-
Välkommen!
Tjena!
Har precis hittat till detta forum då jag är nychippad och vilsen. Därför har jag nu lite frågor som jag grubblar över.
1. Måste jag ha 2 nätverkskort i datorn för att surfa med xboxen? (Jag har Bostream som ISP med tilldelad IP).
2. Då jag har tjänsten "Scream" har jag erhållit ett höghastighetsmodem(Router) har dock ej några inställningsmöjligheter på Routern. När jag ansluter till min xbox via routern får jag hålla på att ändra i mina nätverksinställningar hela tiden suck....? Varför kan jag inte göra en ny anslutning och brygga dessa?
3. Med andra ord vilka inställningar ska jag göra för att få ett komplett nätverk med Internet mellan Pc & Xbox?
Liten & vilsen hoppas på svar!
-
Guider guider guider... Läs läs läs... ;)
-
Du har ett modem, inte en router. Köp en router också så blir allt bra.
-
tack killar!
Tack för visat intresse av mina frågor. Som vanligt när man är ny på ett forum får man alltid på "fingrarna" när man postar en fråga. Men jag försöker igen.
Låt oss nu säga att jag har en router för det har jag ;) modell:
speedtouch 600 series 4 portar
hur ska mina inställningar se ut i xboxen för att jag ska få tillgång till internet? eller måste jag ha 2 nätverkskort?. Som det är nu har jag inga problem att överföra filer mellan dator och xbox detta sköts problemfritt från mitt modem(router) och genom min ftp-klient. Tyvärr måste jag hålla på och ändra mina nätverksinställningar hela tiden vilket är jobbigt. Tacksam för långa och bra svar!!! Inte lätt
Liten tjej fortfarande vilsen!
Ha det gott
-
Du måste ställa in din router.. Surfa in på den via explorer på typ 192.168.0.1 alt 192.168.1.1. Då kommer du till routerns inställningar. Där kör du snabbguiden som bör finnas där. Obs ställ in ditt nätverkskort med ip 192.168.0.2 alt 192.168.1.2 (Bör vara inom samma familj som din router.. om routerns ip slutar på 1.1 bör ditt ip vara 1.X) Mask 255.255.255.0 och dns skall vara samma som din router. Ställ in routern som sagt med snabbguiden och fyll i ditt användarnamn och lösen (från din ISP) på "Static IP". Sedan kan det hända att du måste ställa in DNS på din router åxå men det kan du ringa och fråga dom om eller ta reda på det på detta forum. Mitt råd är att stänga av brandväggen i den om det är möjligt och skaffa en "Software firewall" istället.. På så sätt slipper man krångla med portar hit och dit om du är ny på detta.. Xboxet ställer du in på 192.168.X.X (åxå beroende på familj som tidigare) mask 255.255.255.0 och Gateway skall vara samma som din router. Glöm inte att du måste ställa in detta på de program i ditt xbox som du använder dig av.. Sedan måste du lägga till ditt xbox ip i undantagslistan i din ev sofware firewall.. Jag lovar inte att detta funkar så skriv ner dina nuvarande inställningar och gå tillbax till dessa om det inte skulle funka och be nån annan hjälpa dig.. Alla routrar ser inte likadana ut och din ISP har en annan anslutning än min så.. Men lycka till och hoppas det funkar! / Tobbe