klicka här
Printable View
http://img99.imageshack.us/my.php?im...shot000dk4.png
jag har ställt in allt i dash o så, i spelen får jag fin fin kvalle, men i xbmc blir bilden RIKTIGT usel, se på bifogad screen.. vad är det som kan vara fel inställt?
ni ser ju, ingen skärpa nånstans, pixligt o dant
Du får ju ställa in det i XBMC åxå
Hej har köpt XBOX HD/Komponent-videokabel med optisk digitalutgång.
Problemet är att jag får skuggbild när jag kör i 720p .
Någon som vet varför?
Funkar bra när jag kör i 1080i ,480i ,480p.
Och tror inte det är fel på kabeln hadde samma problem med komponent kabeln som är utan optiskt ljud
Köpte "XBOX HD/Komponent-videokabel med optisk digitalutgång" för nått år sedan för att koppla xboxen till datorskärmen och för att använda den optiska utgången den dagen jag köper ett surroundsystem. Nu har jag skaffat en receiver med optisk ingång som klarar dolby digital 5.1.
Problemet är att när jag kopplar in den så får jag bara ut 2 kanaligt stereo ljud med den optiska utgången på denna kabel. Hur kommer det sig? Ok att det är digitalt men det skall väl även vara DD 5.1?
Tack för svaret, jag provade med det, valde "dolby surround" i MS Dashboard. Men det blir fortfarande bara stereo till recivern...?
Dolby surround är inte dolby digital/5.1
Om du inte får upp fler val än stereo och Dolby surround så är det fel på kabeln så att xboxen inte uppfattar att det finns en optisk utgång på den.
Den e knepig den där sladden för tydligen så får man bara stereo surrond när man kör me switchen på svhs men komponent så fungerar dd 5.1 men då blir spelens bild skum .. helkonstigt finns det ingen bättre sladd?, som det är nu so i XBMC har man switchen på comp och det blir kanon ska man spela så får man switcha om :) det fungerar ju men e som sagt lite knepigt
Jag har precis fått hem den här sladden och kopplat in den.
Förstärkaren fattar att det är digital signal som kommer MEN XBOXen går inte att ställa på nåt annat än sorroundljud (MS DASH)
Vad göra? ska det va så eller är det vajsing på sladden?:eek:
Det var ju enda anledningen till att den köptes...
Mvh Håkan
EDIT: Köpt här
XBOX HD/Komponent-videokabel med optisk digitalutgång
Datum: 2008-03-04 @ 06:56:04
Trasig kabel, maila psxcare@netcare.se
jag gjorde det direkt efter men inget svar?
Kanske enklare att skicka den med nån som ska till sthlm o gå till butiken
//håkan
Alltid enklast att byta saker i butiken, men jag skall se om jag kan hitta ditt mail...
Fick ett samtal igår, denna sladd fungerar TOS linken korrekt ENDAST om man använder komponent utgångarna.
Alltså, använder man VIDEO(en gul kontakt) så fungerar inte TOS linken med digitalt ljud utan endast analogt ljud.
//håkan
Japp, var så på 2-3st kablar vi testade. Kanske blir bättre i nästa sändning...
...ljudet är givetvis alltid digitalt i den optiska kabeln, men xboxen vägrar aktivera dolby surround i menyn...
Ja, det är ju sant.
dock försökte jag med RBG istället idag, men det blev ingen bild alls. Kanske gör jag fel på nåt sätt.
Mvh Håkan
Component + optisk brukar alltid fungera
Ursäkta om det här redan blivit besvarat men jag är lite trött och har ögnat igenom tråden. Går denna bra att använda för .mkv streaming från datorn? Jag älskar verkligen XMBC men i originalutförande pallar den ju bara DVD + Xvid etc. Hårdvaran är väl för klen för HD-material. Men är alltså denna till för både spel och streamad film i ex 720p upplösning? Vore ju najs om man slapp slänga x antal tusen på en HTPC om denna kan gå nåt år till med denna kabel :P
xboxen pallar inte att köra 720p filer. Utan den skalar upp material till det istället.
Hej.
Jag har denna kabel till mitt "gammla" Xbox.
Då jag inte har en komponent ingång på min projektor och s-video och komposit ingången är sönder är mitt enda alternativ att ansluta xboxen via VGA eller DVI för att kunna se någon bild och där igenom utnyttja mitt kära Xbox.
Jag har fler olika möjligheter att välja vilken typ av insignal VGA ingången skall
behandla. Med in signal typen composite så är min bild helt svart och jag kan inte se någonting alls. Däremot om jag väljer att se "VGA -> Analog data" så ser jag bild men endast i grönt. Ingen annan färg och bilden fungerar med endast den gröna kabeln. Jag antar att xboxen får igenom den "vanliga" composit signalen och visar allt i grönt?
Nu till min fråga jag har ju alltså som du/ni förstått en liten kabel imellan som är 3*hona Röd,grön,blå --> VGA för att passa in med den kabel jag har.
Nu förmodar jag att den lilla kabeln kan vara problemet. Kan det vara så att det är den det är fel på? Eller är det projektorn det är fel på ändå?
Component ut fungerar på min kompis TV men jag fick inte samma lilla kabel (RGB-VGA) att fungera på hans TV. Dock vet jag ju inte om hans TV kan ta emot component på VGA porten...
Tackar för svar!
Hejsan. är det någon som kan förklara varför ljuset i toslinken är väldigt svagt. jämförde med kabeln från teven och det var ju som natt och dag! får inte recieven till att erkänna den svaga signalen. stoppade in tevens kabel och då fungerade det direkt. bytte även kabel. måste vara något i xbox-kabeln då?
har valt DD 5.1 i XBMC och MS Dash.
kvittot hivade man ju för länge sen också :(