rättigheterna på mapparna/undermapparna i XP?
Printable View
rättigheterna på mapparna/undermapparna i XP?
Ja, alla rättigheter stämmer. Skrivit nåt fel i XMLEN?
<!-- My Videos shares !-->
<video>
<default></default>
<bookmark>
<name>E Drive</name>
<path>E:\</path>
</bookmark>
<bookmark>
<name>F drive</name>
<path>F:\</path>
</bookmark>
<bookmark>
<name>G drive</name>
<path>G:\</path>
</bookmark>
<bookmark>
<name>DVD-ROM drive</name>
<path>D:\</path>
</bookmark>
<bookmark>
<name>Anka</name>
<path>smb://xbox:xbox@johan/Arvid260/</path>
</bookmark>
? <path>smb://xbox:xbox@johan/Arvid260/</path> ?
Har du en router?
typ någon av dessa (jag kör utan lösen ingen mening med det för mig)
<path>smb://192.168.1.5/movies/</path>
<path>smb://datornnamn/movies/</path>
kolla här för mer info
http://manual.xboxmediacenter.de/wak...ToSamba&v=19qa
Yes, jag har router men om den stör borde det väl inte ens synas på min Xbox överhuvudtaget? Eller?
Tack. Ska kolla in länken.
varför provar du inte den "förenklade" sättet??? Med all garanti skall den fungera.
<bookmark>
<name>Valfri namn</name>
<path>smb://IP/videos</path>
</bookmark>
IP=Ip nr på datorn
Videos=namnet på katalogen som du vill dela ut på datorn.
Det kommer och funka perfekt om du anv dig utav en router. Jag förmodar att du har en D-link router och att du anv dig av DHCP server. Alltså kör du på NAT IPnr ( 192.168.0.x) Detta isig är ett skydd. Ett tillräkligt skydd, och D-linken isig fungerar även som en Firewall. Attså är det fullt tillräckligt att köra den "förenklade" varianten.
En annan sak är oxå att om du anv den senaste Norton Anti. så måste du ange vilka IP nr, eller stack som är Trusted i ditt nät. Detta för att kunna dela ut filer med andra inom ditt eget nät.
Nån som har ett bra svar på varför det ska vara så in i h*lvete krångligt att få SMB att funka ? Har precis installerat om Windows 2 ggr och första gången så fick jag det inte att funka men så helt plöstligt så funkade det efter att jag gått igenom denna guide säkert 10 ggr. Andra gången (nu) så VÄGRAR Xboxen att hitta min dator. Till sist kom jag på att man kunde köra ip nummer istället för datornamn och då funkade det.
Ska väl tillägga att jag kör Xboxen på ett eget nätverkskort eftersom Qwix (ladda upp spel) inte ville funka via router. Nån som har en aning om det sistnämnda ? Alla anslutningar funkar men så fort Avalaunch och Qwix ska börja kommunicera så hänger sig uppkopplingen bara.
Hej hej!Citat:
Original inlägg av hamstermjölk
Känner mig något tjatig, eftersom det här ämnet behandlats en hel del. Men hittar verkligen ingen lösning på mitt problem (har suttit helt seriöst i 12 timmar idag och försökt få till streamningen)
Jag har samma problem som hamstermjölk beskriver, har följt guiden för xp till punkt och pricka flera gånger om. Och när jag ska öppna mappen jag delat ut i XBMC ber den om username o password, skriver in dem, sen frågar den om samma sak igen. Ingen framgång. Har dessutom lagt till dessa i:
<bookmark>
<name> Filmer </name>
<path>smb://xbox:xbox@PC/Filmer</path>
</bookmark>
I XBMC (build: XBMC-CVS_2006-02-12-T3CH) finns även en inställning där man kan fylla i username och password, men det gör inte heller någon skillnad. Det borde inte heller vara ett brandväggsproblem eftersom jag stängt av Win-brandväggen och stängt av Norton (sen är det bara routern, men den tillåter trafik mellan PCn och Xboxen enligt tidigare regler för ftp).
Skulle verkligen uppskatta hjälp i den här frågan, har inte hittat något i forumet som hjälpt hittills.
Edit: bör kanske nämna att i "SMB Share" i Settings står SMB IP som 192.168.0.106, var detta IP kommer ifrån har jag ingen aning om, (det är inte ens i närheten av varken xboxens, datorns eller routerns IP) borde jag öppna nåt på routern som tillåter trafik dit?
Istället för xbox:xbox skriver du in administratörsnamn och administratörslösen som du har på datorn:)
prova med den förenklade sättet. Den kommer garanterat och fungera....
men jag har inget lösen till datorn...Citat:
Original inlägg av M@tte
skit i lösen skriv bara ip nummer eller namn på din data i nätverket <path>smb://192.168.1.5/movies/</path>
eller
<path>smb://namnpådata/movies/</path>
movies är namnet på "Share name" du angivit för mappen du delat ut
läs här http://manual.xboxmediacenter.de/wak...ToSamba&v=10p7
Nice att gräva upp en gammal Tråd. :p
Citat:
Original inlägg av mysiskatten
Okej, jag tog bort lösen och det, men det funkar inte ändå. Det beror nog på att jag skapat en användare som heter xbox med lösen xbox?
<bookmark>
<name> Foton </name>
<path>smb://192.168.0.3/Filmer</path>
</bookmark>
Edit: har även provat den förenklade metoden nu, men den frågar fortfarande efter username och password.
Är du inte administratör på datorn då? du måste ha rättigheter om du ska kunna komma åt filerna på den dator du försöker komma åt och enklast är ju då att skriva in admin namn och lösen eller så kan du göra användaren xbox medlem i administratör...det fungerar även som vanlig användare oxå, men testa med admin först, om du nu kan det:)
en sak till har du delat ut enheten som du försöker ansluta till?
Ja, jag har delat ut mappen, givit behörighet till xbox användaren och allt.Citat:
Original inlägg av M@tte
Hur gör jag xbox användaren medlem i Administratörer, ska jag bara ta bort Medlem i "Användare" och typ lägga till Administratörer?
ta bort xbox anv prån PC
Kör på Admin
Du verkar krångla till det.
edit:
Ser du mapparna du skrivit in i xbmc.xml filen i xbmc?
Hur menar du "kör på admin"? det kontot jag har för att logga in i windows, eller ska jag skriva admin i xbmc.xml filen?Citat:
Jag ser mapparna i XBMC, "Filmer", "foton" etc. Men när jag klickar så kommer en inloggningsruta upp.
menar att du loggar in i windows som admin.
Sedan kör du med <path>smb://192.168.0.3/Filmer</path> eller vad du hade för ip på datan.
Du har router va?
ser du mapparna har du ju gjort rätt i xbmc.xml
så felet borde liga på din dator med rättigheter osv
Ja, precis. Jag kör som admin i windows.
har skrivit in <path>smb://192.168.0.3/Filmer</path>
enda skillnaden är att username xbox inte redan är inskrivet (antar att det blir det om man skriver: <path>smb://xbox:xbox@192.168.0.3/Filmer</path>) i inloggningsfönstret som kommer upp.
Ja, jag har router
Edit: Jag har stängt av Norton, så den brandväggen borde inte vara ett problem. Har lagt till xbox i Lokala säkerhetsprinciper och bland användare, så förstår inte var rättighetsproblemet kan ligga. Även när jag tar bort xbox användaren och provar med min vanliga windows användare (som är admin) så funkar det ju inte.
kör du med "simple file sharing" i windows?
Nej, har tagit bort den bocken.
Fast jag provade den förenklade fildelningen imorse (behöver inte vara så hemlig på mitt lilla nätverk), men det funkade inte heller.
(Kör XBMC som dash om det har någon betydelse)
om du har mappen du delar ut på sej hd:C på din dator
Prova sätta smamma rättigheter på alla undermappar .
höger klicka HD under My computer - properties - Security - Advanced - kryssa i replace permisssion under mappar eller vad den heter
se till så att du har kryssat i alla rättigheter också.
Nu sätter den samma rättigheter på alla filer på din hd.
edit:
Kan hjälpa att starta om din PC eller XBOX när du gör ändringar på det mesta fråga mig inte varför :confused:
Ja, nu har jag gjort det, Satte fulla rättigheter för hd F: som Filmer ligger under, ärvde dessa till alla undermappar.
Men fortfarande kommer inloggningsrutan upp när jag försöker öppna "Filmer" i xbmc...
Edit: Har startat om xboxen varje gång jag ändrat nåt :)
Däremot funderade jag på om jag borde reseta routern, men samtidigt känns det inte som att problemet ligger där eftersom ftp:ningen funkar felfritt.
hmm
vad har du för rättigheter ikryssade på hd F och mappen du delar ut under Security (eller vad har du inte ikryssat kanske är lättare)
På F: har Admin fulla rättigheter, Användare: läsa, köra, skriva, SKAPARE/ÄGARE: inga rättigheter, Jag (mitt inlogg): fulla, SYSTEM: full och xbox:fulla, ("Alla" har inga rättigheter)
likadant i mappen Filmer, förutom att "Alla" inte finns med.
edit: en massa stavfel
det jag har att dela ut ligger också på en egen HD(X)
De jag har under "Groups or user names" är bara "Everyone" som har alla rättigheter. "Everyone" är den enda jag där under.
Kan ju prova ta bort alla och lägga dit "everyone" och ge den alla rättighter.
Undrar var alla mina andra kom ifrån då...
"Alla" har nu fulla rättigheter, men xbmc skriker fortfarande efter inlogg och lösen
har du pillat i xbmc "SMB Share" i settings (den ska du inte röra om du sätter det i xbmc.xml)
vad är du inloggad i windows som?
Är inloggad som "Sofie" som är Administratör
Har precis tagit ner en sprillans xml så allt är som nytt igen.
kan den nedersta raden i det här ha någon betydelse? ska inte det vara ip:t till min dator? jag har iofs försökt att sätta en 3:a istället för 106 där, men det gör ingen skillnad
har du rätt ip på din dator ..kolla med att skriva ipconfig i cmd
vad heter din dator i nätverket?
kan du klicka iconen för ditt nätverk under start knappen i weindows och se så alla dina mappar ligger där som du delar ut.
cmd= windows tangenten + R skriv "CMD" - enter skriv ipconfig kolla ditt ip i nätverket
Ip:t är rätt det är 192.168.0.3 enligt både ipconfig och routern.
ok
Citat:
Däremot har mina utdelade mappar försvunnit från under "Mina nätverksplatser"... Det var ytterst märkligt.. Men de har en hand under ikonen, så det är utdelade. fattar ingenting
edit: det är inte bra de ska synas där.
prova högerklicka my computer och sedan fliken "computer name" sedan knappen change
ta reda på där vad heter din data i nätverket kör du med workgroup
Datorn heter Sofie och workgroup heter ARBETSGRUPP (men det är inget som jag använder mig av vad jag vet)
bra det är rätt.
Vad står det där du delar ut dina mappar under fliken "sharing" knappen Permissions
Det står xbox(SOFIE\xbox) Läsa - Tillåt
Ändrade du inte det till att bara ha alla där, som jag har??
---------------------------------------------------
prova editera din xbmc.xml med datornamn istället för ip nr
typ som jag har
<bookmark>
<name>Movies</name>
<path>smb://satan/movies/</path>
</bookmark>
din
<bookmark>
<name>Movies</name>
<path>smb://Sofie/Filmer/</path>
</bookmark>
Jag har Alla där som har fulla rättigheter, tog bort xbox och lade till Alla
har skrivit Sofie istället för IP:t nu, men det funkar ändå inte.
tror du får ta och sätta dig ner och ta det lungt och börja om från början.
Prova med "simple file sharing" ska också fungerar.
vet ej om jag kan hjälpa dig mera.
Ta det lungt och felsök och jag lovar du kommer hitta felet då.
(se till då att dina mappar ligger uder "my network shares" under ditt nätverk.
Lycka till.
okej, tack så mycket för hjälpen ändå :) håller på med den förenklade nu. Skriver när jag löst det, kan vara intressant att veta vad felet var kanske :) Någon kanske har samma problem.
Tack och godnatt! :D
kan trösta dig med att jag haft liknande fel(hos en kompis) för ett par månader sedan och jag vet inte vad jag gjorde för att få det att fungera igen.
Goodnight
en med samma typ av problem http://www.xboxmediaplayer.de/cgi-bi...ST;f=2;t=18943
han/hon sket i smb och körde CCX
Har du XP kan du även inaktivera den inbygda brandväggen för att minimera lite problem
Sorry läste lite dåligt
i början på xbmc.xml ser det ut så här:
<samba>
<workgroup>ERIKSGATAN</workgroup>
<smbip>192.168.2.100</smbip>
<smbsharename>(SMB) Network</smbsharename>
<defaultusername>anv.namn</defaultusername>
<defaultpassword>lösen</defaultpassword>
<winsserver>-</winsserver>
<debuglevel>0</debuglevel>
</samba>
Så här ser mina bokmärken ut:
<bookmark>
<name>Master F</name>
<path>smb://Anvnamn:lösenord@192.168.2.100/F/Utdelat/DVD-R/</path>
</bookmark>
Hoppas det kan vara till någon hjälp :)
Jag har provat att skriva in exakt så.
<samba>
<workgroup>ARBETSGRUPP</workgroup>
<smbip>192.168.0.3</smbip>
<smbsharename>(SMB) Network</smbsharename>
<defaultusername>xbox</defaultusername>
<defaultpassword>xbox</defaultpassword>
<winsserver>-</winsserver>
<debuglevel>0</debuglevel>
</samba>
<bookmark>
<name>Filmer</name>
<path>smb://xbox:xbox@192.168.0.3/filmer/</path>
</bookmark>
Men jag tycker inte någonting gör någon skillnad längre, inte ens den förenklade fildelningen fungerar, den frågar ändå efter lösen, allt är jättekonstigt.