Det krävs motstånd om du kör med LPT, annars behövs inget sådant :)
Kanon! men om man skulle använda en LPT-kabel precis som på den första generationen av 360 konsolen när man läser/skirver nanden hur gör man då koppling till slim/trinty modekortet? har plöjt igenom hur många trådar som helst nu för att hitta ett kopplingsschema på hur man gör koppling med LPT-kabel för att läsa/skriva nanden till slim/trinty modekortet utan att hittat någon konkret fakta
Rent krasst sett så borde väl egentligen inte motstånden krävas, men jag skulle ju definitivt inte köra utan dem, då Xboxen och parallellporten säkerligen jobbar med olika spänningar. Nu är det väl kanske inte så kinkigt med spänningen som många tror när det bara är frågan om sådana här tillfälliga operationer (det är en helt annan sak om man vill ha problemfri kontinuerlig drift i flera år), men de där resistorerna är en jäkligt billig försäkring.
Det kan säkert funka utan dioden också, men då blir kraven på resten av kretsen/kablaget högre. Det är frågan om en switchdiod på serie med en signallina, så jag är utan att ha analyserat kretsen 99% säker på att dess uppgift helt enkelt är att "snygga till" signalen och få skarpa övergångar mellan hög och låg och därmed slippa massa problem relaterat till sådant. Kanske har också framspänningsfallet en praktisk funktion. Är signalen tillräckligt snygg redan utan den, så bör det dock funka utan.
Dioden och resistorerna kostar dock tops några kronor styck. Varför vara dumsnål och riskera att skada datorn eller xboxen genom att skippa resistorerna, eller att riskera korruption i dataöverföringen genom att skippa dioden.
har snackat lite med folket i #libxenon på EFNet och dom menar på att detta inte är bekräftat än, och att det inte nödvändigtvis har att göra med hacket, utan att det var microsofts plan sedan länge att kombinera HANA och Southbridge för att få ner tillverksningskostnad/strömförbrukning/RROD-risk. dessutom har maskinerna med det nya moderkortet ett tillverkningsdatum som är cirka en halv månad innan reset glitch hack släpptes, vilket gör det ännu mer intressant då GliGli inte ska ha haft någon kontakt med microsoft innan han släppte hacket till allmänheten.
Såja,
Nu går det att boota hackad kernel (och FSD) med RGH.
http://www.xbox-scene.com/
Så om jag förstått det rätt så ger det nu att helt enkelt gå till (t.ex.) PSXCARE och be de installera ett RGH chip, fixar de då så att man kan boota in i någon form av dashboard, eller är det så enkelt att man bara pluggar in en hårddisk (funkar vilken hdd som helst på marknaden?) som man sedan installerar t.ex. FSD på och kopierar över back-uppade spel? Missar jag nått viktigt steg, och vad är fixat/installerat utöver självaste RGH chippet när man lämnar in den?
Du behöver bygga och flasha en modifierad image med själva "operativsystemet" som är kompatibel med RGH till boxens interna NAND-minne också. Det är ingen jättekomplicerad procedur, men det kräver en del prylar och lödning extra. RGH-chipets enda uppgift är att störa boxens bootprocess, så den slutar checka om koden den kör är signerad.
OK, om jag inte vill göra någon lödning själv, vilket alternativ är det då jag ska välja här: http://www.psxcare.com/product.php?xProd=1495&xSec=89
en annan fråga som nån kanske kan hjälpa mig med, vet någon vad det är för moderkort man har om man har xbox 360 halo versionen (den gröna)?
Det dyraste alternativet :>
Vet inte på rak arm, men metoderna för att identifiera den lär vara samma som på övriga phats, det är väl bara frågan om ett annorlunda färgat case typ.
http://rosetta.null-zero.com/wp-cont...odel_guide.jpg
Du kan ju annars posta märkströmmen eller märkeffekten, och huruvida den har hdmi-port eller ej här, så kan jag tala om vad det är förnågon.
monterar ni RGH-chippet och fixar medan man väntar eller tar det längre tid? bor i annan stad, så det vore smidigt
edit: och vad menas mer exakt med programmering och att den är färdigbyggd? ingår en bootloader, xex och/eller en dash t.ex.?
programmerat chip är färdigt för användning i din box, därefter får du själv fixa med bootloader och sådär
färdigbyggdd är samma sak, där är den färdig att montera och fixa resten med...
Monterat och klart då monterar vi ihop allting, fixar så du får xexmenu etc. på din hårddisk och ser till att allting funkar så att det mer eller mindre bara är att koppla in för dig när du kommer hem och börja använda :)
Mja, ett par timmar är nog rimligt, i bästa fall 1-1,5 om man raskar sig på.
Det som tar tid egentligen är ju att man första gångerna gör en sak i taget, och både dubbel- och trippelkollar allt, istället för att bara smälla dit alla sladdar, både för själva chippet och för nanddumpning/skrivning som ska dit på en gång. STBY_CLK-lödpunkten var rätt tjurig också, fick bara kallisar på den hur mkt jag än försökte skrapa bort ev. lack/oxid, slabba på med fluss och värma tycker jag. Totalkroknade och ringde fram en alternativ lödpunkt, det går utmärkt att hänga på sig på SM-kondingen precis bakom istället.
Men egentligen är det ju ingen direkt superbesvärlig mod. Det man luras av är att det är så jäkla många olika moment som ska göras.
Hur ligger kostnaden på Slims för RGH?
Det ser ut som om vi höjer slim priset med 350:- till 1345:-
Funkar det köra freestyle dash o osignerad kod med RGH nu?
Hur gick det under måndagen nu då? Något som strulat? alldeles för många inlämnade boxar? eller är det bara att komma förbi? Är sugen på en RGH med allt därtill (montering/lödning, dahsboards), ni skriver ibland att ni installerar saker på hårddisken, är det den medföljande eller snarare en utöver det som bör tas med?
Kör ni egen byggnad eller chip?
Tyvär lär vi INTE hinna med det, det kommer fler maskiner varje dag, vi får in fler maskiner än vi hinner göra färdigt... sen är det väldigt tidigt i det nya hacket så vi måste lära oss hur exakt vi ska göra allting samt hur vi ska lösa problem relaterade till det nya hacket... det tar tid, så jag tror inte vi hinner ha din maskin färdig förrens tidigast nästa vecka om du lämnar in den nu...
Hej!. jag har en liten fråga. Jag har aldrig gjort något sånthär förut och jag gör det bara för skojs skull för att se om det fungerar :)
Jag tänkte programmera mitt matrix kort. och för att göra det ska man koppla 3.3v. jag har löst det genom att löda en kabel från 3.3v punkten ifrån en 9504 spelare, till vcc plattan på matrix. frågan jag har nu är, har ni något tips på vart jag kan löda fast ground? :D finns det någon sådan punkt på 9504 spelaren?
Visst finns det jordstift på spelaren, men det kanske är lättare att jorda nånstans i Xboxens skyddsmantel eller nåt bara. Du kan ju exvis släppa en skruv på undersidan av boxen och klämma fast sladden där. Envisas du med att köra på läsaren, så har du pinouten här: http://imageshack.us/photo/my-images/842/dvdcable.gif/
Perfekt, tack så mycket, det gick ju aldeles utmärkt det där :) jag ville bara kolla ifall min xilinx kabel fungerade, har nämligen inte fått hem 360nandflasher ännu så jag kan inte göra så mycket. Men nu hittar impact kabeln iaffal :)
såhär ser det ut. jag tar ström till dvd från xtractor3 och lödde på stiften på pcb.
http://imageshack.us/photo/my-images/809/matrixjq.png/
Ok, nu verkar det vara så att jag måste löda på en 270pf kondensator för att få min matrix glitcher jag köpte ifrån er att fungera.
funkar den här? https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...1-29&toc=18793
eller har ni några andra som ni rekomenderar mera? ni kanske säljer egna? :)
Ah, vafan, fick för mig att han körde en C-mod trots att han nämnde Matrix i inlägget. Jag får lita på det du säger, aldrig pillrat med Matrix :)
Men ja, då äre ju bara att ta den där kondingen, och trimma ner benen till önskad längd. Skivkondingar är rätt okänsliga för värme, så det finns ingen direkt minstalängd man bör lämna kvar av det skälet. Och är man ändå orolig eller vet med sig att man tar extrem tid på sig med lödningarna kan man köra bonnknepet och nypa fast en krokodilklämma eller lite aluminumfolie i benet ovanför lödstället, brukar funka rätt bra som "kylfläns" och leda bort mycket av den värme som skulle gått upp i själva komponenten annars :)
Kan någon tipsa om en svensk webbutik som säljer usb-programmerare för några hundralappar som passar ihop med Impact och Matrix Glitcher? Har ingen dator tillgänglig med LPT-port. Tack
Vi har xilinx originakabel för 495:-
Gott, jag kan inte hitta den i webshoppen. Har du någon länk till den?
Jag har skickat ett mail
Nu är det förstås absolut smidigast att köra med en USB-programmerare, och förmodligen inte värt besväret att hålla på med LPT-grejer om man inte har någon integrerad LPT-port på moderkortet, men det finns annars instickskort som fungerar. Har själv använt ett Netmos 9865-baserat kort till sådant där utan problem:
Det finns en hel del LPT-kort på marknaden, dock är de allra flesta avsedda enbart för att använda med skrivare, och funkar med största sannolikhet inte till sådant här då de har reducerade featuresets för att hålla nere kostnaden. Det måste vara ett kort som ger en "komplett" parallellport.Kod:kaputnik@robot:~$ lspci |grep Parallel
03:06.2 Parallel controller: NetMos Technology PCI 9865 Multi-I/O Controller
Vill man slippa fundera på sånt kör man med en USB-programmerare, men tänkte ändå jag skulle nämna denna möjlighet för kompletthetens skull.
Hej! Har ni 360glitchip också för montering? Vill gärna ha instant boot på min phat. Kopplar ni då enligt följande: http://forums.xbox-scene.com/index.php?showtopic=737533
Om ni inte har det, vad är det för boot time på en phat med de RGH chippen ni monterar på en phat? Kommer säkert fylla disken rätt rejält och vill inte helst inte vänta någon-några minuter varje gång om det redan finns lösningar för att inte behöva göra det.
edit: hörde att ni har lite problem med Jasper, jag har Zephyr, de fixar RGH bra eller? Någon dålig erfarenhet?