-
Biosproblem...
Hoppas jag är i rätt forumavdelning... Ska erkänna att jag suger på det här med xbox , men med lite träning , läsning o innötning o att ni förklarar för mig som om jag vore ett barn , så kanske jag lär mig det grundläggande i alla fall... :rolleyes: ...
Så...till saken :
Har en box V. 1.1 ( tror jag ) o ett chip ( xecuter2 stod det när jag startade med chippet ). Ungarna ville kunna spela gameboy på eländet , så deras händige Far ska ju givetvis visa sig på styva linan o visa dom. Laddar en emulator men får till svar : "No bios found" ! Hmmmm....ok.....
Surfar runt lite o hittar en kanonbra skiva , ******* v.38 ...bränner den o in med den i boxen. Uppdaterar XBMC , emulatorer , etc när jag ändå håller på.... o sen till avdelning "flash modchip". Jag trodde att jag visste ngtsånär vad jag höll på med , men ack vad jag bedrog mig !!! Flashade med ett bios som var med på den skivan...allt går som det ska....erase o sen flashar....boxen stänger av sig själv.... o jag startar den igen. Jodå......ljudet hör jag när den startar , men ingen bild !! Bara en svart flimrande tv-jävel !!! :mad:
Drittlade fram o tbx några ggr , men gav till slut upp o satte mig för att surfa fram svaret. Hittar en massa rotvälska om minnesbanker o switchar.... Aha , tänker jag o öppnar boxen. Hittar ngn liten switch vid sidan om dvd-spelaren , slår om den o provar att starta boxen igen. JAPP !!! Klockrent !!... Man är ju lite av ett tekniskt geni... :cool:
Frågan jag vill ställa är : Vad är det egentligen jag har gjort ? Har jag flashat med fel bios på en av minnesbankerna ? ( om det nu är så att jag har minnesbanker på det chippet ). O skulle det vara så....Hur kan jag skriva över det med rätt bios o vilket bios ska det isåfall vara ??
Kan jag se ngnstans i systeminfon exakt vilken version av xbox jag har , vilket chip jag har o vilket bios som är laddat ??
Jäkla ungar !!! De kan väl sköta sånt här själva utan att blanda in mig ???... Hur svårt kan det vara ??? :rolleyes:
-
Okej, vi kan nog hjälpa dig med allting här, men vi börjar med att flasha om banken, då behövs lite grundinfo. Är du säker på vilket chip du har, vilken dash kör du, har du tillgång till evox? Du kan enkelt flasha om bioset igen genom att starta xboxen på den fungerande banken, switcha över till den ofungerande, flasha om det bioset med m8_plus sen ska även den banken fungera som den ska...
-
Pust....Underbart att se att man fått svar när man vaknat :) .
Nej... Är inte riktigt säker på vilket chip det är... Det enda jag vet är att det stod "xecuter2" i blått när jag startade maskinen på den andra banken. Kan jag se ngnstans vilket chip det är ? Antingen i systeminfo eller om jag öppnar lådan igen ?
Nu kör jag XBMC som dash.. o har tillgång till evox.
2 frågor bara innan jag gör ngt dumt ...igen :rolleyes: ...
Vilken storlek ska det vara på det nya bioset , m8_plus ? 256 , 512 , 1 mb ? Går det att flasha via nätverket eller hur går jag tillväga ??..Bränner en skiva med det nya bioset på o använder evox ??...
Tack för all hjälp.... Ungarna planerar redan julklapp till psxcare. Jag tror ni får min... :rolleyes:
-
Kikade lite nu... Jag har configmagic...går det att använda för att flasha om bioset ? "Update eeprom" eller nåt.... :confused:
Serialno på boxen : 415676634105
O kollar jag under system på XBMC , så står det ******** : smartxx ???.... Hmmm.... Fattar inte riktigt detta ! Är inet det oxå ett chip ??... Eller visar det bara med vilket bios chipet är flashat ??... Suck vilken djungel... :(
-
Okej, gör så här, till att börja med ska jag säga att pilla INTE i config magic, då kan du pajja xboxen totalt. Lättast är att flasha xboxen via evox, storleken spelar ingen roll, den sätts automatiskt av evox. Men det är bra att veta vilket chip du har, eftersom vissa chip har egna bios, öppna xboxen och kolla, det är det enda säkra sättet. Chippet sitter under dvd-läsaren i mitten ung. All info om hur du sätter på chippet, om du har någon panel mm. kan också vara till hjälp.
Du kommer flasha xboxen genom att skicka över bioset via ett ftp-program (förslagsvis flashfxp) och sen välja "flash bios" i evox. Glöm INTE att byta över till den pajjade banken innan du flashar annars är det ju totalt onödigt att du flashar ;). Som sagt, du bör använda m8_plus
-
Hej....ett snabbt inlägg ifrån mig igen innan jag hämtar barnen...
Kikar just nu under system på XBMC... o hittar denna infon :
xbox version V1.4
Serie no som tidigare....
Modchip XECUTER 2 Winbow W49F020T
Bios unknown.....
Bra o trovärdig info ??.... :confused:
Kommer snart tbx igen..... ska bara hämta kidsen...
-
Okej... Jag vet inte om man kan lite på den infon, jag tror det står att jag har smartxx när jag har duo-x2 men, men. Det vikiga här är iaf att du är säker på vilken version du har, om du har en ver. 1.0 - 1.5 så ska du som sagt ha m8_plus, om du har en 1.6 (b) så bör du ha m8_plus16. Det enda viktiga är din version samt ditt modchip.
EDIT: HÄR kan du kolla din version...
-
Jaaaaaa !!!!!!!! :D . Man är ett tekniskt snille !!!.... Sätt mig gärna som moderator i ngt forum för nu är jag i form !!! :D
Nä...skämt åsido.... Tack för all hjälp ! Fick igång eländet på den andra banken , så nu kan ungarna pusta ut... o jag med ! :)
Tack , tack....
-
Jag trodde redan att du hade igång den på den andra banken??? Ja, ja... Har du fått det att fungera med emulatorerna på boxen då? Annars kan du ju kolla här...
http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=24989
-
JO...den ena banken funkade , men det var den andra jag klantade till det på när jag skulle flasha. Men gjorde precis som du sa...stratade på den fungerande banken , slog över switchen , använde evox för att flasha chipet med det nya bioset... o det funkade klockrent ! :)
Alla emulatorerna funkar , utom en , men det spelar ingen roll.... De rom:sen går att öppna med en annan emulator, så den icke fungerande slängde jag....
Tack igen för all hjälp !