Visar resultat 1 till 9 av 9

Diskussion: Luriga problem

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Luriga problem

    Nu kommer säkert hälften av det jag skriver verka väldigt rörigt, & tro mig, det är rörigt.

    Aja. Köpte X-ecuter Pro chippet. Ny 120 GB hårddisk. Lödde sedan fast chippet & installerade hårddisken. Efter lite krånglande med att allt fungerade som det skulle innan man satt på skalet för då slutade det fungera. Det blinkade 3 ggr & sen lyste det rött. Jag flyttade då kortet lite för att det inte skulle ta i nånstans. Då fungerade det bra, faktum är att det har fungerat bra i ca: 1 månad. Ändå tills igår, då hade jag varit hos en kompis med boxen & kom sedan hem till mig & råkade slå i påsen som boxen låg i i min stol. Ingen märkvärdig smäll men ändå en smäll

    Happ, jag kopplade in det & körde igång, funkade som det skulle. Sen startade jag ett spel men då hakade det upp sig. Bootade om manuellt på boxen & kommer det där blinkande tillbaks igen. Aja, skruvade upp boxen, drog ur sladdarna till hårddisken & satte tillbaks dem. bootade om & då fungerade det igen. Satte på skalet, testade igen, funkade som vanligt. Sen skruvade jag tillbaks skruvarna, då funkade det inte. Gjorde samma grej igen, ut med sladdarna ur hårddisken & testade igen utan skal. Funkade fint. På med skalet, i med bara 4 skruvar, de skruvar som sitter på den sida som chippet sitter skruvade jag inte på så att det inte skulle trycka på. Då fungerade som vanligt & allt var frid & fröjd!

    Sen mina vänner, spelade jag ett spel, funkade bra. Bytte spel, det hakade upp sig, & nu är jag tillbaks på noll igen. Tänkte att det kanske trycker på ändå. Tar bort allt så jag ser & kan pilla på chippet. Ja pillar lite & ser att en kabel sitter lite dåligt (den lila) & jag tar bort den. Nu orkar jag inte hålla på mer.

    Min fråga är, hur kan det fungera så länge & helt plötsligt sluta fungera? En till grej, nu när jag försökt fått igång den så har det hänt att den blinkat till en gång, tillochmed två gånger & sen startat upp som det ska göra.

    Vad är det för fel? Jag menar, det har ju funkde såpass länge så det är väl inget fel på lödningarna? Jag ska ändå göra om några som ser suspekta ut. Jag lödde nämligen min xbox först & sen en kompis & den blev mycke bättre eftersom jag hade fått in lite vana

    Nu blev den här tråden den säkert längsta i det här forumets historia men jag skulle bli oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig eller komma med några tips!

    MVH
    /Andreas
    Last edited by Zwatsson; 2003-11-01 at 14:50.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om lödningarna inte är perfekta, eller om t.ex. brickan som man skruvar fast för jord sitter så att "pinnen" från den kan komma i kontakt med något den inte borde komma i kontakt med så kan mystiska saker inträffa....

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Men om lödningarna sitter fast så borde dom vara OK eller? Eller måste de se bra ut oxå? Tycker d borde räcka att de sitter där... Men aja, jag ska ju ändå löda om en lödning så då kan ja väl lika gärna löda om alla...

    Tack för svaret! Vad skulle det kosta att ev. skicka iväg boxen till er & låta er löda om alla?

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    "Ja pillar lite & ser att en kabel sitter lite dåligt (den lila) & jag tar bort den. Nu orkar jag inte hålla på mer."

    Sitter kablarna så dåligt lött att det går att pilla loss dom så är det nog inte speciellt bra kontakt i lödningen = det kan bli avbrott och störningar.

    Skall vi göra om allt så kostar det 350-700:- beroende på hur mycket tid vi ägnar åt den (30-60 minuter)

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    OK, det tåls att tänka på. Vad kostar frakten, vet ni det?

    Så alla avbrott som har skett... inte speciellt många på just min box men en polares xbox får ganska många "upphakningar" varje dag. Speciellt när han kollar på film genom xboxmediaplayer. Det kan alltså vara att lödningar är dåliga?

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by Zwatsson
    OK, det tåls att tänka på. Vad kostar frakten, vet ni det?

    Så alla avbrott som har skett... inte speciellt många på just min box men en polares xbox får ganska många "upphakningar" varje dag. Speciellt när han kollar på film genom xboxmediaplayer. Det kan alltså vara att lödningar är dåliga?
    Dåliga lödningar är alltid en felkälla man skall tänka på. Men det kan även vara korrupta filer på hårddisken eller problem i nätverket.

    Frakt till oss med företagspaket c:a 170:-
    Returfrakt 210:- inkl pf-avgift

  7. #7
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Nu har jag lött om den som lossnade. Boxen fungerade i 1 dygn kanske & nu sitter jag här igen med en buggig xbox. Grejen är att den går igång ibland & ibland blinkar den till 3 ggr som den gjorde förr. Ibland kan den starta efter 1 el. 2 blinkningar.

    Jag orkar inte med det här längre. Nu måste det bli ett slut på det här. Ska jag löda om alla lödningar eller? Vad är felet Hansi? Hjälp mig snälla

  8. #8
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Den verkar fungera mycke bättre utan skalet på. Den har inte hakat upp sig eller börjat blinka nu sen jag tog bort skalet. Vad är felet? Måste försöka få svar på den frågan så jag kan åtgärda det.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Kolla så IDE sladdarna sitter riktigt i, för dom kan dras ur sitt läga när di sätter på ovanskalet, eller så är det ngn annan sladd som kommer i klämm.

Liknande diskussioner

  1. problem med demoskivor
    By papageno in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-05-24, 16:46
  2. Problem med RelaX ibland
    By Cramer in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-03-11, 23:47
  3. Problem med neo 2.2
    By Ronnotter in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2002-01-29, 06:37
  4. MULTI X PROBLEM
    By JULIA in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2000-12-19, 21:25
  5. Disk bytes problem!
    By kalle in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2000-10-31, 08:16

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •