Sida 1 av 3 123 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 65

Diskussion: Flasha X-ecuter 2 LITE version 2.x från CD

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Flasha X-ecuter 2 Lite version 2.x från CD

    X-ecuter 2 Lite version 2.2 levereras med ett speciellt "Linuxbios".

    Det är mycket enkelt att flasha in ett eget BIOS:

    Du behöver följande:

    1st CD-RW skiva
    1st 1024K stort BIOS
    1st brännprogram
    1st cd-rw brännare

    Om ditt bios är 256K, gå till DOS och gör följande:

    copy /b 256kbios.bin + 256kbios.bin + 256kbios.bin + 256kbios.bin BIOS.BIN

    (om ditt bios inte heter 256kbios.bin så får du givetvis skriva det filnamn som du använder istället!)

    Lite övriga filer, c:a 50MB för utfyllnad.

    Starta ditt brännprogram.

    Bränn BIOS.BIN samt c:a 50MB skräpfiler så att skivan blir lättare att läsa.

    Se till att du bränner med följande inställningar:

    Använd INTE Joliet (stöd för långa filnamn), kryssa bort det alternativet.

    Du skall INTE bränna som UDF eller göra en XISO som annars ofta rekommenderas när man bränner saker som XBOX skall kunna läsa. Nu skall vi bränna så att LINUX kan läsa skivan...

    ***********************************************
    Använd ISO level 2 (8+3 tecken långa filnamn)
    Använd "Mode 1" och inte "Mode 2 XA"
    Se till att välja "Finalize disc", dvs stäng skivan så att det inte går att göra fler sessioner på den.
    ***********************************************

  2. #2
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hmm nu vart jag lite osäker då ni säger olika saker.. denna sida verkar ju inte riktigt hålla med dig om joliet inställningen där.

    http://www.xbox-scene.com/articles/flashbios.php

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Isåfall spelar det antagligen ingen roll, inställningarna jag beskrev är exakt de jag använde när jag brända skivan som våra tekniker använder tiotals gånger varje dag...

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21
    Om man vill ha en "bank" med nåt x2bios och en med cromwell kan man skriva följande då:
    copy /b x2bios.bin + x2bios.bin + cromwellbios.bin + cromwellbios.bin BIOS.BIN

    Eller ska man köra:
    copy /b x2bios.bin + cromwellbios.bin + x2bios.bin + cromwellbios.bin BIOS.BIN

    Hoppas ni fattar vad jag menar.
    Last edited by Mr_Walker; 2003-11-19 at 18:03.
    /Mr Walker - Xbox n00b

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Kolla dina storlekar på bioserna först, e dom 256k stora så skall du göra på följande sätt:

    copy /b x2bios_256k.bin + x2bios_256k.bin + cromwellbios_256k.bin + cromwellbios_256k.bin 1024k.bin

    E dom däremot 512k stora så gör du:

    copy /b x2bios_512k.bin + cromwellbios_512k.bin 1024k.bin

    alltså du måste få ihop till 1024k
    265k+256+256k+256k=1024k

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21
    Ok, tänkte mest på ordningen när man la ihop dom.
    /Mr Walker - Xbox n00b

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Denna ordning:

    copy /b x2bios_256k.bin + x2bios_256k.bin + cromwellbios_256k.bin + cromwellbios_256k.bin 1024k.bin

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21
    Verkade ju mest rimligt, men jag ville bara vara säker.
    /Mr Walker - Xbox n00b

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    137
    Respekt
    21
    Tanken är ju att ha ett cromwell bios man kan välja att boota från om man vill flasha igen. Är detta något som fungerar som jag tänkt eller?

    Anledningen är att jag inte tänker byta/installera nån annan dashboard, större HD etc.
    /Mr Walker - Xbox n00b

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by Mr_Walker
    Tanken är ju att ha ett cromwell bios man kan välja att boota från om man vill flasha igen. Är detta något som fungerar som jag tänkt eller?

    Anledningen är att jag inte tänker byta/installera nån annan dashboard, större HD etc.
    Ja, det borde ju fungera alldeles utmärkt säger jag som aldrig provat detta.

  11. #11
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    21

    4981.06_256k.bin

    Hur flaschar man boxen med ett X-ecuter 2 4981.06_256k.bin bios, om man har ett X-ecuter 2 Lite+ chipp??
    Last edited by sjolindereboy; 2004-02-29 at 22:49. Anledning: Glömde nämna chippet!

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Precis som det är beskrivet här...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    21
    men om chippet är tomt och inte har nått bios.. hur får man då in bioset på chippet när man har skivan med allting på i handen??

    tack//emil

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Varför skulle chippet vara tomt, det levereras med Cromwell.
    Har du flashat fel så måste du ha en x-ecuter 2 lite programmerare eller lämna in chippet till någon som har en sådan.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  15. #15
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    21
    När jag köpte chippet häromveckan sa dem att det inte följer med nått bios och att jag var tvungen att tanka hem ett eget... och att när jag då skulle starta xboxen med chippet i så skulle cd släden komma ut och då skulle jag sätta i skivan med bios:et på...men det är ju klart det följer med ett bios till det annars skulle ju inte släden följa komma ut .... men varför ska man ha ett 1024 kb stort bios när man flashcar den... räcker det inte med ett 256 KB bios när man flaschar ett X-ecuter 2 lite+??

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det kan gå bra med 512K också, då har man kvar cromwellbioset i halva chippet vilket är bra om det blir något fel med flashningen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    47
    Respekt
    21
    ok.. men så det räcker inte med 256K bios då (exempel 4981.06_256k.bin)? hur gör man för att få bioset dubbelt så stort isånafall?
    tack för informationen

    PS: Hur stort är Cromwell bioset?
    Last edited by sjolindereboy; 2004-03-01 at 19:56.

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Citat Original inlägg av Hansi
    Det kan gå bra med 512K också, då har man kvar cromwellbioset i halva chippet vilket är bra om det blir något fel med flashningen.
    Men bankerna är ju inte oberoende av varandra utan det är en helbank på 1024k?
    Man måste väl ha en X2_512k.bin & en Crom_512k.bin som man lägger ihop till ett 1024k.bin?

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Nej, den inbyggda cromwell flashbios gör aldrig erase på chippet, utan skriver bara över halva chippet när man flashar 512k
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Hur är det möjligt ?
    Men om man tar in X2 4981 & raderar då, raderas då cromwell över då?

  21. #21
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0
    Hej hansi en fråga om svcd på xbox hur gör jag vilka program skall installeras hur skall jag bränna ner spelen i vilket format ???

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs Min Signatur
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  23. #23
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    X-ecuter 2 Lite version 2.2 levereras med ett speciellt "Linuxbios".

    Det är mycket enkelt att flasha in ett eget BIOS:

    Du behöver följande:

    1st CD-RW skiva
    1st 1024K stort BIOS
    1st brännprogram
    1st cd-rw brännare

    Om ditt bios är 256K, gå till DOS och gör följande:

    copy /b 256kbios.bin + 256kbios.bin + 256kbios.bin + 256kbios.bin BIOS.BIN

    (om ditt bios inte heter 256kbios.bin så får du givetvis skriva det filnamn som du använder istället!)

    Lite övriga filer, c:a 50MB för utfyllnad.

    Starta ditt brännprogram.

    Bränn BIOS.BIN samt c:a 50MB skräpfiler så att skivan blir lättare att läsa.

    Se till att du bränner med följande inställningar:

    Använd INTE Joliet (stöd för långa filnamn), kryssa bort det alternativet.

    Du skall INTE bränna som UDF eller göra en XISO som annars ofta rekommenderas när man bränner saker som XBOX skall kunna läsa. Nu skall vi bränna så att LINUX kan läsa skivan...

    ***********************************************
    Använd ISO level 2 (8+3 tecken långa filnamn)
    Använd "Mode 1" och inte "Mode 2 XA"
    Se till att välja "Finalize disc", dvs stäng skivan så att det inte går att göra fler sessioner på den.
    ***********************************************
    Jag har X-ecuter 2.3b+ (Har köpt den idag)

    Det är inte svårt att märka att jag är newbi i Xbox scenen.

    Vad jag har förstått alla de ovan nämnda steg gäller även för X-ecuter 2.3b+ med 256 k bios.

    Jag har laddat hem filen ?x2_4983.67_256k.bin?.

    1. Hur skall switchar i switchpanelen vara när man flashar och efter att man har gjort det.
    2. Vilken Bank skall switchepanelen stå när jag flashar.
    3. Måste jag ändra namnet på filen ?x2_4983.67_256k.bin? till BIOS.BIN.

    Är det ngt annat jag skall kunna innan jag bootar min Xbox med BIOS cd-n.
    Som t.ex vad kommer upp på skärmen när Xbox bootar med BIOS skivan. O.s.v.

    Är det ngt risk att man flashar över Originall XBOX biosen?

    Tack på förhand.
    Last edited by cari; 2004-04-08 at 16:25.

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    1: ENABLE, UNPROTECT, BANK1

    2: BANK1 (Tror faktiskt inte det spelar någon roll när man flashar)

    3: Du måste göra om filen till 512K eller 1024K och döpa den till BIOS.BIN enligt instruktionerna här.

    Du kan inte flasha över originalbiosen, det värsta som kan hända är att x-ecuter 2 chippet måste lämnas in för omflashning.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #25
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    3: Du måste göra om filen till 512K eller 1024K och döpa den till BIOS.BIN enligt instruktionerna här.
    I manualen som jag har fåt med chippet står:
    "du måste flasha med ett passande , t ex X-ecuter 2 4981.06, så måste du bräna en CDRW med ett 256KB stort BIOS med namnet BIOS.BIN"

    Är du säkert att jag måste göra om den till 512 eller 1024k?

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Ja, det är inte jag som gjort manualen till det chippet, verkar som om teknikern kopierade texten från installationsanvisningen för något 256K chip (antagligen Alladin då) och missade att ändra.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #27
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    70
    Respekt
    20
    Vart Hittar Jag Bios?!

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av milk_oboy
    Vart Hittar Jag Bios?!
    18109 besökare före dig läste min signatur och hittade följande i xbox guiderna:

    http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=7231
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  29. #29
    Registrerade
    Jun 2004
    Inlägg
    70
    Respekt
    20

    copy /b ?????

    Jag kan inte köra med skriften "copy /b" innan jag skriver "256kbios.bin + osv"... måste jag det?

  30. #30
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Senaste x-ecuter 2 4983 bioset (och flera innan det) har med en .bat fil för att hantera konvertering från 256K till 1024K om du tankar arkivet från XBINS.

    Jag förstår inte att du har problem med copy /b det har varit med i DOS sedan version 2.2 eller nåt.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Sida 1 av 3 123 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Flasha X-ecuter 2 PRO version 2.x från CD
    By Hansi in forum X-ecuter 2 PRO support
    Inlägg: 35
    Senaste inlägg: 2005-12-08, 16:15
  2. Flasha PRO
    By Pontius in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-12-04, 08:31
  3. Xecuter 2.2 pro vägrar flashning
    By Raziel in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-11-30, 14:52
  4. Uppgradera Xbmp från 2.2 till 2.3
    By Backen in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-27, 19:09

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •