http://www.free-av.com/antivirclassi..._ntfs4dos.html
Printable View
Med NTFS4DOS så gick det inte att ta sig in på C:\ med hjälp av "CHDIR"-kommandot. Så det var ju inte mkt att ha för mig iaf. Sen ville mitt bios/min dator inte heller boota ifrån usb eller SD-kort, och självklart hade den inte en simpel jävla diskettläsare.
Så jag fick låna farsans dator (Scaleo X) som hade en simpel jävla diskettläsare. Och vipps så funkade det! Disketten bootade och Ipreps lilla dos-kommandotolk kom upp. Men den använde jag inte utan jag gick direkt till mtkflash som låg under "Tools\" och läste och flashade. Funkade perfekt!
Det var bättre förr.... Då hade datorerna iaf en diskettläsare....
skumt, funkade fint för mig. använt det vid varje flashning som behöver dos
hello..
köpte via sata:kortet av er, funkar klockrent med ms28, :)
slänger upp min gamla guide här, då den hamnat i benq-tråden, vet inte vad man tänkte på?! :rolleyes:
-----------------------------------------------------------------------------------------
har sett lite runt om på nätet att folk har problem med iprep 101 v0.0.6, dels för att de har bytt ut kommandon och dels för att den inte hittar läsare lika enkelt som innan (det verkar hända iaf). många använder nyaste iprep då nya ixdef med checksum för ixtreme 1.4 endast finns för den.
när jag flashade min samsung ms28 gjorde jag såhär. valde den äldre iprep 101 v0.0.2 då den är väldigt enkel. guiden förutsätter att man vet lite saker innan. tex vad via chip är, allmänt om en dator (ej windowsmiljö).
förberedelse: (samsung ms28)
1. packa upp iprep 101 v0.0.2. http://dwl.xbox-scene.com/xbox360pc/...ep_101-002.rar
2. leta upp ixdef.xml filen och öppna den i anteckningar.
3. ersätt allt i den filen med detta: (att man gör detta beror på att de nya ixdef filerna har en annorlunda struktur.)
spara filen.Kod:<?xml version="1.0" encoding="utf-8" ?>
<main Def="5" Prg="1">
<firmware md5="a5c6dc2269e6f03b95ad183bdc430ada">
<name>iXtreme v1.2c - Quiet</name>
</firmware>
<firmware md5="c91c95b51d77823f2cfbc60fe538a841">
<name>iXtreme v1.2c - Fast</name>
</firmware>
<firmware md5="3B5E9BBD57DD11CCF90D6BF6EAF7E26B">
<name>Samsung iXtreme v1.4 - 2x</name>
</firmware>
<firmware md5="B20665B24F5B56496B2E067C6CBA67FC">
<name>Samsung iXtreme v1.4 - 5x</name>
</firmware>
<firmware md5="E31D9DC0981607D6A208962DC54D942B">
<name>Samsung iXtreme v1.4 - 8x</name>
</firmware>
<firmware md5="1FCF7616BAACEB21CA35703FE0971C18">
<name>Samsung iXtreme v1.4 - 12x</name>
</firmware>
<firmware md5="4BC77F39C4CC65D61B7CDC2574119912">
<name>Samsung iXtreme v1.5 - 12x</name>
</firmware>
<firmware md5="BE2239005CE598587D607C557088D6E2">
<name>Samsung iXtreme v1.51 - 12x</name>
</firmware>
</main>
4. starta iprep, välj firmware.
5. kryssa i "force device list" och "custom serial ata".
6. tryck "list scsi based controllers", välj "VIA VT6421".
7. välj target drive. jag rekommenderar usb-sticka och inte diskett. (stor chans att få läsfel med diskett.)
8. kryssa i "format/make device bootable".
9. tryck "do it". klart.
tips / dumping / flashing.
tips:
dumping:Citat:
förbered att koppla in boxen med connectivity-kit eller inte.
http://www.psxcare.com/product.php?xProd=463&xSec=89
obs! se till att sata-kabeln är kopplad till den lägsta porten (channel) på via kortet. dvs. står det 1,2,3 så ska du använda port 1. det behöver inte vara porten "bak på pc'n". på det kort jag använde var det istället den kontakt som pekade rakt in i lådan. det fanns 3 kontakter på det kortet.
tar du ström från din xbox och kopplat in dvd till din pc, se till att fixa jordning genom att ställa din xbox's chassi mot din pc's så de har kontakt, slipper på så vis krokodil-klämmor mm som endel använder sig av. se till att det är "ren plåt" kontakt och inte mot målat chassi. det säger sig självt iofs.
många kopplar ur andra sata-kablar till hdd etc innan flashing, det behövs igentligen inte, men får du problem är det en bra början, men somsagt, de ska inte behövas.
dessa steg nedanför går fort att utföra. när du startar din box, gör då stegen, gå inte och gör annat under tiden då xboxen kan stänga av sig efter 4-5minuter då man inte har en video-kabel isatt. är du borta 4 minuter sen får för dig att tex flasha den och den stänger av sig.. då har du problem. :rolleyes:
1. starta din pc med (tex usbstickan) isatt. den bootar upp och kommer visa en dosprompt.
2. starta din xbox.
3. skriv idump 1234567 12345
4. möjliga portar visas. stäng av din xbox. välj sedan xtreme porten.
5. vänta 10 sekunder, sätt på din xbox.
6. den kommer att läsa ur din firmware och kopiera din nyckel till ixtreme firmwaren.
obs!
flashing:Citat:
vissa startar om sin pc här gör backuper på nyckeln.. har du din nyckel lagrad sen innan behövs det inte. se bara till att du skriver av dvd-nyckeln.
1. stäng av xbox. (efter urläsning och nyckelkopiering.)
2. starta din xbox.
3. skriv iflash 1234567 12345
4. möjliga portar visas. stäng av din xbox. välj sedan xtreme porten.
5. vänta 10 sekunder, sätt på din xbox.
6. flashing påbörjas.
7. klart. stäng av xbox.
Tänkte flasha efter guiden ovan.. Men när jag trycker på ESC och kommer in på bootmenyn så väljer jag mitt USB-stick (Sandisk USB-flash drive)
Men när den börjar ladda så står den bara blinkar på skärmen. Kommer aldrig till någon dos-prompt.
Någon som vet vad som kan vara fel? Måste USB-minnet vara helt formaterat innan jag lägger över filerna? Just nu är det partionerat till N: och M:
På M: ligger en del U3-filer och Sandisk-filer och på N: har jag en U3-fil och resten är tomt.
Kan för övrigt boota från detta USB-minne. Har kört Ubuntu på det tidigare så.
Tacksam för hjälp :)
som jag fattar det så har du två partitioner på ditt usb-minne nu... spara det du har på usb-minnet och kryssa i "format/make device bootable" så formateras det och alla "iprep" filer + "boot" filer kopieras till usb minnet.
annars får du kopiera boot-filer separat till usb's första partition. du kan ta dem från vilken msdos boot-diskett som helst igentligen. att du kan starta ubuntu på det är väl för dess boot-loader är skiven till usb-minnet etc.
Thx för snabb respons :)
Har gjort detta nu, bootat med USB-stickan, kommer in i MSDOS-prompten, startar Xboxen, skriver idump 1234567 12345.
Sen kommer detta upp:
MTKFLASH By Joseph Linn, MTK 1998 (ver 1.83c)
Drive scanned:
1. IDE SEC MASTER
2. IDE SEC SLAVE
Stänger av xboxen.
Har testat med båda men absolut nada händer när jag trycker på Enter. Står bara o blinkar :confused:
Har självklart satt på Xboxen 10sek efter jag valt alt 1 lr 2 och tryckt på enter
Någon som vet vad som kan fela nu? :confused:
du borde få fram ett XTREME val. du kan alltid prova att rycka ur andra sata-enheter i datorn etc innan du bootar. valde du under "list scsi based controllers"? kopplade du direkt från moderkortet? om du gjorde det och det inte fungerar så är ett VT6421 kort ett måste.
finns många av dem... http://images.google.se/images?hl=sv&q=VT6421
Verkar som mina SATA-controllers inte fungerar o flasha med då :(
Surt när man är "gräsänkling" i helgen o äntligen får spela hur mycket man vill :rolleyes:
Ingen här på forumet som bor i Göteborg som vill hjälpa till med flashning kanske? Kan komma förbi på studs isåfall :)
Det som e surt är att man var så jädra taggad på att få det o fungera så man kunde lira som en galning i helgen :)
Men men får ta o köpa mig ett sådant kort då och hoppas att det fungerar bra med det. Vad för port måste man ha ledig förresten? Alltså vart sätter man VIA VT6421A SATA-kortet?
Nej jag saknade ju rätt chipset men hoppades på att mitt moderkorts sata skulle klara av det hela. Förhoppningsvis så funkar allt felfritt när jag väl installerat det nya kortet :cool:
Har ju åtminstonde lärt mig ordentligt hur man fixar fungerande USB-boot och framförallt hur man öppnar boxen nu ;)
Wohoo fått mitt SATA-kort nu och det är installerat o iPrep hittar det :D
En "dum" fråga bara.. Ska man skriva iflash 1234567 12345 och idump 1234567 12345 eller ska man skriva dit sin 12siffriga serial från Xboxen för att få det o fungera? :p
spelar ingen roll.. skriv iflash 4444444 44444 om du vill.. det är bara det att flash/dump läggs i kataloger baserat på vad du skriver efter... kan underlätta om du har flera boxar och vill ha dem sorterade eller så...
skriver du "idump hejsan svejsan" så läggs din dump i katalogen hejsan\svejsan\
skriver du "iflash hejsan svejsan" så flashar den bin filen som ligger där.
skriver du "iflash hallon lingon" så letar den efter firmwaren i hallon\lingon
ah.. du fattar nog poängen..
Wohoo gött fick det att fungera nu :D
Nu blir det o bränna ut lite spel. Redan testat Bioshock o de funkar prima :)
Tack för hjälpen!
En sista fråga förresten.. Vågar man ändra till 8x på hastigheten för o få den tystare lr är risken större att man blir bannad då? (flashade i 12x för säkerhets skull nu)
Klockren guide hur man flashar en MS28 med ett VIA kort.
Kort och bra skriven.
Detta var min tredje flashning, jag har haft oturen/turen? att alla dvd läsare har haft olika märken hittills.
Bra att man lär sig att göra det på olika sätt, detta var enkelt och bra.
Blev en liten bump där...
haha, hade glömt bort kommandona. fick ögna igenom min egen guide snabbt för att lyckas :P
Är iXtreme 1.4 fortfarande det nyaste firmwaret till samsungen?
Funkade alldeles prima med denna guide :D
var klar på under 10 min :D
tack som attans :D
har problem med att läsa av firmwaret till orig.bin
Datorn hittar enheten via sata kabeln men kan inte läsa av det som sagt.. är en TS-H943 MS28.
Innan jag väljer port stänger jag av xboxen, väljer port, väntar i 10 sekunder och startar xboxen men inget händer.??
Har tidigare flashat hitachi och benq dvd spelarna utan problem med samma burk så borde fungera.
Kör med xtreme boot maker
Tjenix!
Precis flashat min första ms25 med hjälp av PCI kortet VIA VT6421.
Försökte i en dag på en Vista dator, de funka ej för mig.
Nästa dag på en xp, fastnade med "no drive detected" i mtkflash (följde PiGGELiN's ultimata guide).
Lösningen för mig var iaf att jag var tvungen att koppla in en CD-ROM på IDE platsen på kortet för att mtkflash skulle hitta portarna!
Så för er det krånglar.. kan vara värt att testa :)
Nu blire tiger 09 i väntan på GoW 2...
Hej!
Jag sitter just nu och försöker flasha mitt Xbox 360 med en Samsung Ms28 läsare.
Jag bootar med iprep från ett usbminne. Jag kommer in så jag skriver dsam ochmittserienummer. Sen ser jag en sådan här lista:
1: IDE Pri Master
2: IDE Pri Slave
3: XTREME Pri Master
4: XTREME Pri Slave
Vilken skall jag välja här? För jag har gjort såhär:
Jag har stängt av Xboxet i detta läge.
Sedan har Jag valt #3 och väntat i 10 sekunder. Sen har jag satt på lådan igen.
Problemet är att inget händer efter det. Den står och gör inget alls.
Det står
"Port: fa00, Master/Slave: a0
_"
När jag har kollat på guider skall den leta upp Firmwaren.
Så min fråga är. Hur skall jag göra? Har någon haft samma problem? Suttit sen 2 med detta nu.
provat nr 4? ta ur alla sata kontakter utom den till xboxen så du vet att inget stör.. har du via kort? om inte kanske det är problemet...
du kan annars testa en äldre iprep.. finns här..
Yes har provat #4a också, har även tagit ur alla andra sata kontakter.
Postar lite information om mitt moderkort här:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...roduct=1159883
Har inte provat en äldre version av iPrep heller.
Provade iPrep den gamla versionen nu. Jag förstår den inte och kan inte hitta filerna den vill att jag skall bifoga. Jag använder "Samsung.iXtreme.1.4"
Jag uppskattar verkligen att du tar dig tid!
Har du någon MSN eller något annat jag kan kontakta dig på?
Tack!
jag tror du kan få det att fungera om du skaffar dig ett via kort. de finns i olika utföranden och priser, se bara till det är ett 6421A... vad du menar med att bifoga filer förstår ja inte.. i inlägget jag länkade till står det steg för steg hur du ska göra..
det bästa är att lösa saker här så kan andra ta del av informationen om de stöter på likadana problem...
menar du .bin fil så ligger den i .rar filen.. bara packa upp den innan.. menar du ixdef filen så ligger den i iprep katalogen, och den öppnas lätt med anteckningar för redigering och sparning.
skulle gissa att din dator inte hittar xbox dvdn för du inte har en kompatibel sata krets på ditt moderkort.. med största sannolikhet löser du det med ett via kort.. jag fick inhandla ett när jag skulle flasha min samsung tex.
Jag sitter med min mac nu, men det va inte .bin filen iallfall. Men jag kan ju se läsaren i dos grejen? Var köpte du ditt kort? För det känns lite dumt att betala när jag inte har försökt tillräckligt med det som är "gratis" för mig just nu.
ja, du kan se läsaren men inte "connecta" till den. jag köpte mitt via auktion... prova detta..
Jag söker länkar till de program/fw man behöver för att flasha en samsung. Länkarna på förstasidan fungerar inte.
Man tackar. :) du råkar inte veta var man hittar den senaste firmwaren också?
edit: xtreme bootmaker behövs väl inte om man använder iprep?
nej, då behövs inte xbm. firmware finner du via auto xbins.. tanka det här, installera och starta.. navigera till firmware / hacked etc...
Läs ur nyckeln ur din lite-on.
Kasta in den i en färdigpatchad iXtreme 1.4 patchad Samsungmjukvara.
Spoofa till en Lite-On och kasta över i en Samsungläsare.
Stoppa i din Samsungläsare i din nya 360 där det tidigare satt en Lite-On
Din samsung tror då att den är en Lite on och att allt du lägger i den är "Orginal".
Tänk på att kontrollera alla spel med AGBX och Mulleter.
Om ni skall spoofa en annan läsare, Hitatchi eller Benq så gör samma steg som ovan men byt ut Samsung mot den läsare & Firmware för den läsare ni tänkt byta ut lite-onen till :p
ungefär det Pendragon skriver..
1. läs ur nyckeln till lite-on.
2. lägg in nyckeln i ixtreme 1.4 firmware för samsung med fw toolbox 4.8
3. spoofa ixtreme 1.4 firmware för samsung till lite-on
4. kör iprep och formatera usb minne mm.. så datorn kan boota up.. vilken firmware du väljer spelar ingen roll.
5. ta sedan och kopiera din spoofade samsung firmware till usbminnet där MTKFlash.exe ligger, spara den som hacked.bin
6. följ sedan flashing delen i min guide, men istället för att skriva iflash så skriver du detta: MTKFlash w /m /sata hacked.bin
jag hoppas du fattar vad som görs och händer... :)
Hejsan, jag är lite ny här på forumet men jag ska nog få det att fungera:D Jag flashade min MS28 hos er och jag undrar om jag kan uppdatera min firmware på något sätt utan att lämna in den eftersom jag inte har ''backups':( på min dator
ja du kan göra det själv, men du rekomenderas att lämna in den, vi vet vad vi gör och du är garanterad till att det fungerar när den kommer ut förutsatt att den fungerade när du kom in med den :D
vill du göra det själv är det bara att ladda hem den mjukvaran som behövs och nya firmwaren, samt skaffar connectivity kit och opening tools så att du kan öppna upp och köra dvd spelaren i datorn... om du bara ska uppdatera din egna box är det billigare att komma in med den :)
Okej tack :) jag ska fundera lite men jag tror att jag köper ett connectivity kit och testar själv men om det strular lite så lämnar jag gärna in den :D
Tänkte flasha om min gammel box med ms25á till helgen, men hittar inte rätt firmware på xbins. Hittade till min lite-on direkt, någon som vet vad det heter till samsung ms25? (ixtreme 1.51).
finns på piratbukten bland annat ;)
*Edit:*
http://rapidshare.de/files/46200114/...ungle.rar.html :) vassego ;)
OBS: Samsung MS25 och MS28 använder samma firmware därför heter den bara "iX1.51 Samsung"
Man tackar! Ser genast lite ljusare ut nu!
Så där ja, då var sammyn flashad till 1.51. Bråkade hela kvällen i går med den i dos, utan framgång. Provade med jungleflasher i dag efter jobbet, poff klart tog max 5 minuter. Nu ska jag bara flasha om min lite-on så är man med på riktigt igen!
jo, det är ju en gammal guide. var ju ett tag sen jag skrev den. men den fungerar :)
JF underlättar ju mycket, räcker ju med att trycka på unlock och sen läsa, och skriva :)
Inge fel på din guide, var tvungen å köra med activate disc i jf för att d skulle funka. Tackar för guiden iaf, den hjälpte mig tidigare :)