Hej!
Jag är sedan 2 år tillbaka ägare utav ett Xbox360 som jag köpt nytt i affär.
Till Xbox 360 finns det en internet-tjänst som heter "Live" (levereras utav Microsoft), med denna tjänst kan man spela spel över internet på sin Xbox 360.
Jag har brukat denna tjänst några gånger på min Xbox 360 fram tills nu. Vilket kräver ett kostnadsbelagt medlemskap. Nu har jag nämligen blivit bannad ifrån denna tjänst pga att jag brutit mot användaravtalet för tjänsten. Xboxen kan således inte längre koppla upp sig mot tjänsten.
Så långt klagar jag inte, jag kan förstå att man blir avstängd ifrån en tjänst om man bryter emot avtalet. Det som jag gjort fel är att jag har modifierat min Xbox 360 så att jag kan spela säkerhetskopior av mina egna spel på den.
Nu till mitt klagomål:
I och med att jag blev avstängd från tjänsten så tog Microsoft sig friheten att ta bort ett antal av de inbyggda funktionerna i min Xbox 360. Dessa funktioner har ingen koppling till tjänsten överhuvudtaget, det är helt enkelt offline funktioner som följde med Xboxen när jag köpte den, och dessa kan brukas oavsett om man använder live eller inte. Men när jag blev bannad så togs funktionerna bort.
Funktionerna är:
Att kunna överföra ett spel ifrån skiva till hårddisk.
Att kunna spela ett spel ifrån hårddisk.
Att använda Media-Extender funktionen. (Som fungerar som en multimedia enhet mellan xboxen och datorerna i hemmet.)
Det jag frågar er är om Microsoft har rätt att sabotera privat egendom bara för att man blivit avstängd ifrån en tjänst?
Observera att detta kan likställas med att om man inte köpt orginal delar till sin Volvo så tar Volvo under nästa service och lägger beslag på stereon från bilen.
Då konsumentköplagen är indispositiv bör även avtalet för XBox live tjänsten (
http://www.xbox.com/sv-SE/live/legal/) överses då den ej rimligt kan anses gällandes enligt svensk lagstifting.
Svarandes anser säkerligen att de handlat i enlighet med punkt 16 andra stycket c), vilket ej kan anses giltigt i den utsträckning de utövat.
BBC (
http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/8354166.stm) skriver att enligt rapporter tyder det på att det är så många som 600 000 spelkonsoler som har blivit avstängda de senaste veckorna och samtliga berörs då av detta problem. Säkerligen är många svenskar i tysthet berörda av detta.
MVH Förnamn Efternamn