-
Ändra boxen till 100Mb
På grund av dåliga överföringshastigheter mellan PCn och xboxen har jag plöjt igenom stora delar av forumet, upptäckt att många har liknande problem som mig. Jag har provat olika ftpklienter osv men undrar nu (min box är helt nymoddad (executer), jag har inte gjort några ändringar)
Är boxens nätverkskort inställ på 10 eller 100 Mb från början??
Det står i settings "Line Status 10/half duplex"
Jag antar att detta betyder att den är inställd på 10Mb så hur ändrar man till 100 ??????
-
Är du kopplad till xboxen via en hub eller switch, eller är du kopplad direkt? En hub är annars bara 10Mb, har du ett 100Mb-nätverkskort i pc:n?
-
Har ett 10/100 Mb nätverkskort i PCn och en 10/100Mb hubb som jag går via.
-
Xboxen har automatisk avkänning, så kopplar du den mot ett 100mbps nic så ska den känna av rätt. Har du testat utan hub ?
Alt. koppla ur allt i hubben förutom din dator och xboxen. Har du auto på ditt dator-nic så ska, om hubben stöder 10/100, xboxen ställa sig på 100mbps.
Om inte så kanske inte huben stöder full duplex. Bäst att testa utan den då, använd en korsad kabel och sätta dator-nic'et på internt ip och testa.
-
Gå in på egenskaper på ditt nätverkskort & se till så att den står på fullduplex vissa kort sätter sig som standard halfduplex även dom på 10/100.
-
hmm,
half eller full duplex spelar i det här fallet ingen roll...
du kan inte ha en hubb och köra på full-duplex, för det måste man ha en switch (eller möjligen en korsad kabel).
Fördelen med full duplex är att du kan skicka samt ta emot i 100 mbit (om kortet och switchen klarar av 100 mbit) samtidigt. Med half duplex går inte det utan du får optimalt 50 mbit åt båda hållen samtidigt.
Nu spelar det här ingen större roll med xboxen eftersom du troligen inte skickar samt tar emot från xboxen samtidigt - dessutom så verlar inte evox-ftp stödja mer än en inloggning samtidigt.
Har du 100 mbit kort i datorn samt en 100 mbit switch eller hubb (eller korsad kabel) så ska det fungera.
Tyvärr så fungerar det ofta inte att skicka eller ta emot i 100 mbit i all fall. Vet inte vad det beror på - men flashfxp är ett populärt program mot xboxen då det kan lösa hastighetsproblem.
Annars så är ju hårddisken i xboxen inge vidare - själv får jag ca 2 mbyte i sekunden till och från xboxen. Inte särskilt nära 100 mbit som har en praktisk överföringshastighet på ca 10 mbyte per sekunden.
Tjoff
<small>[ 01 January 2003, 15:30: Meddelandet redigerat av: tjoff ]</small>