Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Jag behöver hjälp!

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Jag behöver hjälp!

    Hej! Jag behöver få några frågor som jag undrar över besvarade.

    Jag är i startgroparna med att löda fast mitt X-ecuter 2,2 PRO chip. Men jag har några frågor.

    1. Efter all lödning och när jag har bytt HD bootar jag då om xboxen & stoppar in Superdisc 3,6 & låter den pationera? Men vad kan den skivan gör mer? Gör den allt nödvändigt eller måste man flasha in något BIOS genom datorn? Lägger superdiscen in EVO-X dashboard om man vill det? Eller måste man även där bränna på en skiva & lägga in den vägen?

    2. Hur ska man göra för att kunna flasha in ett bios när man inte har orginal hårddisken utan en helt ny tom hårdisk + X-ecuter 2.2 pro.

    Tack i förhand till de som orkar svara på det här. Det vore väldigt värdefullt för en färsking som mig

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Prova, och fråga mer specifikt om du fastnar någonstans...

    Superdisc kan formattera disken, installera evolution-x + de vanligaste programmen, samt installera en ms dashboard.

    Om inte boxen vill boota på chipets "cromwellbios" med tom hårddisk så måste du koppla det till en PC, annars måste du bränna en cd med bios.bin för att flasha chipet första gången.

    Det finns guider för detta i forumet.

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Ja nu har det uppstått några problem. Jag lödde fast chippet & jag tror det blev bra. Startar upp xboxen, det börjar lysa blått lite här & där

    Sen så ber den om att jag ska stoppa in BIOS. Sen då när jag trycker in Supersdisc 3,6 så söker den en liten stund sen kommer.
    "No BIOS update found..Halting" (Det är en helt ny hd som jag inte gjort nånting på utom att satt in den i xboxen)

    Jahapp tänker jag då, testar några gånger att bränna om skivan (bränner den på en RW skiva) men det funkar fortfarande inte. Efter det så testar jag att bränna ett BIOS (x-ecuter 4978 rllrtnågot) på en skiva & köra in den. Den hittar BIOSET & sen stängs den bara av. Jag bootar om & då dyker nåt dashboard upp & jag får felmeddelande 16.

    Vad ska jag göra? Jag kan inte längre starta om med superdiscen i för den hittas inte. Hjälp!

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Montera originalhårddisken, ställ in klockan, boota superdisc, välj www.psxcare.com, välj flash bios using evo-x, flasha med x-ecuter 2 4977 (valfri). Prova sedan att byta hårddisk igen.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Tack det fungerade.

    Nu till min andra xbox, till den har jag ingen orginal hårddisk kvar. Jag har lött fast chippet och satt dit en ny hd. När jag försöker starta med chippet inkopplat så bootar den om 3 gånger utan att nått visas på tv'n. Efter den tredje gången så stannar den upp och ingenting mer händer.

    Om jag försöker starta utan chippet så kommer felmeddelande #16 upp.

    Vad ska jag göra?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är något fel på ditt chip eller på hur du monterar det.

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Tack för hjälpen det funkade fint!

    Men nu till en annan grej, en väldigt konstig grej

    Allt funkar fint tills jag sätter tillbaks skalet för då händer grejer må ni tro Det blir samma fel som förr, att chippet blinkar blått 3 ggr & sen blinkar det rött. Jag tar bort skalet igen & kopplar ur sladdar till hårddisken bara & sätter sen tillbaks dem. & då går det igång som vanligt & allt är OK.

    Vad är det för fel?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Chipet är monterat så att det kortsluter mot något när du sätter på locket, kolla runt lite så bör du se vad det är. Metallramen inuti boxen har ju en förmåga att röra på sig när man trycker på locket.

  9. #9
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jag får det inte att fungera med locket på. Jag har kollat men jag ser inget som kan göra så att det blir kortslutning. Jag har en till xbox med exakt samma chip + exakt lika monterat och den har jag fått att fungera med lokcet på.

    Vad ska jag göra tror du? Bara chansa & testa att sätta på & göra om tills det funkar? Haham jag blir tokig, har hållt på hela helgen nu.

    Tack för all tidigare hjälp iaf!

Liknande diskussioner

  1. Snälla, hjälp mig med mitt RGB-problem innan jag slår sönder mitt PS2!!!!
    By degas in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-08-06, 01:51
  2. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  3. Snälla jag behöver FTP hjälp
    By TonkishMan in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-18, 23:19
  4. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 18:13
  5. Hansi var är du? Jag behöver hjälp NU?
    By Schnaasfan in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-08-01, 10:34

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •