Skulle väl tro att jag klassas som dum i huvudet nu men jag undrar;
1. Vad är eepromet i en xbox?
2. Hur fixar man en xbox med korrupt eeprom?
Printable View
Skulle väl tro att jag klassas som dum i huvudet nu men jag undrar;
1. Vad är eepromet i en xbox?
2. Hur fixar man en xbox med korrupt eeprom?
Om du hade matat in orden "korrupt eeprom" i sökfunktionen istället så hade forumet svarat dig automatiskt, t.ex.
http://forum.psxcare.com/support/sho...korrupt+eeprom
Okej, förlåt för corrupt eeprom, men jag hittar fortfarande inte vad eepromet är för något, alla andra här verkar veta vad det är...
En liten minneskrets i xboxen som lagrar den information som gör varje xbox unik:
MAC adress till nätverket
Lösenord till hårddisken
Om boxen är inställd i PAL eller NTSC läge
Om xboxen skall starta originalspel från USA, EUROPA eller JAPAN
Om xboxen skall starta DVD filmer från region 0,1,2,3,4...osv
Har man råkat radera hela eeprom och originalhårddisken aldrig varit upplåst och man inte gjort någon form av backup på eeprom så är det bara att slänga den disken...
Okej, tack så mycket för svar, men om man inte har möjlighet att välja "backup" i menyn, kan man då på något annat sätt få tag i sitt eeprom?
Vad menar du med "få tag på"?
Är ditt eeprom "okey" och du vill spara undan informationen i det så finns det massor av program till xboxen som fixar det. Jag rekommenderar t.ex. config magic.
Är ditt eeprom "fukkat" så läs igenom tråden jag länkade till ovan, den handlar om sådana problem.
Okej, tack så mycket! Mitt eget eeprom är fint, men däremot kompisens, jag laddade hem config magic och läste dess readme, och läste då det här:
8. NEW Feature: Blind Restore EEPROM; Boot from DVD and hold in a button sequence to "blind" restore your EEPROM.
Innebär det att man kan fixa en xbox med pajjat eeprom utan att byta mellan olika xboxar mm?
Beror nog på hur illa det är, jag är rätt säker på att jag har sett xboxar som är helt döda tills vi sätter in ett smartxx chip i dom. Men det lär ju duga för att återställa ett eeprom som gör att man inte får bild på tv:n.
Jag vet dock inte om "blind restore" gör någon form av "automatiska säkra inställningar" eller om det görs en restore från en tidigare skapad backupfil.