deras egna hdd:s är godkända av dem själva och därför tillåtna läser jag det som.
Printable View
Eftersom att dom skriver "Xbox-konsol i originalutförande, Xbox 360-konsol".
Så tycker jag de låter som att tjänsten får användas på en xbox1 konsol som inte är modifierad och sedan skriver dom xbox 360 efter ett komma tecken.
Alltså står de inte att tjänsten inte får brukas på en xbox 360 konsol som är modifierad.
Annars tycker man ju att dom borde ha skrivit "Xbox-konsol i originalutförande,Xbox 360-konsol i originalutförande, bla bla."
Jag tycker iallafall att de låter som att dom syftar på xbox1 eftersom dom nämner xbox 360 efteråt med ett kommatecken i mellan.
Amen vafaan, så fort man byter en kondensator själv eller fläkt eller öppnar o dammsuger så är den "Modifierad" om man byter kylflänsar o kör X-clamp replace med m5 muttrar o distanser är den "modifierad", samma om man byter skal eller sågar upp för bättre kylning eller plexi o lysrör som småbarn agör med PC datorer på Lan partyn. men ingen av de saker jag nys skrivit behöver nödvändigtsvis ha med "Pirat/Backup" o göra.
Ergo: Så länge du inte "Patchar" mjukvaran eller löder in kretsar för att kringgå kopieriingsskydd så borde garantin gälla o du inte bli bannad.
Folk som köper datorer har ju rätt att installera egna operativsystem och nu när MS fick på tafsen att inte tvinga folk att köra Explorer har de ju i Ie7 vart tvugna att låta det vara valbart likt en plugin.
Fan t.om på en MAC kan man instalera XP eller Vista... samt Linux på en Ps3 ( Gamla modellerna inte slim )...
vad är problemet...
tyvärr kommer de nog aldrig bli nåt mer av de här mot MS. jag tror inte nån kommer göra nåt utan MS kommer komma undan me att behandla oss konsumenter så här. antingen så skiter tex KO i de elr så är folk rädda för att bli utpekade för att stödja piratkopiering. de bästa vore om de fanns någon, nån på tex detta forum, som va tex advokat elr nåt liknande som va mycket insatt i ämnet och inte va rädd för all uppmärksamhet personen skulle få om han/ hon tog uppe detta mot MS, o verkligen gjorde det. de skulle garanterat bli en utdragen process o som sagt väldigt mycket uppmärksamhet, uppmärksamhet som skulle va både bra o dålig. de måste man va beredd på att ta o jag tror inte att tex KO är villig att göra de. dem är så pass rädda för MS, kanske för att dem är så stora o har så pass mycke pengar, att ingen vågar göra nåt.
att prata, skriva så vi gör här funkar alldeles utmärkt. men att verkligen få tummen ur o göra nåt åt saken är svårare. jag skulle inte kunna göra nåt då jag är helt enkelt för dum. jag skulle aldrig kunna komma på ett bra upplägg för att kunna få upp ett sånt mål i domstol, elr kunna skriva ett fint brev med massa fina, kluriga ord som skulle kunna användas som bevis, osv osv. så jag kommer inte göra nåt åt de här just pgr av min dumhet men jag kommer stödja den/ dem som gör de.
så finns de ingen som vågar ställa sig upp mot MS så får vi tyvärr finna oss i de här :(
Titta på vad konsumentavtalslagen säger också. Villkor som ger säljaren för stora fördelar mot köparen kan vara ogiltiga enligt den lagen.
Nu fick jag ett svar av konsumentcentrum, detta var vad jag fick:
"Hej,
Står det något i avtalet om att microsoft har rätt att gå in och ändra i programvaran? Om inte ska du naturligtvis reklamera detta."
Så jag antar att detta betyder enligt Svensk lag att de kan (om de avtalar om det) försämra eller på annat sätt förändra de saker som ni äger om de anser att ni har gjort något fel.
Det jag har tittat på i form av avtal är det avtal som länkades ovan. Detta avtal gäller Xbox live och det är därför jag ställer mig frågande till om dom får ta bort installationsfunktionen då denna inte uteslutande tillhör live utan kom med NXE. Som jag förstår det så kom NXE även ut tillsammans med wave 3 spel (jag är absolut inte säker på detta har hört det ryktesvägen) Vilket skulle betyda att dom har tagit tillbaka en produkt som man har betalat för. Rätta mig om jag har fel.
Jag skickade in en anmälan också. :mad:
om man aldrig nånsin har kopplat upp sin xbox mot Live..har då mediaplayern fungerat? ställer även frågan om funktionen installera till hårddisk fungerat utan att koppla upp sig mot live? (om man manuellt har laddat ner nxe uppdateringen dvs.)
Om man köper en box nu, alltså efter att den uppdateringen släpptes, så är den installerad från start... Man kan alltså använda mediadelning och installera spel. Men när det gäller lite äldre boxar, såsom min egen, så har jag fått ladda ner den via Live. Osäker på dock hur det funkar om du installerar den offline, alltså via skiva eller dylikt...
dom som du kan köpa i butik nu har inte automatiskt Wave 4 updaten, dom kan ha Wave 3 (första NXE)
Det var den jag syftade på, lessen om jag vart otydlig... Men då det var installation till disk som efterfrågades och detta kom i Wave 3 så var det detta jag svarade på...
Sendte svar på en artikkel til Pressfire.no via VG. Jeg var tydeligvis ikke eneste. Pressfire har nå skrevet et ganske bra artikkel om saken.
http://www.vg.no/spill/artikkel.php?artid=580732
Ellers så har de gått noen steg lenger her:
http://**********/forum/showthread.php?t=1069
Fint att det tas upp! Det verkar som att det ligger i en gråzon i Norge. Det skulle ju vara fint om någon eller några av de Svenska tidningarna tog upp detta problemet.
Tänkte bara hoppa in och berätta vad som står i supporten.
...att spela piratkopierade skivor strider mot användarvillkoren för Xbox LIVE-tjänsten, vilket leder till att garantiavtalet ogiltligförklaras och resulterar även i en avstängning från Xbox LIVE-tjänsten. Välmåendet av videospelsverksamheten är beroende av att kunderna betalar...
(urklipp från sidan)
Låter som att de egentligen bara får banna och inget annat.
Tror att man kan få ut någonting av sådant här:D
Vad är det exakt som slutar fungera, förutom Live då, får ingen riktigt klar bild av detta?
Jag tror inte att det här med ursprungs vs uppdaterad funktionalitet spelar ngn roll. Kan inte se att uppdateringarna har varit villkorade på det sättet, en hel del av uppdateringarna är säkert buggfixar också.
Men det vore bra att veta exakt vad det är i själva enheten som Microsoft förstör, som inte är relaterat till just Live.
http://forum.psxcare.com/support/sho...22&postcount=4
lista som jag skrev för 5 dagar sedan med alla funktionerna som försvinner (som jag kunde komma på när jag skrev det)
ms förklaring till varför de spärrar hårddiskinstallationer
källa: http://www.xbox.com/en-US/consolebanCitat:
Why does my banned Xbox 360 no longer install to hard drive?
Once a console has been banned from Xbox LIVE, in order to protect the integrity of the Xbox ecosystem and its members, that console loses its ability to create trusted content. This means that, for example, the console can no longer create profile and game data that is recognized by other Xbox 360 consoles or on the Xbox Live service, and it cannot create trusted game files or recognize previously created game files using the install to hard drive functionality. The inability to create trusted content does not impact the console?s ability to play from discs in the optical disc drive.
Äh vilket svepskäl. Det påverkar väl inte deras "ekosystem" om man kan installera spel eller inte. Jag tycker fortfarande att detta är att gå över gränsen i och med att jag inte tycker att M$ eller något annat företag för den delen ska ha rätt att fiffla med mina privata ägodelar.
Det spelar inte någon roll, Så länge inte det är någon myndighet som tänker stå upp mot M$ så kommer dessa "Vilda Västern" lagarna från USA bestå.:rolleyes: Och våra lagar kommer "secound place".:p
Ingen myndighet kommer agera om inte ni konsumenter aktiverar er.
Att funktioner i konsollen förstörts är helt klart ett skäl för reklamation. Att bli spärrad från en internettjänst är godtagbart, då man faktiskt accepterar att avtal när man tecknar sig för tjänsten.
Men när man köper sin konsoll så tecknar man inget avtal, och de villkor som gäller är butikens garantivillkor samt de rättigheter man har enligt konsumentköplagen, konsumenttjänstlagen och konsumentavtalslagen.
Xbox Live Class Action Investigation
http://www.abingtonlaw.com/Xbox-Live-class-action.html
Ska iaf imorgon se om man kan få tag på någon att prata med på "Konsumentvägledning" i min kommun. Sitter bara och kokar hela tiden. Kan inte släppa att man kan ta bort saker på ens Privata Egedom. Och sen kalla det för "protect the integrity of the Xbox ecosystem".:mad:
Har läst runt på en hel del forum om detta och det verkar som att väldigt många har har hört av sig till konsumentombudsmän och liknande om detta.
Förhoppningsvis så kommer MS vara tvungen att backa om detta och erbjuda en fix som återställer HDD'n så att man kan installera spela och spela de spel man redan installerat.
OT: att kalla MS för M$ är oerhört patetiskt, de är faktiskt ett företag som vill generar vinst.
ser inget patetiskt i det alls då detta fenomen funnits länge. alla företag vill gå med vinst, frågan är på vilket sätt. ;) satiric misspelling ska du kolla upp på wiki, där berörs frågan i sig.
pastar för den late.
Citat:
Micro$oft, M$ (Microsoft): used to emphasize the allegation that Microsoft has business practices that focus on making money rather than producing good products or looking after the end user's needs and interests. Microsoft was convicted under United States anti-trust law of taking unfair advantage of its monopoly position. Also criticized for taking advantage of loyal customers and upgrading products annually for an expensive price, thus "shafting" the people who bought last year's products[citation needed] See also: Criticism of Microsoft.
Det som egentligen irriterar mig mest är att det borde ha kommit en varning från m$ före banning, t ex: vi ser att du använder dig av material som är mot live avtalet, ser vi att det fortsätter kommer din konsoll bli bannad.
Många hade där slutat lira brända spel, inkl. mig själv.
Jag har själv en flashad box men köper ALLT jag kört på live, finns några singleplayer spel som jag däremot har bränt och prövat.
Men 95% av mina spel är orginal. Har ca: 35 spel, vilka jag nu kommer att kränga vidare.
Sedan bli bannad med hänvisningen, du vet själv vad du gjort är rent vidrigt. Det är som att man skulle få böter efter varje gång man varit och kört bil för polisen vet att man garanterat har brutit mot någon trafikregel under bilturen och du vet själv vilken???
Att de sedan tar bort funktioner ur din box som ingick redan innan man började använda sig av live funktionen är rent sabotage och görs egentligen bara för att folk ska köpa nya boxar.
Jag tänker inte sponsra m$ någon mera utan kommer att köpa en ps3 där live är gratis. 360:an får bli en offline konsoll vilken man bara kör säkerhetskopior på. Självklart bara på spel man äger sedan tidigare..Och kanske några man lånat från polare.. :-)
Precis, det MS har gjort i samband med banningarna är rent olagligt, dom får INTE ta bort funktioner på det viset utan förvarning, ok att dom bannar oss, det står faktiskt i avtalet att dom får göra det, det är också lagligt att göra, men att även ta bort massa offline funktioner som inte direkt är kopplade till Xbox Live, DET är olagligt...
Ni som varit kontakt med lokala konsumentrådgivare, vad har ni fått för svar?
Till mig sa dom att om det inte står i avtalet så kan ska man kunna reklamera, frågan är då om det står i avtalet. Jag tycker själv att det är lite luddigt då det avtal som finns på hemsidan endast gäller live och dess funktioner.
Men ska man då reklamera till butiken där man köpte boxen eller till microsoft?
Och jag vet att garantin bryts hos ms när man öppnar boxen och modifierar fw, men bryts butiksgarantin om man köpt den på t.ex. eg?
Mailade microsoft och frågade om jag kunde reklamera min konsoll på grund av att den inte överrensstämmer med vad jag köpte och fick ett standardbrev tillbaka. Mailade igen och undrade om de kunde svara på själva frågan istället. Har inte fått något svar än men det skulle vara kul att se vad dom säger.
man får alltid standard svar på första mailet :)
Vad skrev du?
Jag skrev:
"Hej jag undrar bara en sak. Efter att ni bannade min konsoll så kan jag inte längre installera spel på min hårddisk. Detta är dock en funktion som jag har betalat för då jag köpte min konsoll. Det jag undrar är om jag kan reklamera min konsoll eftersom den inte längre motsvarar det som ni sålde till mig och detta genom ett ingrepp som ni har gjort. Enligt konsumentköpslagens 16:e paragraf så känns det som något ni borde göra."
och hoppades på att få något vettigt svar men fick det här igår:
"Tack för att du har tagit kontakt med Xbox support!
Vi kan tyvärr inte reklamera konsoler, då det är inte köpt av oss.
Vill ni ha konsolen reklamerad hänvisar vi till återförsäljaren.
Har du vidare frågor vänligen kontakta oss via telefonsupporten.
Med vänliga hälsningar"
snyggt sätt att avfärda dig på :(
Visst, men jag kan säga att butiken kommer att säga att du ska höra av dig till microsoft.
Klassiker! Skicka runt folk tills dom tröttnar. haha
Fast vad ska man till butiken egentligen och göra? Det är ju inte de som har förstört xboxen.
Det är ju ms och då borde det vara de som man ska vända sig till.
Om de nu är så petiga med vad man får eller inte får göra med boxen så ska de väl också ta reklamationerna i det här fallet :confused:
Lätt och skylla ifrån sig på de stackars butikerna som inte har en aning om vad som pågår från ms sida.
Ja, men vill man luta sig mot konsumentköplagen så får man gå den vägen.
Reklamera i butiken, när man nekas så kan man klaga till allmänna reklamationsnämden.
Alternativet är att skicka en stämning direkt till microsoft och räkna med att få anlita en flock advokater som vill ha 3000:-/tim per skalle...
Vill man vara lite rättshaverist mot microsoft så se till att ringa supporten oavbrutet tills den bryter ihop. Vill man vara cyberkriminell så går det säkert att belasta vissa specifika ip-adresser med onödig trafik.
Jo jag förstår att det är den vägen man ska gå, men man kan inte hjälpa att bli lite förbannad på det här nonchalanta sättet ms har betett sig :mad:
Var bara tvungen att skriva av mig lite :)
Jag drog iväg ett mail till Web-hallen
Citat:
Hej.
Prekär fråga kommer nu här.
1.) Jag köpte 1st Xbox360 ELITE med hårddisk från Er.
2.) Firmwareuppgraderade så jag kunde spela "backupade" spel.
3.) Xbox LIVE bannade mig, och förstörde således chansen för mig att använda min hårddisk, media center funktionen + en del annat.
Min frågeställning är (eftersom Microsoft säger att det är till sin återförsäljare man skall vända sig) får jag komma och reklamera/byta ut denna mot en ny? (inte speciellt troligt va?)
Microsoft har ju modifierat saker jag köpt ifrån Er på ett icke lagligt sätt enligt konsumentköpslagen (och en HEL del andra lagar!)
Det enda avtal jag godkänt eller skrivit under på är:
1.) Att jag blir bannad från Xbox LIVE om jag använder modifierad hårdvara
2.) Att min garanti går åt pipan om jag använder modifierad hårdvara.
Jag har INTE godkänt att Microsoft tar sig rätten till att SJÄLVA modifiera MIN hårdvara. Men som sagt, de hänvisar till återförsäljarna och ni är min återförsäljare och jag önskar klarhet i frågan.
Det man vill ha är ett skriftligt nekande så att man har något att ta med sig till arn...handlar bara om att starta processen, och om tillräckligt många gör det så får det uppmärksamhet.
Då MS byter ut defekta nätagg gratis om när man hör av sig till supporten, undrar jag hur det verkligen står till med just reklamationen?
Samma sak gäller en vän till mig, vars DVD-läsare slutade fungera. Han hade köpt den privat (utan kvitto på *******), hörde av sig till MS och de hämtade den med UPS samt skickade tillbaka den utan kostnad.
---
Här har vi alltså två st privatpersoner, som utan att gå till butik för att reklamera defekt hårdvara fått den utbytt direkt av MS.
Om de reparerar maskiner, borde de inte då ta emot och reklamera dem?
Vill mig även minnas att 1st.gen-Xbox hade problem med defekta nätadapters, dessa fick man utbytta direkt genom att höra av sig till MS som privatperson. Jag fick det själv nämligen.
------------
Gällande reklamationer
När jag får många år sedan arbetade i butik så tog butiken emot reklamationer och ersatte/bytte ut varan, efter att vi skickat den till respektive tillverkare och fått deras bedömning i frågan.
Var det något som vi kunde reparera eller byta ut som reservdel gjorde vi det i butiken med.
Så är fallet inte med 99% av de flesta elektronikhandlare då de inte har ett lager med reservdelar.
Därför borde svaret vara även där för MS att neka reservdelar och be konsument att vända sig till butiken. Eller gäller reklamation endast mot butik?
Går jag till affären och ber dem byta ut nätagg "reklamerar" jag min juh eg mitt köp.