vissa spel fyller inte hela skärmen.
fan vad frusterande.
jag provade NTSC versionen av resident evil umbrella samt Medal of honor heroes, dessa fyller ej hela skärmen i bredd.
trodde då att detta var för att spelen var i ntsc, men det blir samma sak i RE umbrella PAL.
kör med komponent kabel till en panasonic PX70, har testat både 480P,480i och 576i blir ändå "underscan" om än lite olika mycket mellan lägena.
Har testat att justera over/underscan i servicemenyn, men det går inte att ändra så mycket.
SMG och lego starwars har jag i PAL och dessa fyller ju hela skärmen.
Vad beror detta på, nån som upplever samma fenomen. Drygt att ha svarta fält i sidan och slita plasman ojämt.
under & overscan probs ntsc / pal
Detta problem sträcker sig en bit bak i tiden..
Minns ni snes spelen som ofta såg ut som wide screen med feta gubbar?
Här är min teori..
När spelen görs om från 480 linjer till 576 linjer så placeras ofta bara de fysiska 480 linjerna mitt på våra lite högre upplösta 576 linjers tv apparater här i europa.
Det som händer då är att bilden mosas,ser onaturlig & ful ut.
På min Sega saturn te.x var de flesta spelen ZOOMADE eller STRETCHADE så de skulle passa våra 576 linjers tv bättre..
Då har jag även här en 60hz 480 linjers NTSC SWITCH som direkt gör att spelet spottar ut 480 linjer istället.
Men nu är det over scan (fattas lite på bilden) för spelet var ju omgjort för att passa 576 linjers tv. (Så ja behöver bränna spelet på USA RELEASE!)
Den andra viktiga saken som förstör spel ännu mer med PAL 576i är att uppdateringsfrekvensen i europa, för att spelen kan ofta vara bara i 50hz.
Ntsc har 60(hz) uppdateringar per sekund.
Antingen tar EUROPA bort frames för att skapa samma speed, eller så bara skiter dom i allt & låter våra spel gå 10 bildrutor långsammare per sekund så spelen känns som slowmotion(detta brukade ofta förekomma även med ihoptryckt bild!!!).
Jag vet inte en TV som säljs ida som inte kan visa perfect 480 linjers 60hz läge ida för spelen, så varför inte bara låta spelen vara ifred.
& låt progressive scan mode (EDTV) finnas kvar på ALLA EUROPA releaser så man inte alltid måste chippa maskinerna för att spela dem RIKTIGA USA releaserna,så man KAN köpa något EUROPEISKT spel om man vill..
Jag chippade te.x PS2 bara(!) för att slippa 50hz slowmotion problemet.
Behöver åtminstånde inte switch för att maskinen ska spotta ut 480 linjer 60hz på ett USA spel på dessa generationers maskiner som tur e dock.
Nästa generation av nintendo kommer nog även dom att rikta in sig på high defenition 720p eller 1080p, och då får detta kanske ett slut...
PDP-LX508D PS3-60GB-USA MKII _ARCADE _CAB NES SNES60hz SATURN+bluesteel+60hzRGB DREAMCAST+VGA PS2-80GB N64 GC+qoob+COMPONENT Wii+D2CKEY