Snälla, hjälp mig med mitt RGB-problem innan jag slår sönder mitt PS2!!!!
Det här är mitt problem:
Jag vet att min tv inte stöder NTSC. Detta har jag konstaterat eftersom det blir svart/vit bild när jag kör ut NTSC från både Laserdisc och DVD.
Därför köpte jag en RGB-kabel nu när jag kan spela NTSC-spel på min PS2. Jag har hört att det ska bli färg då.
Jag provade först med några PSX-spel. De var i färg och allt var frid och fröjd.
När jag senare provade två olika PS2-spel så blev de i svart/vitt.
Jag har nu spenderat de senaste dagarna med att försöka förstå varför det inte blir färg på PS2-spelen.
Bara för skojs skull så testade jag nyss att koppla in den vanliga sladden, den som man får till PS2:an (gul, vit och röd), och körde igång ett PSX-spel. DET BLEV ÄNDÅ I FÄRG!!!
Jag provade med ett till PSX-spel i NTSC och visst, det fungerade det med.
Jag vet med 100% säkerhet att dessa spel är i NTSC. De blir dessutom svart/vita på min tv i sovrummet (som varken stöder NTSC eller har RGB i scarten).
Hur i h*****e kan det bli färg när jag kör NTSC genom kompositsladden in i en tv som inte stöder NTSC, och varför kan jag inte få färg på mina PS2-spel via RGB in i en tv som stöder just RGB?!?!
Jag vet att min tv stöder RGB. Jag vet att den stöder det i första scartkontakten och jag har ställt in att PS2:an ska skicka ut RGB och inte komponent.
En annan sak är att det tydligen ska bli grön bild om man tittar på en DVD-film i PS2:an och har en RGB-kabel. Min bild blir inte grön, bara svart/vit.
Kan det vara RGB-kabeln som är kass? På kartongen står det att den är till PSX, men killen i affären sa att den skulle fungera på PS2 också. Jag har även läst på flera sidor att så är fallet.
Snälla hjälp mig!