-
Svart/vit bild på DVD?
Hej!
En polare till mig köpte en DVD-film. Problemet är att han får bara svart/vit bild på sin TV när han spelar upp filmen i sin PS2.
Övriga filmer fungerar utmärkt för honom.
Jag lånade den icke fungerande filmen och testade i min PS2. Där gick det som det skulle - med färg!
Ingen av oss har modifierat våra PS2.
Det enda som skiljer dem åt är att jag kör med RGB-sladd och han den "vanliga".
Är det helt enkelt TV:n som spökar?
P.S. Och nej. Jag fick ingen grön bild bara för att jag kör med RGB-sladd. Jag kan stänga av RGB-signalen på min scartförgrenare! D.S.
[This message has been edited by Yeppe (edited 01 March 2002).]
-
P.S. Och nej. Jag fick ingen grön bild bara för att jag kör med RGB-sladd. Jag kan stänga av RGB-signalen på min scartförgrenare! D.S.
Var får jag tag på en sådanm Yeppe?
-
Finns hos Clas Ohlson.
Senaste katalogen på sidan 275.
Kostar 249:- plus att du måste köpa en scart-sladd från förgrenaren till TV:n.
Finns 3st scart-ingångar på den.
-
-
Anledningen till att du får färg är att din TV är NTSC-kompatibel.
Anledningen till att du inte får grön bild är att du bara använder composite videosignal när du stänger av RGB-signalen på din scartväxel.
Faktum är att du får mycket sämre bildkvalitet med composite än vad du får med RGB (kräver dvd-region-x/action replay2/modifiering) eller med s-video.
-
Ok. Jag tackar!
Jag får ju inte sämre bild än vad orginalkabeln ger. Det blir ju samma sak.
Eftersom jag inte har S-Video på TV:n så är detta ett bra alternativ för mig.
-
Om du ofta använder din PS2 för att titta på film så rekommenderar jag verkligen att du provar en dvd-region-x så att du kan utnyttja RGB signalens MYCKET bättre bildkvalitet...
-
Om jag kör AR 2.01 eller DVD reg-x, måste jag väl ändå göra rgb-modden i enheten för att kunna se med rgb-kabeln eller??
-
Nej, använder du dvd-region-x osv behöver du inte utföra modifikationen