-
X-Boxen lade av!!!!!
Hej.
Mina grabbar har en x-box moddad med Smart-xx chip och den har funkat klanderfritt i nästan 1år.
Men idag när de skulle sätta igång boxen så händer följande........
Boxen startar, gröna ringen blinkar sedan klickar det till i boxen och sedan stannar den och startar om, gröna ringen blinkar och det klickar till i den och sedan stannar den.
Sen startar den igen och blir igång men det blinkar grön/rött.
Jag får inte upp någon bild eller något på tv:n.
Dvd:n går inte att öppna heller alltid och de gånger man kan öppna den så går den inte ända ut.
Vad har hänt?
Mvh
Göran
-
Så beter sig xboxen när något är galet i mjukvaran, är du säker på att ni inte har rört någonting innan den blev så?
-
Prova starta både med powerknappen och ejectknappen.
Och med först powerknappen, och sedan ejectknappen när den byter färg.
Brukade du få upp smartxx menyn eller startade boxen "direkt" till dashboard?
Mest troligt är nog att någon lödning släppt eller att chippet hoppat av stiftlisten.
-
Lustigt!
Jag kopplade av boxen och skulle ööpna den men hittade inte mitt skruvmejselset så jag satte ner den på golvet.
Sen grunnade jag på vad som kunde vara fel och fick för mig att jag skulle koppla in den igen för att kolla, och vips så funkade den igen.
Men det kan ju nog vara som du säger Hansi att den lossnat från stiftlisten.
Visste faktiskt inte att detta chip var monterat på en sådan.
Men jag skall nog öppna den och kolla för säkerhets skull.
Återkommer när jag kollat.
Göran
-
Om det är 1.0 -1.5 version så är det stiftlist. 1.6 + lödes direkt på kortet.
Stiftlist är alltid en risk som allt som inte lödes.
rekommederar dig att löda om alla punkter för säkerhets skull .
/Gemet (380+ moddade xboxar)
-
LT OPX lödes oftast direkt på moderkortet på 1.6'orna hos många chippare.... Men jag föredrar pinheader. (Både namnet och grejen)
-
Va? Det visste jag inte, iof. har aldrig hållt i ett SmartXX men, men... Bäst att röja undan bevisen :D. Öppna och kolla så att allt står rätt till med lödningarna!
-
Rejjo wrote::
>>> 380+ moddade xboxar, och ändå har du inte riktigt kolla på vad du snackar om?
Stiftlst används till alla versioner, en så kallad quicksolder (lödning direkt
mot kortet) används till 1.0-1.5, men nu för tiden används nästan enbart
stiftlist oavsett version. Däremot behöver 1.6 fem st kablar under moderkortet,
eller en lpc-rebuild-bricka, det kan vara någon av de lödningarna som har släpp,
kolla upp det!
Suck..... Underbart med lite gnabb, snacka om att inte veta ett skit.
Orkar helt enkelt INTE svara på detta..:p
-
SmartXX lt/opx är utformat så att hela chippet fungerar som en lpc rebuild om man vill, dvs hela chippet löds fast rakt platt på moderkortet på undersidan.
-
Oj förlåt, då var jag felinformerad. Jag tycker dock ändå att det är bättre att löda chippet på pinheader eftersom det är lättare att ta bort chippet om något skulle gå fel. Sen att chippet åker av sin pinheader är väl inte speciellt vanligt? Det sitter ju trots allt ganska bra där...
Tvärtom är det väl lödning av sladdar på 0,5 mm stora punkter som kan lossna om man har otur...
-
Vi kör oftast en klick från limpistolen, chip på pinheader brukar t.ex. inte sitta kvar efter en vända på posten annars.