HAHA! I love it!
Printable View
HAHA! I love it!
Lånar tråden lite... Om man INTE har garanti kvar p.g.a. bortslarvat kvitto låt oss säga, kan man fortfarande skicka in den till Microsoft? :confused:
Ja, fast då lär du få betala för dig.
Inte garanti kvar ?
Var väl inte ens två år sen xbox 360 kom eller ?
Jag har aldrig ens behövt nämna nå kvitto ...
Alltså att 360'n har 2 års garanti.... vart står det?
Har inte allt man köper 2 års garanti ?
Nej.... Du har 2 års reklamationsrätt om du kan bevisa att det är ett fabriksfel och inget som uppstått genom hur du använt produkten.
Garanti tror jag är upp till butiken där man handlar. Oftast brukar det vara 1 års garanti....
Microsoft supporten frågar inte efter något kvitto iaf så det brukar inte vara några problem.
Det är tre års reklamationsrätt.
Nja ... Det där stämmer inte riktigt!
Enligt Konsumentverket så har man 3 år på sig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Skillnaden är att när GARANTIN gått ut så måste DU kunna bevisa att varan varit trasig, har du garanti så behöver du inte bevisa nåt. Och oftast är garantin på just 12 månader.
Det som gäller är 1 år i butik och tillverkaren brukar ha 2 år.
All elektronik måste ha 2 år än vad dom i butiken/leverantören säger.
Detta är enligt lag.
Går xboxen sönder så gå till butiken och kräv en ny eller så får dom fixa den.
Hota annars med att gå till din lokala tidning. Funkar fint kan jag säja.
Dom gav upp o jag fick en ny DVD tex
Nope. Garanti är det inte lag på. Saxat från konsumentverket
"Garanti
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.
"
Däremot, som redan skrivits, så från och med 1 april 2005 så är det 3 års reklammationstid. (Innan var det 2 år)
http://www.konsumentverket.se/mallar...gArticleId=125
Det enda som är lagstadgat är 3 års reklamationsrätt, att det inom 6 månader är leverantören som måste bevisa att felet beror på felaktig hantering, att man har två månader på sig att påpeka ett fel man upptäckt.
Alla garantier utöver detta är frivilligt från säljaren, men de flesta lämnar 1 års garanti. Garantin som lämnas kan ha villkor, dessa villkor är det upp till säljaren att bestämma, det kan finnas undantag för slitdelar, krav på att t.ex. service skall vara utförd.
Vitvaror (tvättmaskin/diskmaskin/torktumlare/spis/kylskåp, inte t.ex. mikrovågsugn eller elvispar) har krav på längre garanti, tror det är 5 år, har inte koll på det då jag inte säljer sånt och inte köpt någon vitvara de senaste åren...
Lämnar säljaren 1 år så är det de som gäller. Då ska man inte behöva skicka boxen till tyskland. Man går ju till den lokala försäjaren så gör jag i alla fall och det har alldrig varit några problem än så länge. Lämmnar dom garanti så måste dom följa dom regler som finns.
verkar som MS lämnar 2 års garanti....eller så har de missförstått att det är 3 års reklamationstid.
Tjejen på MS sa iaf att jag har tid till mars 2008...köpte min av en annan kille så han måste köpt den mars 2006. Dvs 2 år...vet ej om hon menade garanti eller reklamation...hon menade iaf att jag har till mars 2008 att skicka in om det är fel på den.
Garantier får du både av säljaren o tillverkaren. Det är dom som gäller