-
Rätt kabel till TV:n?
Hej, jag sitter nu och spelar med min xbox, och undrar om jag verkligen har rätt kabel till min tv. Har en vanlig (ej HD) 32 tums 100 Hz som har detta:
1. Första scart ingången ska klara RGB,
2. Andra scart ingången ska greja s-vhs
3. En "vanlig ingång" där man kopplar gult till gult, vitt till vitt och rött till rött (till denna ingång kan man även koppla en separat s-vhs kontakt, t.ex från datorn).
Jag har läst och försökt förstå vilken kabel som är bäst, men fattar inte. Kan någon hjälpa mig vilken kabel som ger bäst bild? (Spelar idag på den medföljande kabeln)
MVH Erik
-
-
Hur mycket bättre blir bilden, är det märkbart?
EDIT: Och vad heter kabeln som jag ska köpa?
-
Det märks :-)
Xbox rgb-kabel eller xbox advanced scart cable
-
ok, är det någon skillnad på den dyra orginal kabeln för 350:- eller den billiga kabeln för en hundring?
-
Ja, den för 350:- har optisk digitalutgång för ljudet.
-
Ok, fast grejen är den att jag ansluter mitt ljud analogt (vit till vit, röd till röd) kan man fortfarande ha RGB och ansluta ljudet så?
Anledningen till att jag gör så är att mitt gamla hemmabio paket inte har några andra ingångar...
-
-
Behövs det något extra då eller är det bara att köpa den för 350:-?
-
Den för 350:- har bara scartkontakt, så ljudet går via scartkontakten. Enklast är väl att koppla tv:ns ljud vidare till stereon så behöver du inte använda någon extra ingång för xboxens ljud.
Annars kan du välja denna kabel
http://www.psxcare.com/product.php?xProd=8&xSec=9
-
Hmmm, ja köpte en sådan rgb kabel till boxen idag men märker
ingen som helst skillnad på bildkvaliteten...
Hade tydligen toppenbild med orginalsladden då.
-
Du kopplade väl RGB kabeln till fel scartingång på tv:n och kör fortfarande bara composite video...
-
Njae, kopplade in den i scart 1 som enligt manualen ska ha rgb stöd.
Tv'n e en Panasonic från -95...
Kanske börjar se dåligt ;)
Eller så e de dags att skaffa en bättre tv.
Trevlig helg alla...
-
Vilken av kablarna köpte du då?
Den kabeln som har rgb + separat s-video/stereo osv har en liten switch på scartkontakten somd u skall ställa i "RGB" läge.
-
Okay...ja erkänner... ja köpte teknikmagasinets rgb kabel för 49 spänn...
Kan de va de som "spökar"?
Hmm... -"När snålheten bedrar diskbänken... ;)" Elr hur de va...