Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Drivrutin till Focus FS454?

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Drivrutin till Focus FS454?

    Är det någon på detta forum som har tillgång till drivrutiner till video-encoder-chipet som sitter i nya xboxar? Jag installerade Ed's Debian på min burk och fick bara flimmer på TV:n. Tydligen finns det bara stöd för Conexant CX25871 i den kernel som installeras, och i alla nya xboxar är det visst ersatt med Focus FS454.

    Jag hittade dock en kort notis (här: http://sourceforge.net/mailarchive/f...&forum_id=9486) om att en ny driver redan har skrivits. Nån som vet ifall man kan få tag i den utan att behöva vänta tills en ny distribution publiceras på sourceforge?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Glöm min fråga, jag hittade FS454-koden i CVS på sourceforge. Den lades tydligen in i fredags .

    Återkommer när jag har lyckats kompilera den till en kernelmodul. Jag är lite ovan vid Debian fortfarande, har mest kört Red Hat förut, men kernelhackandet ska väl fungera likadant i alla Linuxar antar jag...

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    OK, nu har jag till slut lyckats bygga en ny kernel till Xbox-Debian, efter ett par tjuvstarter... För mig funkade det när jag gjorde så här, mycket kortfattat:

    1. Ladda hem Xebian-0.5.1.tar.bz2 från sourceforge, installera på F: eller E:

    2. Ladda hem linux-2.4.22.tar.bz2 från t.ex. www.kernel.org (Linus Torvalds).

    3. Hämta modulen "kernel" med CVS från cvs.sourceforge.net, repository "xbox-linux".

    4. Följ instruktionerna i "Documentation/README.xbox" i CVS-modulen, under alternativet "option 1". Se till att alla Xbox-frågor besvaras med "Y" vid kernel-konfigureringen. Och se till att stänga av stödet för nVidia Riva i "Frame-buffer support". Obs att om man gör "make oldconfig" så får man ingen fråga om detta, utan man måste då konfigurera en gång till för att stänga av det. Om man inte gör det så blir konflikter och felavbrott under kompileringen, eftersom "Xbox (nVidia)" innehåller dubletter av vissa saker i den andra drivern.

    5. Jag försökte först bygga kernel på en annan snabbare dator, men fick en massa fel p.g.a. fel gcc-version. Enklast är att göra alltihop direkt på Xboxen via ssh.

    6. Döp om "debian/vmlinuz" på FATX-partitionen till "debian/vmlinuz.old" så att den inte skrivs över. Kopiera sedan din nya kernel (bzImage) till debian/vmlinuz. FATX-partitionen (F eller E) är redan monterad som /initrd/cdrom/ i Xebian-0.5.1 så man behöver inte montera den själv eller trassla med ftp.

    7. Boota om Xboxen. Starta programmet F:\debian\default.xbe för att boota från den nykompilerade kerneln (vmlinuz). TV-skärmen kommer att flimra till några gånger, men sen blir den stabil även på Xboxar med FS454-video. Tyvärr är det bara 640x480 med kraftig overscan än så länge, men man kan se skärmen nu i alla fall

  4. #4
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Gött mos !!

    Tack !!!
    -------
    Letat & letat sedan i efter någon som har någon lösning
    på FOCUS problemet ... skall prova ... GENAST !

    Hårigt med Unix på XBOX .... !!

    /Beq

  5. #5
    Registrerade
    Mar 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Xdebian

    Till de som funderar pa installationen .....

    Korde debians dist for XBOX ... inga problem med FOCUS,
    kerneln hade stod for FOCUS kernelversion 2.4.25 folde med fran
    borjan !! Fungerar fint ... lite "skrap" pa skarmen i 800x600
    ar det nagan som har en bra XF86config fil eller kan det
    vara nagot annat ... ideer ??

    (Ja ,ja jag skall fixa keymap:en sveska tacken)

    /Beq

Liknande diskussioner

  1. Gör Avalaunch till din standard Dashboard!
    By Slite in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 49
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 19:49
  2. Fjärrkontroll till Dvd:n, bättre förklaring tack!!
    By Steeth in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2002-12-29, 23:15
  3. drivrutin till USB
    By Nikeman in forum PC produktsupport
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-11-08, 23:14
  4. Drivrutin till en Hp cdr 9150i
    By pfdsfs in forum PC produktsupport
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-10-27, 14:38
  5. Till hansi Eller shiro
    By daniel_e53@hotmail.com in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2002-04-15, 18:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •