Visar resultat 1 till 8 av 8

Diskussion: CD enhet Död

Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Swe
    Respekt
    0

CD enhet Död

Har en fråga till alla PS2 kunniga.. Min CD är heldöd trycker man på Power knappen eller Eject så startar själva enheten dvs fläkten snurrar men själva cd spelaren snurrar inte den rycker inte ens till ger inte ifrån sig minsta liv det går heller inte att få ut släden har skruvat upp den och kollat och det är inte minsta liv från "laserögat" heller HJÄLP.!!

Enheten är en SCPH-30004
    Exon

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0
    Samma problem här. PS2:an går i gång med bild och allt fungerar utom dvd´n, den är helt död, söker inte efter skivor och trycker man på eject så börjar lampan blinka men släden åker inte ut. Lampan slutar blinka efter 2-3 sekunder, antagligen när PS2:an anser att släden är ute. Några tips grabbar? Vilka säkringar bör jag kolla? Flatkablarna och deras kontaktytor ser hela ut med blotta ögat. SKall tydligen finnas ett styrchip i dvd´n som kan gå sönder, stämmer det? Tror dock mer på en säkring någonstans. Jag kan få låna verktyg för att mäta, och även få bra hjälp men var börjar jag leta?

Registrerade
    May 2001
    Från
    Göteborg
    Respekt
    0
    Japp det verkar vara styrchippet som gått sönder i erat fall (BA5815FM) heter det på dom äldre maskinerna och på dom nyare v9 och uppåt heter dom la6508.

Registrerade
    Feb 2004
    Respekt
    0

Fungerar ändå inte...

Well, jag bytte 6508 chippet men det fungerar ändå inte. Släden öppnas eller stängs inte om man trycker på eject knappen. Däremot blinkar den blå lampan. Dessutom försöker dvd´n läsa skivan som är i, men den klarar aldrig det. Lasern lyser och skivan varvar upp, men inget mer, bara "No data" eller något liknande. Det känns som att jag är på väg att väcka den döda men det är något litet kvar... Säkringar, någon? Någon som har ett litet tips? Enheten är en v9.

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Vart kan man få tag i 6508 chippet och vart sitter det i PS2:an?

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Jag mätte mig fram till att säkring PS11 var trasig och det var p.g.a att dvd släden tog i när den skulle åka ut så nu funkar min gamla PS2:a igen

Registrerade
    Oct 2004
    Respekt
    21
    om man har en chipad v9. så bör man se till att man skyddar lasern på nått vis.
    Ett tips är att lyfta ben 17 på laserstyrkretsen, dra en tråd från det lyfta benet till en 5v punkt istället för 12v som den går på från början. fin guider lite här o var o kallas "romeo mod"

Registrerade
    Jun 2004
    Respekt
    0
    Jag får igång min gamla PS2:a ibland men nu har den blivit värre på sistone har bytt power och handkontroll flex kablar samt byt säkring ps11 och dvd styrchippet (BA5815FM)
    Det som händer är att jag inte får någon bild eller ljud samt om jag trycker på eject knappen blinkar den bara men väntar man en stund så börjar skivan läsas en stund och det går att trycka ut släden men startar man om basenheten så får man ändå ingen bild eller ljud samt att dvd läsaren inte börjar läsa skivan direkt så vad kan problemet bero på?

Liknande diskussioner

1. DVD död
    By MPower in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-08-14, 09:26
  2. Död box - inte nätaggregatet!
    By Arne Minis in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-05-02, 12:13
  3. Startar 3 Gånger sen död
    By Superfacer in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-02-08, 20:13
  4. Fläkt död?
    By Ixzat in forum Playstation 2 - Övrigt