Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 33

Diskussion: "egen nätverkskabel" mellan Xbox & datorn..

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Kristianstad
    Respekt
    0

Question "egen nätverkskabel" mellan Xbox & datorn..

Någon som kan hjälpa mig innan jag blir tokig...
    Min Xbox står på en våning, datorn på en annan.
    Jag vill koppla ihop de, har därför tillverkat en egen nätverkskabel enligt följande;
    Kopplat på nr.1, 2, 3 & 6 i doserna (kabeln mellan doserna), kör en korsad kabel från datorn till uttag 1, från uttag 2 en patchkabel till Xboxen.
    Får inte det att fungera
    Är det någon som vet om man kan koppla så här eller måste jag använda en färdig kabel där alla 8 trådarna används.Detta skall ju fungera...

Tack för hjälpen

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Kristianstad
    Respekt
    0

Unhappy ... var jag otydlig

... fortfarande ingen som vet hur man kopplar
    Anledningen till att jag tillverkade en egen kabel(förlängning)är; försök att få in en färdigköpt nätverkskabel i ett VP-rör.
    Har läst/hört någonstans att man behöver bara använda 4 trådar för att skicka och ta emot i denna typ av nätverk, har jag fel??

Snälla, måste finnas någon på detta forum som behärskar "nätverk"... jag är för ny på det här, för att få nån klarhet i vad som är fel

än en gång Tack för hjälpen...

Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    22
    hur man gör med "doser" och sånt har ja inte så stor koll på men om du har TP kabel så e d ju bara å dra kabeln från datorn ner till XBOXet å sen sätta dit kontakten i ändan... se till så att kabeln blir korsad så borde d funka...

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Köp nu en vanlig KORSAD TP kabel inte RAK, sätt in ett IP nr i din PC typ 192.168.100.1, IP för din xbox blir 192.168.100.2, SUBNÄTMSK skriver du in 255.255.255.0, GATEWAY skriver du in 192.168.100.1

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    25
    Det står iofs ovan om du hade läst lite mer att han inte ville ha en färdig TP kabel då den inte går in i ett VP-rör, därför måste han dra kabeln först sen fästa uttagen.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Går att fixa till, tänk till lite.........man kan ....

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    25
    Jo om man skarvar själv så går det ja..

Svårt att trycka tex ngt 10cm i diameter genom ett hål med 5cm i diameter eller....

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Nej inte alls svårt, har man lagt många rör som det skall dras kablar i så vet man, eftersom han e nybörjare så skall han kolla in här en utförlig guide hur man gör en egen TP kabel
    Last edited by pege63; 2003-09-29 at 10:11.

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    25
    Men herregud!

Har du ens läst tråden.???

Han ville ha hjälp med att veta hur han skulle koppla trådarna då en "färdigköpt" inte får plats i hans rör, sen säger du att det bara är att köpa en korsad TP och sätta IP osv.

Sen säger jag att han INTE ville ha en färdig kabel utan hjälp med att fästa uttagen varpå du skriver att det går att fixa till om man "tänker lite" vilket han har gjort genom att han ska skarva den själv, och till slut så skickar du en länk till hur man gör en egen TP kabel ???????

Hade du skrivit det direkt så......

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    och den var för honom det andra för dig, kinkig idag ingen tur i helgen eller ?

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    25
    ?? Till mig??

Men du tycker fortfarande inte att det är svårt att trycka ngt med 10cm i dia genom ett hål på 5cm.

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Kristianstad
    Respekt
    0

Thumbs up ...tacka för alla svar

...Ok, då provar jag igen; en bekant till mig sa att det är endast 4st kablar som behövs för att koppla ihop datorn med xboxen. jag kollade upp det på flera ställen innan jag gick vidare och det stämde. Det är både billigare och lättar att få in en sådan kabel i ett VP-rör.(särskilt om den skall dela plats med telekabeln)
    Jag satte en dosa på övre planet, den andra där "nere". Kopplade trådarna på 1,2,3 & 6 i doserna.Kopplade in en korsad kabel från datorn till dosa 1, en rak kabel från dosa 2 till Xboxen.
    Detta skall ju fungera eller ? Min koppling funkar inte, så min fråga är fortfarande; -Är det rätt att koppla så här eller hur skall jag koppla??

...än en gång, tack för hjälpen!

Registrerade
    Apr 2003
    Från
    Mamlö
    Respekt
    22
    Jag kan inte kopplingarna till TP-kabel i huvudet, men om du är "säker" på att du har kopplat rätt så testa följande.

När vi kör mellan xbox och dator med korsad TP-kabel, utan hub, router ..., ställer vi in i datorn att man vill dela ut en internet-anslutning till det nätverkskortet som boxen är kopplad till. Vi hade även problem med Black Ice Defender som av någon anledning vägrade att låta datorn lämna ut ett IP till Boxen. Det kan kanske hända liknande saker med en annan brandvägg.

Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Respekt
    22
    hmm ja skulle gissa att du ska ha korsat genom hela men ja vet inte säkert... om du har från en hubb/switch till dosa så ska d vara en rak men direkt till dosa så vet ja inte... skulle gissa att d ska vara korsad både på övre och nedre planet, alltså korsad från datorn till dosan och korsad från dosan till xboxet

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Om man vill ha fasta anslutningar så monterar man nätverksuttag (honor) där man har tänkt sig att kunna ansluta en dator. Från detta uttag drar man kabel till en centralt placerad kontaktpanel som är försedd med hon-kontakter (rakt kopplade). Intill kontaktpanelen placeras huben/Switchen. För att ansluta en dator behövs två RAKT KOPPLADE kablar, en mellan dator och nätverksuttag, en mellan kontaktpanel och huben/Switchen.
    Last edited by pege63; 2003-09-29 at 16:02.

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Kristianstad
    Respekt
    0

....rak eller korsad?

..tack för svaren. Vad jag kom fram till av min bekant så skall kabel mellan doserna kopplas som rak. Sedan skall man bara använda en korsad kabel (datorn till dosa 1), den andra skall vara rak sa han.
    Som sagt jag är ingen "hajare" på det här med nätverk. men vad skulle ske om jag satte en korsad kabel från dosa 2 till Xboxen.
    Blir inte det som en rak kabel på hela "slingan" då??
    Det blir nog snart till att inhandla en färdig kabel & spika den på väggar o tak.
    Sen får jag se vad högst Moskva säger -jag och Xboxen åker väl ut

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Som jag skrev innan har man nätverksuttag (honor) där man har tänkt sig att kunna ansluta en dator, typ sovrum1, sovrum2, kök, storarum, kablarna mellan dom skall vara raka, den finns dosor men snabbkoppling så att du kan ta färdiga kablar & bara stoppa in RJ45 kontakten i honkontakten, sådana paket finns att köpa med mjukpalaströr som är öppna på ena sidan så att man kan lätt stöppa in kablen, dom rören är fastsatta på en sokel med dubbelhäftande tejp så att man kan sätta fasst dom i typ kolvlisten, färgen på allt e vita. Jag köpte mitt paket i Polen på semestern år 2001, har sett liknande paket här, finns även i mina importmagasin fr HongKong så ngn måste ju importera dom hit men vem vet jag ej, jag menar det är ju alla hemma användares drömpaket om inget annat.

Korsad kabel används mallan PC-PC, PC-Xbox, hub-hub i uplinken.
    Rak kabel används mellan PC-Hub-PC osv.

I ditt fall blir det PC-uttag (rak), utttag-uttag (rak), uttag-xbox (rak) uttaget är ingen fysisk del i kedjan därför rakkabel.
    Men vill du ha en kontak som mellan en PC-XBOX måste du ha korsade kablar längst hela kedjan. blir samma sak som med en lång korsad kabel mellan PC-Xbox, bättre alternativ är att ha en hub/switch mellan våningsplan om man skall ha flera Pc som kan utnyttja nätverksyttagen i nätverket i hemmet.
    Last edited by pege63; 2003-09-30 at 08:58.

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Kristianstad
    Respekt
    0

..Page63??

..tack för svaret. Jag fattar inte riktigt ändå

Du skrev;

ditt fall blir det PC-uttag (rak), utttag-uttag (rak), uttag-xbox (rak) uttaget är ingen fysisk del i kedjan därför rakkabel.
    Men vill du ha en kontak som mellan en PC-XBOX måste du ha korsade kablar längst hela kedjan. blir samma sak som med en lång korsad kabel mellan PC-Xbox, bättre alternativ är att ha en hub/switch mellan våningsplan om man skall ha flera Pc som kan utnyttja nätverksyttagen i nätverket i hemmet.

Jag skall alltså ha rak kabel från PC till uttag 1, (Uttag till uttag har jag kopplat som rak) Uttag 2 till Xbox också rak kabel eller ?
    Tidigare körde jag bara med en korsad kabel mellan PC-->Xbox och det funkade bra. Blev bara trött på allt flyttande varje gång jag ville tanka över något.
    Min bekant har alltså fel när han säger att jag skall använda en korsad kabel(PC till uttag1) och en rak från uttag2 till Xbox??
    Tackar för din hjälp, får nog fördjupa mig lite mer i det här med
    nätverk....

Registrerade
    Sep 2003
    Respekt
    0
    Hmmm jag röstar nog mer på din bekants förslag...

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Jag vill också få tag på såna färgglada piller som pege63 knaprar, verkar stenkul ju :-)

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Kristianstad
    Respekt
    0

...qualse & Hansi

..skall jag tolka era svar som att Page är ute och cyklar?
    Min kompis har rätt, och jag har något annat fel som gör att jag inte får kontakt?
    Jag kopplade enligt hans anvisningar men får ingen signal mellan PC & Boxen. Får kanske trots allt bjuda hem honom och låta han göra jobbet medan jag tar en öl
    Känns bara som ett stort nederlag att jag inte får skiten att funka...lär väl få höra det av honom också

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    sthlm
    Respekt
    0
    Det låter kanske lite enkelt, men har du provat att motståndsmäta kabeln? Har lagt ett gäng meter utp/stp och vad jag kommer ihåg så är de kablarna ganska känsliga. Du skriver iofs att du använt 4-ledare men men är ledarna små och speciellt om de liger tvistade så är de känsliga.

Lycka till!

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    25
    Originally posted by Hansi
    Jag vill också få tag på såna färgglada piller som pege63 knaprar, verkar stenkul ju :-)
    Put me up for some of those too :-)

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Jajaja se där amatörer, ni kan ju komma hem till mig och prova på mitt nätverk då ju, så kan vi spela CS, ni behöver inga datorer då jag har 6 PC 2 Laptops i nätverket, 1 xbox.

Ja uttagen är som en "hub" i sådana änvänder man raka kablar, mellan uttagen används raka kablar. Det blir som att stoppa in "RJ45 hanen" i en hub.

I ditt fall köp eller gör en korsad lång kabel så slipper du huvudvärken.
    Last edited by pege63; 2003-10-01 at 08:27.

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    25
    Originally posted by pege63
    Som jag skrev innan har man nätverksuttag (honor) där man har tänkt sig att kunna ansluta en dator, typ sovrum1, sovrum2, kök, storarum, kablarna mellan dom skall vara raka, den finns dosor men snabbkoppling så att du kan ta färdiga kablar & bara stoppa in RJ45 kontakten i honkontakten, sådana paket finns att köpa med mjukpalaströr som är öppna på ena sidan så att man kan lätt stöppa in kablen, dom rören är fastsatta på en sokel med dubbelhäftande tejp så att man kan sätta fasst dom i typ kolvlisten, färgen på allt e vita. Jag köpte mitt paket i Polen på semestern år 2001, har sett liknande paket här, finns även i mina importmagasin fr HongKong så ngn måste ju importera dom hit men vem vet jag ej, jag menar det är ju alla hemma användares drömpaket om inget annat.

Korsad kabel används mallan PC-PC, PC-Xbox, hub-hub i uplinken.
    Rak kabel används mellan PC-Hub-PC osv.

I ditt fall blir det PC-uttag (rak), utttag-uttag (rak), uttag-xbox (rak) uttaget är ingen fysisk del i kedjan därför rakkabel.
    Du skrev rätt tidigare Pege men ovan är fel.
    Han kan inte använda raka kablar hela vägen om han inte går via tex en hub.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Ovan var hur jag har det hemma och det funkar & har en Switch, vad var det med pillerna nu då, var det om nätverkspaketet ?

Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Respekt
    25
    Originally posted by pege63
    Han kan fortfarande inte koppla rakt hela vägen utan en hub och jag vill fortfarande ha de där pillren.

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    35
    Nej det kan han ju inte, jag tänkte mer på om han ville koppla mer än bara boxen kanske flera PC till dom olika uttagen. Piller finns att köpa på apoteket, köp INTE ipren du blir inte som mannen i reklamen.

Beroende på hur uttagen ser ut trådarna kopplas följande( ser ut som ett eluttag 2st honor):
    Blå - Vit
    Grön - Grön/Vit
    Brun - Vit/Orange
    Vit - Brun
    Last edited by pege63; 2003-10-01 at 09:18.

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Pillren var en liten pik då mr63 i sin vanliga iver att hjälpa till på forumet inte alltid tar sig tid att tänka igenom vare sig frågan eller svaret :-)

I detta fallet glömde du ju som du nu insåg att det krävs en hub eller switch någonstans på vägen, alternativt så drar man rak kabel (självklart!) genom röret, sedan tar man en rak kabel mellan en av enheterna och väggen och en korsad kabel mellan den andra enheten och väggen.

Sedan så skall man ju inte koppla kablarna i sin nätverksabel i den ordning dom sitter i kabeln, utan koppla på ett sätt som antagligen beskrevs i länken som pege skrev tidigare. Det är ett vanligt nybörjarfel att bara koppla kablarna "rakt av" utan att tänka på att man måste välja paren på ett sätt som gör att störningar mellan kablarna tar ut varandra.

Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Kristianstad
    Respekt
    0

..ok, jag tro att ..

... jag fattar.
    Kopplingen jag har gjort är rätt, men det är något annat som gör att signalen inte finns.
    Fick ett kopplingsschema av min vän där han beskrev hur jag skulle koppla. Eftersom endast 4st trådar behövs så skulle det gå bra med en sådan kabel enligt honom. (han hade själv byggt sitt nätverk så)
    I varje dosa är där plats för 8 trådar, jag skulle koppla in på de som var märkta 1,2,3 & 6.(detta gjorde jag)
    Köpte en korsad kabel & en rak kabel, att sätta mellan "stationerna" och uttagen. Sedan skulle det bara att vara köra, men inte i mitt nätverk!!!
    Ville bara kolla med er på forumet om det var rätt, eftersom jag blir lite konfunderad när det inte funkade. (kan ju vara något viktigt jag missat)
    Skall låna något instrument av honom idag som man skall kunna mäta sig fram till felet etc. får se hur det går

tack för hjälpen..

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

1. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  2. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  3. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 00:28
  4. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-12, 10:45
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner