Citat:
Original inlägg av Blixten100
Eftersom lådan inte startar upp så kommer det nog bara blinka till på dessa spänningar men mät iaf och kolla vad som händer
Printable View
Citat:
Eftersom lådan inte startar upp så kommer det nog bara blinka till på dessa spänningar men mät iaf och kolla vad som händer
Nätagget ska ju ge power hela tiden, det är ju moderkortet som bryter strömmen tills nån tafsar på knappen....
Nä nätagget ger inga 12 och 5 volt hela tidenCitat:
Inte? Då har jag minsann haft nåra konstiga nätagg hemma hos mig....
Det ända som nätagget ger ut hela tiden är standbyspänning på 3.3 lr 5V beroende på modell utav xbox. Det är därför det heter standbyspänning, precis som på en dator
SRY, gick och mätte nu, och din hypotes stämda... Måste ha blandat ihop xbox aggen med ps2 aggen.... My bad. HDD'n skulle ju verkligen få slita om agget gav ström hela tiden... :D:D
Amen ström i aggregatet har du ju hela tiden precis som i uttaget i hemmet & inte bara när du trycker på en knapp, det är då den leds vidare när du trycker på en knapp
Jo det har du rätt i, men vi syftar på vad som kommer fram i ATX'en...
Jepp tänkte precis ta upp det som argument :)Citat:
Någon större mängd ström är det inte att tala om, snarare spänning och nej det finns inte alltid 12v,inte ens i nätagget. Beror alldeles på hur det är uppbyggt. Normalt sett vill man stänga av så mycket som möjligt i agget och då finns det ingen 12 spänning ens i nätagget. Det man har är den spänning är den choppade på `sekundär-sidan` plus standbyspänningCitat:
Original inlägg av pege63
Nä verkligen inte, bara 230v vxl-spänning på huvud pinnarna.... :D (ironi)
Och spänning är inte "ström" säger/menar du?
spänningen mäts i Volt och betecknas U
Man måste också veta att strömmen mäts i Ampere och betecknas I
Resistansen (Motståndet) mäts i Ohm och betecknas R
Effekten mäts i Watt och betecknas P
Ohmslag är etts samband mellan ström, spänning, och resistans.
Nybörja ellära
Hmm... Missade du "(ironi)" i min post? Jag menar att du har precis rätt, det finns ju alltid ström i agget, för nånstans i agget så bryts ju strömmen, alltså måste det finnas ström ända fram till denna "brytare"....
Jo jag förstog det, men för alla som inte förstår så mycket om ellära fär att göra det ännu lättare:
Ström är ett flöde av elektroner från en pol till en annan genom en ledare.
För att flödet ska uppstå, krävs en nivåskillnad mellan polerna, nivåskillnaden kallas spänning och mäts i Volt.
ok få ta och testa det annars återkommer jag..och jag msåte ha ström kablen i då eller?
Om du ska mäta spänningen (Volt) så måste du ju förstås ha nätagget pluggad i vägguttaget...
ok får då ta o testa det
Spänning är absolut INTE ström. Är kretsen bruten går det ingen ström, du skriver ju själv att ström är ett flöde av elektroner (vilket jag personligen tycker är lite slarvigt utryckt då ström som bekant har negativ rikting i jämförelse med elektronernas rikting), är kretsen bruten finns det ju inget flöde.Citat:
Original inlägg av pege63
Kolla bara på ohmslag som du skriver om, U=RI (med dina beteckningar) lr omskrivet I=U/R. Är kretsen bruten så är ju R oändligt stor medans U är ändlig vilket resulterar i att I=0
Det finns inte "ström" ända fram till brytaren. Ström är laddning per sekund, inga laddning förflyttar sig och strömmen är därmed 0. Det finns däremot spänning över brytaren.Citat:
På primärsidan av ett nätagg finns det såklart alltid spänning, det ska man självklart akta sig för.Citat:
Det har du rätt i... Mitt svammelkaffe idag då... :D Menade ju spänning (olika potentialer), men sa förstås nått annat....Citat:
Original inlägg av psychocowboy
Jepp jepp blir det skamvrån utan kaffe ;)Citat:
Skulle inte Hansi börja sälja koffein tabletter på min begäran? :D:D
Kom in till butiken så fixar jag en fyrdubbel espresso till dig...
Härligt!