Du skall ha en ny, den skall inte vara sådär.
Printable View
Jag fick den nya laserplattan på posten idag, och det fungerar perfekt!
Tack så jättemycket för all hjälp! :D
*edit* haha, helt svårt att få i skivor nu eftersom den är trögare än den andre, och den nya laserenheten har inte samma stödben som den gamle, så nu åker hela enheten ner när man försöker sätta på en skiva :P kan man göra något åt det eller?
*edit2* Jag fixade skiten, det var inget :D
hej,
Fick hem en ny laserenhet idag, men det vill sig inte riktigt, i och för sig var jag aldrig helt säker på att det var (bara) lasern som var problemet, även pm de klassiska fenomenen som antydde att så var fallet fanns, ibland gick det bara att spela med enheten på sidan eller upp och ner.
Fallet är sådant nu att den aldrig riktigt lyckas läsa in skivan, ibland hoppar den mer eller mindre direkt till minneskort/cd-spelare, ibland efter väldigt lång tid lyckas den komma så pass som till playstation loggan men det verkar stopp där. Gäller både orginal spel och brända sådana. Spelet är chippat och har en hel del år på nacken så det kan ju vara nåt med det som spökar också.
En sak som jag dock är orolig över att jag kan ha ställt till med i samband med urplock av den gamla lasern är att den 4-delade kabel som går från lasern till själva enheten satt rätt hårt och jag är rädd att jag möjligen kan ha skadat den. Skulle det kunna orsaka att den inte läser in spel alls nu, verkar fungera lite sisådär med brända audio cd skivor också, något bättre med original dito (hackar men startar) :)
Har du skadat kabeln så bör det inte fungera alls. Du kan ha fått en dålig laser eller glömt att vara försiktig med statisk elektricitet när du hanterade den nya lasern.
Har du en av de äldsta playstation, modellnummer scph-1002, så kan det ha varit någon som försökt få lasern att fungera genom att skruva på kalibreringsskruvarna på moderkortet så dom står helt fel.
Misstänkte nästan att det lutade mer åt att inte fungera alls om kabeln var skadad, tänkte mest om det uppstått typ glappkontakt där en av trådarna kanske blivit skadad men inte helt av. Dock har den efter att jag skrev inlägget dött helt (dvs skivan snurrar inte alls) så känns som om det är kabeln trots allt.
Det är modell nummer SPCH-7002, och sen det blev chippat när det var nytt så är det ingen som varit in i det förrens nu, så det bör inte vara nån som skruvat på kalibrerings skruvarna.
Har vana från att skruva med datorer även om jag inte skruvat med playstation förr, så hanterade detta på samma sätt, då det i grund och botten är lite samma sak så tror inte statisk elektricitet varit ett problem. Beror väl i och för sig på om det är mycket känsligare än data delar brukar vara.