-
Nätverks Prob med 360
tjaba. jag försökte få igång nätverket på boxen i morse och.. ja det funkade inte så bra
jag har telia 8mbit dsl internet, jag har kopplat modemet till min router(topcom skyr@cer WBR 7011b) och från routern har jag kopplat dit till datorn och till xboxen.
och det funkar inte.
problemet är att när jag gör ett network test så kommer det alltid upp "Computer failed" och när jag gör ett xbox live test kommer det upp MTU failed
jag har skrivit i IP och allt sånt manuellt för innan så hade jag alltid "ip failed, dns failed" och sånt
är det nån som har nån koll på hur jag kan göra? skulle va helt underbart om man fick igång musik streaming och xbox live.
-
Hej! Vi börjar enkelt:
1. Vilka IP-addresser har du satt på XBOX resp dator?
2. Vad har routern för adress?
-
datorn är 192.168.1.100
xboxen är 192.168.1.200
och routern är 192.168.1.1
-
routern borde vara 192.168.0.1
-
hur ställer jag in det? 1.1 är standard med hubbar har jag läst
-
vad spelar det för roll? båda duger lika bra... några tillverkare använder 192.168.0.1 och andra 192.168.1.1... huvudsaken är ju att alla datorer som finns i nätverket använder samma nätmask och har en ip-adress som ligger i spannet 192.168.0.1-255...
-
Då är frågan...kan du pinga xbox'en?
Om du kör windows XP:
Start -> kör -> cmd
ping 192.168.1.200
Jag antar att det inte fungerar, och då får du kolla inställningarna (igen) och om du inte ser något fel får du nog prova en annan kabel. Om du har en korsad kabel liggandes kan du temporärt prova att ansluta den mellan PC och XBOX bara för att se om du kan pinga då. (bara för att ta bort de andra kablarna och routern ur ekvationen)
-
alla har samma nätmask, 192.168.1.1 eller 0.1 kan det vara det som är problemet? att ipn/nätmasken är fel?
-
har fått in så att jag ser xboxen på datorn genom media connect programmet. men boxen ser inte datorn. verkar konstigt. nån slags envägs grej
-
192.168.1.1 kan aldrig vara nätmask. Möjligvis gateway. (och då är det helt rätt i ditt fall)
En nätmask för ett hemmanätverk är ofta 255.255.255.0. Med hjälp av nätmasken avgörs hur stort, eller litet, ett nätverk är. Masken 255.255.255.0 definierar att det handlar om ett nät rymmandes 256 addresser, där det får plats 254 hostar.
edit: om du får svar på ping visar det att det inte är fel på dom underliggande protokollen, och att du har address/nätmask som fungerar. Då får man titta på applikationerna istället.
-
aah ja just ja. sry. nätmasken är 255.255.255.0 blandade ihop namnen