-
Intressant bildproblem.
Hmm, hoppas det här är rätt forum, fanns några att välja på :)
Av någon anledning så blir det en fet svart kant på undersidan av tv-skärmen. Om jag inte ser fel, så misstänker jag även att bilden är "krympt" i höjdled. Ungefär som att man satt på widescreen-läge, och sedan förskjutit bilden upp till toppen av tv-skärmen.
Detta inträffar endast på NTSC PSX-spel (har inte testat nåt NTSC PS2, men NTSC DVD-film funkar vanligt om det har nån betydelse). Har prövat med både RGB-kabel och originalkabel. Har testat på 2 olika tv-apparater, varav ingen tidigare haft problem med NTSC (har klarat PSX, SNES, DVD, TV-out, etc.).
Tittade runt lite i relaterade trådar, men lyckades inte hitta något som lät exakt som det problem jag upplever. Nån som har nån idé?
Lictor
-
Du har inte möjligtvis Magic 3.0 ??
Det är en bug i det chippet så att det blir så på PS1 NTSC spel.
-
Nej, men jag måste till min skam meddela att jag inte heller har ett Messiah 2. Jag har dock hört från flera källor att Titan (det jag har) skall vara i mångt och mycket identiskt med Messiah.
Lictor
-
Det är väl egentligen ett designval om man låter chipet köra i "riktig" ntsc, då det blir rutor över och under bilden eftersom ntsc inte har lika många "linjer" i upplösningen som PAL har.
Eller så låter man chippet ställa in ett videoläge så att bilden sträcks ut, men då blir proportionerna på alla objekt i bilden felaktiga. Runda saker blir ovala osv.
-
Aha, jag förstår. Nåja, inget stort problem - de allra flesta spel kan man ju fixa med en NTSC-PAL patch (som pinsamt nog ofta ser bättre ut än ex. Squares riktiga PAL-konverteringar).
Men om jag skulle tröttna på patchning (alt. "felet" uppstår även på PS2-spel), kan detta avhjälpas med en NSTC->PAL-konverter?
Lictor