Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: Jakten på bästa cd-r skivan.

  1. #1
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    78
    Respekt
    21

    Jakten på bästa cd-r skivan.

    Jag har surfat runt på lite olika forum/hemsidor i veckan i jakt på den bästa cd-r skivan till ps2 backups och har kommit fram till 3 stycken olika skivor som har fått bra kritik, samt en 4:e som jag tror kan vara riktigt bra och som jag undrar om någon av er har använt vid något tillfälle.

    Den första skivan är Verbatim CD Life Plus, den näms i många olika forum som den absolut bästa skivan men samtidigt har jag också sett inlägg/trådar där den inte har fungerat alltför bra. Kommentarer på detta?

    BASF har jag också hört gott om, har någon av er testat den och vad tycker ni om den i så fall?


    Sedan har jag kollat på två skivor med svart yta som verkar rätt intressanta. Den första är Memmorex skiva som lovordas borta på en annan modsida och som ska fungera väldigt bra.

    Den andra skivan med svart yta är Traxdata, det är denna skiva jag inte hört något om, men om någon av er har testat den vore jag tacksam om du/ni kunde skriva ner en kommentar i den här tråden.


    Detta är de fyra skivor som jag har fått intrycket av är de bästa. Har ni testat någon/några av dessa så skriv gärna ner era tankar om skivan.



    Denna tråd skapade jag först och främst eftersom jag vet hur känslig ps2:ans laser är mot dålig media och vill därför inte utsätta den för detta. Jag försöker ta reda på den allra bästa skivan för att försöka förlänga maskinens livslängd så mycket som möjligt.
    Last edited by bjornsva; 2003-10-10 at 13:33.

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    121
    Respekt
    22

    Arrow Re: Jakten på bästa cd-r skivan.

    Originally posted by bjornsva
    Jag försöker ta reda på den allra bästa skivan för att försöka förlänga maskinens livslängd så mycket som möjligt.
    hehe, det är väl skit samma.. livslängden blir detsamma ändå. +- ngn dag eller vecka.
    det viktigaste är att få en hållbar skiva samt bootbar eller hur?

    mycket har med skivkvaliten att göra men man får inte glömma att en del beror på hur bra maskin du har, plextor har aldrig svikit mig någonsin samt är känd för att vara en extremt bra maskin i alla avseenden!! o nu har jag uppgraderat till senaste plextor dvd som bara rockar så fett... på just dvdr


    har för mig jag skrev em utförlig test en gång om just skivor, men vet dock inte på vilket forum. hmm..

    basf har jag bara dåliga erfarenhet av, iofs på andra områden än ps2.
    men håll dig till de bättre märkena så blir det nog bra ( verbatim )


    http://forum.psxcare.com/support/sho...light=verbatim

    http://forum.psxcare.com/support/sho...&threadid=2343

    http://forum.psxcare.com/support/sho...light=verbatim

    http://forum.psxcare.com/support/sho...light=verbatim



    / phenomena
    .

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    78
    Respekt
    21
    Oj, där lärde man sig mycket om cd-r media .
    Får bli verbatim, men vart ska/kan man hitta deras skivor som är gjorda av Mitsubishi eller Taiyo Yuden? Det är ju tydligen dessa som är något att ha om man är ute efter det bästa.

    Det är ju inte särskilt smidigt att beställa hem flera 10-pack och sedan kontrollera på skivan om de är gjorda av ovanstående företag så om du phenomena eller någon annan vet av någon webbutik som säljer just dessa skivor vore jag väldigt tacksam om ni kunde svara här.

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    121
    Respekt
    22

    Arrow

    tror att hansi saluförde dem förut, hittade dock inga nu på deras sida eller så är jag en aning blind just nu? ifall han saluför dem fortfarande så tror jag han mer än gärna svarar på om dem är gjorda av cmc magnetict, TY eller Mitsubishi

    Men o andra sidan så är dem lätta att hitta, som du säger man vill ju inte köpa massor av cmc magnetics, dem skulle jag hellre hoppa på än att stoppa in i min egnamaskin, hehe

    eller köp en enstaka i din lokala butik och gör ett test!!
    man kan aldrig lita på en webutik o deras sortiment utan ett manuellt test! ena testet kan ge possitivt utslag på ett parti, men när dem beställer SAMMA märke månaden efter så kan det bli cmc magneticks, dem har inte så stor koll på det, många har ialla fall inte det, nu tror jag hansi skulle kolla upp en gång extra iofs...

    frågar du ett affärsbiträde så är det bara 0.1% som vet vad vi pratar om o hansi är en av dem.


    / phenomena

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    78
    Respekt
    21
    De hade tyvärr slutat att sälja cd/dvd media.

    Jag ska ställa en sista fråga nu, vart exakt hittar man informationen om skivan, för att visa hur jag menar kopierar jag nedanstående från en annan tråd.

    --------------------------------------------------------------------

    VERBATIM CD-R 80MIN 700MB 40X PASTEL SLIMCASE 10-Pack

    ATIP: 97m 24s 01f
    Disc Manufacturer: Taiyo Yuden Company Ltd.
    Reflective layer: Dye (Long strategy; e.g. Cyanine, Azo etc.)
    Media type: CD-Recordable
    Recording Speeds: min. unknown - max. unknown
    nominal Capacity: 702.83MB (79m 59s 72f / LBA: 359847)

    --------------------------------------------------------------------

    Det är alltså ovanstående info jag undrar hur man tar reda på, jag antar att det är genom något program men har ingen aning om vilket eller hur man gör så det vore schysst om någon kunde förklara lite kortfattat.
    Last edited by bjornsva; 2003-10-14 at 18:43.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    CDR Identifier

    Want to know the recording capacity of your unbranded media?
    Then this small utility may be able to help you.

    This program can read the ATIP from CDR media using a CD recorder.

    Please note though that we believe that the tool is only useful for determining the recording capacity of a CD-R disc. The other information supplied, such as Media Manufacturer and Dye Data are next to worthless.

    The reason for this is that many CD-R manufacturers purchase their stampers (the nickel die that all CD-R substrates are molded from) from 3rd party sources. These 3rd party sources (either other disc manufacturers, or mastering houses) encode the data that these "Identification" programs read, at the time that the original glass master is encoded. The "Manufacturer" information that is encoded is usually the name of the company that made the master. Since stampers made from that master will be sold to disc manufacturers the world over, all of the discs that those manufacturers produce from those stampers will contain the same "Manufacturer" information. Information which is obviously quite erroneous and irrelevant. Very seldom will the "manufacturer" information encoded on a CD-R actually tell you anything other than who made the original master.

    This tool is freeware and may be distributed as it is.
    Attached Files Attached Files

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    206
    Respekt
    22
    ps2/xbox/psx/snes/nes/megadrive/wii

Liknande diskussioner

  1. Bästa programmet för att rippa spel till Xboxen?
    By nissen in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-09-22, 09:31
  2. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 18:44
  3. Bästa backup-utrustningen?
    By Indy in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-01-22, 11:41
  4. Läsproblem Region-X skivan
    By Gargamel in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2001-12-14, 17:37
  5. Vet du Hansi hur CD ACTION REPLAY skivan jag har funkar.
    By -andreas- in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2001-08-16, 16:51

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •