Ah jättegärna.. kanonsnällt verkligen. Hur betalar jag? =) Du kan väl dra ett mail till *borttagen* med typ kontonummer eller nåt så sätter jag in pengarna och återkommer med adress?
Printable View
http://img504.imageshack.us/img504/2458/diagramo.jpg
där har du bild på den :)
Vilket moderkortet är det till för? Jag antar att det är till alla utom Xenon då?
Jag kollade på guiden här under punkt nr 6 där dom har bild för Zephyr/Opus/Falcon/Jasper:
http://www.ep-comps.com/free60/diagr...ck_english.pdf
Är det den "gula" kopplingen på din bild som är alternativ? För dom andra två finns väl även i guiden jag länkade till vad jag kan se?
Kortfattat: Din bild är den alternativa punkten under moderkortet och guiden är när alla punkter är på ovansidan?
det är precis så det är :)
Ok :(
Men om vi säger dessa som jag länkde till innan:
http://www.lowbudgetrides.com/Pictur...tlist_elfa.jpg
Dessa kan man väl klippa isär så att du får 4 lösa stift istället för 1x4?
Får väl köpa lite olika storlekar och se vilka som passar. Dom lär väl inte kosta många kronor kan jag tänka mig.
Väldigt intresserad av din smidiga lösning med convertern emellan.
Ett par antagligen korkade funderingar men det är bättre att vara säker.
1. Det går väl fler kablar än de 7(?) i varje nätverkskabel/usb-kabel som du har lött fast. Jag antar att det räcker att knipsa av dom överblivna där du skalat kabeln så är det problemet ur världen?
2. Sen måste man väl vara extremt noga så att småkablarna i varje varje kabel blir synkade med varandra genom convertern? Alltså den ena kabeln är ju lödd på moderkortet och den andra kabeln är lödd på adaptern. Så då kan man väl inte ens följa färgkoden för att det blir spegelvänt? Eller är jag yr nu? Eller man kanske ska köra en korskopplad tp för att få färgerna rätt?
I TP-kabeln är det 8 ledare, så ja, en är bara avknipsad.
För att vara på den säkra sidan så mätte jag från ände till ände när jag hade kopplat ihop de olika delarna i min lösning. Men i ditt fall, om du inte använder ett skarvdon så kan du ju lika gärna köra TP-kabel direkt ifrån USB-adaptern till xboxens moderkort. Och så har du ju inget avbrott och kan lita på färgerna.
Ja, du kan knipsa och dela stiftlisten. Det verkar vara samma strl på stiftlisten som då den som användes till chippen i första xboxen.
Jag får ca 2.5 mm i avstånd mellan stiften när jag mäter.
Det var mer att jag blev imponerad av din lösning att ha en converter fastsatt på sidan på boxen och bara kan koppla på adaptern vid behov. Men det är väl som du säger säkrast att mäta så att kablarna synkas hela vägen genom convertern och fram till adaptern.
Antagligen nu så blir det väl att löda provisoriskt tills jag fått hem utrustning för att göra det ordentligt så att det kan sitta så där hela tiden.
Jag hittade ingen nätverk/usb skarvdon på kabelgiganten så jag körde på en nätverk/nätverk istället. Det borde väl funka lika bra om man kör med två tp kablar?
Ah jag tror jag såg typ 2,45 mm eller nåt på nån sida så det måste väl vara dom då. Tack som fan.
Japp. 2.54 verkar vara standarden. Kolla på swechtrading.se han har billig stiftlist.
Ah jag förväxlade siffrorna..
Denna bör kanske funka då?
http://swechtrading.se/zencart/index...roducts_id=115
Bra sida btw..
Jag skulle ta den som heter Rak stiftlist 1x36 pol 2.54mm delning. Det har ingen större betydelse egentligen. Det viktiga är att avståndet mellan stiften är rätt.
Har nu lött in adaptern och kopplat den till datorn. Då kommer guiden ny maskinvara upp och frågar efter drivrutiner. Ville höra här först innan jag börjar laborera vart man hittar dessa?
Edit: Äh jag hittade på det. Dock fick jag två "error" under reading.
Error: 250 reading block 1AD
Error: 250 reading block 38C
03FF
Gissar på att det inte är så bra?
Edit2: Så här ser det ut:
http://yfrog.com/1adumpp
Läst på lite andra sidor och dom säger att ett par 250 errors inte är något att bry sig om så länge felen finns på alla utläsningar. Har gjort 3 st och jämfört dom med diverse md5 program och dom är identiska.
Är det bara att köra på tror ni? Vill ju inte gärna flasha in nåt nytt innan jag är säker på att allt bör fungera..
Du ska mappa om dom dåliga blocken. Leta på xboxhacker.
du ska mappa om från xbr.bin, läs ut dom blocken som är felaktiga och placera dom längst bak i samma... (går hur bra som helst med Nandpro20b...) du skriver då:
nandpro xbr.bin: -r16 bad1.bin 1AD 1
följt av:
nandpro xbr.bin: -w16 bad1.bin 3FF 1
sedan motsvarande för resten, OBS: ändra 3FF till 3FE ocksåvidare...
Tack å tack. Vill bara kolla med er så det blev rätt.
Jag läste ur kv och config och skrev in dom i xbr.bin sen körde jag bad block mover och öppnade både orig.bin och xbr.bin och fick sedan "succesfull". Verkar ha flyttat båda blocken som den gnällde på.
Skulle jag läsa ur kv/config först eller remappa först? Eller spelar det ingen roll vilken ordning?
Edit: En dum fråga till. Visst kan jag skippa XeLL helt och hållet och köra in XBR istället? Och då kan jag flasha in XBR direkt nu med adaptern innan jag löder dit jtag-kablarna? Och vad var CPU-nyckeln till för? När behöver jag den i detta fall? Den som står vid den blå bootskärmen?
Men gode gud, hur fixar man lödpunkt DB1F1? Går ju inte att fästa nå tenn där..
Edit: Ok det löste sig efter många om och men och mkt fluss.
Då var man framme på sista punkten. Den som går till synkpanelen. Men vilken pinne ska den sitta på? Kollar man guiden är det ju pin6 som är på undersidan av moderkortet. Men blir det då spegelvänt så att det blir pinnen som är på nedersta raden näst längst till vänster om man ska löda på synkpanelen istället?
vi på PSXCare mappar om "bad blocks" manuellt med hjälp av Nandpro, med dom kommandona som jag skrev tidigare... det har ingen som helst betydelse om du fixar bad blocks först eller om du lägger in KV/Config först... ;)
http://forum.psxcare.com/support/sho...&postcount=103
ta en titt på diagrammet där, som du tittat på tidigare, det är som jag sa den alternativa punkten, det är motsvarande punkt som på moderkortets undersida ;)
Tack för ditt svar. Jag har nu lött ihop det och MS dash verkar starta normalt. Är det grönt då?
Jag kollade på diagramet du skickade men eftersom den punkten var under ville jag gärna iaf nu löda på ovansidan så jag såg att allt fungerade. Men är det rätt då att man "framifrån" löder på pinnen näst längst till vänster på den undre raden på synkpanelen? Det blir väl motsvarande pinne om man tänker sig undersidan på moderkortet?
Ja jag flashade först in XeLL så att jag fick ur CPU-nyckeln. Dock fick jag något liknande i slutet:
failed to read PVD
HTTP listen
XeLL Network config....
Sen händer inte så mkt mer. Men det kanske ska vara så med XeLL? Jag har INTE DVD-spelaren ansluten.
Men när jag fått ur nyckeln så flashade jag in XBR istället och fick då välkomstskärmen för Xbox 360 där man får välja språk m.m. När jag går in och kollar dashen så säger den 2.8955 eller liknande (sitter inte framför den nu).
Är allt ok då? Det ska inte hända något annat? Typ att XBR dashboard (om det finns någon sådan) ska starta? Eller är XBR bara MS dashen med möjligheten att köra osignerad kod?
Antar att nästa steg är XEXMENU? Bara att bränna iso filen på cd och köra in?
Förresten.. vad skulle hända om en lödning är fel eller att den släpper? Då startar väl inte MS dash överhuvutaget? Eller startar den iaf bara att du inte kan använda XBR funktionerna?
Allt är som det ska med det där ja :) ett litet tips: tryck på eject och låt trayen vara ute så ska du få se på ett litet "easter egg" eller vad man ska kalla det, du bootar nu Xell! :D Xell är alltid sådär som du beskriver, det är fullkomligt normalt, nästa steg är att den ska boota från en skiva/hårddisken (Linux)
nästa steg för dig just nu är att köra in XeX Menu ja, antingen att du lägger den på din hårddisk eller att du lägger den på en skiva, vilket som fungerar bra :) (väljer du att lägga den på hårddisken ska du köra på live versionen... och det måste ligga på den interna hårddisken [Xbox 360 hårddisken])
vad gäller om lödningarna är felaktiga/släpper ja, då fungerar det inte ;) du får typ E79 eller så... ibland kan du få RROD även om din konsoll startar, det hände oss idag, helt sjukt! jag startade igång konsollen och 3 röda lampor börjar blinka, likförbannat kommer jag in i dashboarden och kan göra allt som vanligt...
Hehe ja det lät ju stabilt =) Känner på mig att jag får uppleva nåt liknande. Min gamla box RROD:ade i förrgår så han ville väl gå i pension så jag fick tummen ur och göra klar den nya istället =)
Nu har jag pillat ur moderkortet. Men jag hittar fasiken inte R6T3.. sitter den under en av x-clampsen? Måste man ta bort den för att komma åt?
den sitter mellan X'et i X-clampsen... jag kan ta en bild åt dig om du vill? eller försöka hitta en bra på nätet...
*edit:*
http://i171.photobucket.com/albums/u...3_Position.jpg
ta en titt på den där bilden ^ inom den rödmarkerad triangeln ser du en blå prick, ungefär där sitter den :) [Jag snodde bilden från nätet och editerade (la till triangeln och pricken)]
Tack som fan! Jag fick bort den med lite jävlar anamma =)
Boxen startar som vanligt, dock märkte jag att fläktarna snurrade på mer och mer och mer tills jag kände att jag ville stänga av den. Inget kan väl ha gått fel så den verkar bli överhettad? Jag har ju aldrig kört utan lock förut så jag vet inte hur mkt fläktarna brukar snurra men borde dom inte vara ganska lugna utan toppen då det blir bra luftflöde? Kan man kolla gradtal eller nå på något sätt?
har du lyft moderkortet i kylflänsarna? i så fall kan det vara så att du rubbat för mycket på dom så att dom inte längre har kontakt med CPU/GPU som dom ska, alternativt har du inte skruvat fast ordentligt undertill, eller också har du kört utan fläkttunneln (den vita plast grejen)? kolla även att du inte av misstag tog bort fler motstånd, eller bryggade någon punkt...
den gör en enormt stor skillnad med tanke på att den riktar luftflödet direkt mot kylflänsarna
Satte på den och nu peppar peppar verkar den gå normalt igen =)
som sagt, den gör en enorm skillnad ;)
Ja det verkar den verkligen göra =) Fick lite smått panik när den gick igång mer och mer och mer så jag kände att det var bäst att stänga av den så man slipper överhettning.
Fick igång XEXMenu via skiva iaf. Men nu kan man alltså välja att köra mellan den riktiga 360 disken och en vanlig usb?
Grymt stort tack för all hjälp Swizzy!
du kan köra spelen från en extern hårddisk eller den interna ja, men kör du på den interna bör du inte göra en mapp som heter "Games" på den interna hårddisken då detta kan orsaka att XeX menu inte går igång utan en extern USB disk ansluten... kanske beror på något helt annat än just det, men vi hade det problemet förut, när jag tog bort mappen "Games" från roten på partition 3 (HDD0:) gick det helt plötsligt igång igen utan extern hårddisk ansluten...
Boxen kör väl FAT om jag inte missminner mig och Wiin kan köra både FAT och WBFS. Dock måste Wiin läsa från första partitionen så frågan är om 360:n antingen kan läsa från den andra partitionen eller om man kan lägga både Wii och 360 spel på samma partition. Aja, det är som du säger. Man får prova sig fram =) Blir morgondagens uppgift :P Tack för all hjälp idag.
japp, Xboxen klarar av: FAT32 och HFS+, kör du FAT är du bara dum då den ännu mer begränsad än FAT32
Jo det var FAT32 jag menade =)
Ska kika om det finns någon usb splitter. Vore najs om man kunde köra samma disk till båda konsolerna samtidigt utan att behöva flytta kabeln emellan. Riktigt skönt med dom diskarna (t.ex. WD My Book) som tar strömmen via enheten och startar automatiskt med konsolen. Inget onödigt "flytta sig från soffan" :D
Hittade denna info ang ett alternativ till R6T3:
http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=706121
Kan ju vara bra ifall man inte kan/vill borta resistorn..
dom där bilderna var ju bättre än dom jag hittade :p men ja, det borde nog gå bättre... är nog smartare till och med...
XBLA spel måste packas upp med hjälp av wxPirs för att fungera från ett USBMinne, annars måste dom ligger på en intern Xbox hårddisk...
Har packat upp ett XBLA spel (.rar-format) nu som efter uppackning gav följande sökväg: "\584108F6\000D0000\A7EB....yadayadayada".
Använde sedan wxPirs som du rekommenderade och fick efter uppackningen ut en mapp och runt 25 lösa filer varav default.xex vilket jag förmodar är själv startfilen för spelet?
Denna text stod i nfon för spelet att man skulle packa upp spelet till (dock på HDD då):
Partition 3 / Content / 0000000000000000
Betyder det då att om jag vill köra det från HDD:n så slänger jag över allt jag fick efter "rar-uppackningen" ("\584108F6\000D0000\A7EB....yadayadayada") till HDD:n och vill jag istället köra det från USB-sticka så ska jag slänga över mappen och de 25 lösa filerna istället som jag fick efter wxPirs?
Men hur fungerar mappstrukturen på en USB-sticka? Ska jag skapa en "Content" direkt i rooten och i den en "0000000000000000"? Kan jag sedan döpa spelmappen till vad jag vill? :P
Hmm, detta blev verkligen en helt ny värld.. :D
inga problem, har du fler frågor/problem med XBR/Xexmenu tveka inte att fråga oss här på forumet, jag o Psytroll håller på rätt mycket med det där, finns fler än oss här på forumet som gör det såklart, men det är vi 2 som jobbar på PSXCare som kan hjälpa dig med det mesta angående XBR/Xexmenu, jag är lite mer aktiv på forumet än vad Psytroll är så det blir troligen mig du får svar av först mellan oss 2 :p
Det var det jag skrev tidigare också. Tänk om alla företag hade samma support på produkter som ni har. Därför väljer man hellre er än andra även om det kan vara någon krona dyrare ibland. Men dom få kronorna får man ju tillbaka i mångfald i form av all bra support =)
Det viktigaste är ju inte att man säljer hur mycket som helst, eller har hur billiga priser som helst, det viktigaste är att kunderna man säljer saker till är nöjda, för en nöjd kund kommer tillbaka och tipsar sina nära/kära, vilket i längden leder till att man får fler kunder, och mer sålt! :)