Visar resultat 1 till 15 av 15

Diskussion: DÖD X-box!?

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0

DÖD X-box!?

Tjena..

Jo, jag undrar om nån har en åsikt om vad som ev har hänt med min X-box. Jag köpte i min dumhet en omoddad box, som jag lät en elfirma "modda"(killen som lödde är säker.) När boxen kom så tänkte jag, "efter som den är blå ny så måste det vare v1.5..så när mitt akira chipp kom, så sa jag åt honom att löda efter dessa instruktioner." http://www.akira*********/1point5.htm "..Men när boxen inte funkade då så började jag kolla runt lite, och om man utgår från tillverknings datumet, så är troligen boxen en v1.4, så jag bad samme killa att löda om det till 1.4 enligt instr " http://www.akira*********/diagrams.htm ".
    Det blev inge bättre...jag trodde fortfarande att boxen var OK, så kanske var det chippet som var väck, fick ett nytt chipp, satte in det, men nada..funkar inte.

Symtomen med chippet är: Sätter in en "boot cd" , den läser cd´n power lampan blinkar under tiden, och med det menar jag att den blinkade även så när den funknade i omoddat läge (blinkar när den läser, och sen sätter spelet i gång)...

.., men ingen bild på Tv´n, det enda som märks är att Tv´n reagerar på att boxen är ansluten, och med det menar jag bara att svartheten på Tv´n ändras, vid power on, och power off...

När inte det nya chippet verkar funka, så klippte jag av jordkabeln, men samma "bild" på tv´n svart....

Värt att nämna, är att om jag tog bort chippet, så reagerade boxen men "röd" och "grön" blinkningar, att nått är knas..

Så min fråga är då..kunde nått ha gått fel om man först lödde efter instruktionerna för en v1.5 box, om det nu är en 1.4 box?

Så är det ev bara att dumpa lådan i närmaste soptunna.? )

Tackar på förhand.....

Registrerade
    Nov 2003
    Respekt
    0

Låter illa....

har du kollat vilken felkod du får när den blinkar rött & grönt ?.....eller får du ingen bild då heller? Om du är utan bild både med och utan chip, så låter det som om du fått nått alvarligt fel på moderkortet

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0
    enda felkoden jag fick, det var när jag tog bort chippet och lät jordkabeln sitta kvar...annars så får jag inget felmeddelande alls.

Så med chipp, blir det ingen bild, och när jag tar bort chippet och jord kabeln så får jag ingen fel kod, och ingen bild...

så kan det har blivit någe galet när man lödde enligt v1.5 på en 1.4 box...För boxen verkar bete sig riktigt förutom att det inte blir nån bild.....för snart får boxen tjena på soptunnan....

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10
    Det där händer oss lite då och då, att boxar som lämnas in och inte ens är öppnade vägrar ge bild vid uppstart. En övernattning i lagret utan strömkabeln ikopplad brukar lösa det problemet, senast så sent som igår.

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0
    Originally posted by Hansi
    Det där händer oss lite då och då, att boxar som lämnas in och inte ens är öppnade vägrar ge bild vid uppstart. En övernattning i lagret utan strömkabeln ikopplad brukar lösa det problemet, senast så sent som igår.
    Jag ställer mig ner på knä, och hoppas att det kan vara så ...den har stått strömlös i ett par dar nu, så jag ska testa i kväll....

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0
    Hoppades att det skulle ha varit så..men ikke, den är fortfarande död...

Men som vanligt så syns det att den reagerar på att man sätter igång den, och slår av den..det syns på tv´n i form av olik svarthet, och flimmer...jag vet inte vad man ska göra i detta läge....det är nog troligast att den inte tålde att bli lödd på det sätt som en box V1.5----

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0
    kan det ev vara så att grafik chippet har fått sig en "törn" och pajjat?

en kompis som har en egen box, låndade min för att kolla lite på den. I sin har han bytt hårddisk, så därför tog han sin "orginal" disk, som tidigare har gått i hans box som är softmoddad. När han satte in sin 8gigs orginal i min box, så fick han ett error meddelande i "lamp_blink" form!
    Så av det så ters dig nog boxen riktigt..Så där för så blev det kanske nått när man lödde fel! så att grafik chippet är lite knäppt.

Hilfe nån...har haft boxen i en måndad snart, och har bara fått nyttja den i typ 20minuter....

Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Respekt
    34
    Öppna boxen & kolla alla kontakter särskilt dom vid strömagregatet kolla alla kontakter i moderkortet osv osv.

Innan dess skulle du kolla vilken vers du har med hjälp av nedan:
    Gå till "settings" "option" i XBOX menyn och välj "Sytem Info". Då kommer se en massa text men I slutet av all text ser du ngt som ser
    ut som nedan: K: 1.00.xxxx.01 D: 1.00.xxxx.01

USA vers xxxx = 3944 = V1.0
    Om du har xxxx = 4034, 4036, 4627 = V1.0
    Om du har xxxx = 4817, 4972, 4973 = V1.1
    Om du har xxxx = 5101 = V1.2 eller V1.3
    Om du har xxxx = 5 = V1.4

Titta på dom 5 sista numren i serienumret:

Serie Nummer v1.0 : XXXXXXX 20, 21XXX
    Serie Nummer v1.1 : XXXXXXX 23, 24, 25XXX
    Serie Nummer v1.2 : XXXXXXX 30XXX
    Serie Nummer v1.3 : XXXXXXX 31, 32XXX
    Serie Nummer v1.4 : XXXXXXX 33, 34XXX
    Last edited by pege63; 2003-12-09 at 09:53.

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0
    jo, jag önskar att jag hadde kollat lite mer på det innan....men i detta läge så är det liksom lite omöjligt...

Det är nog bara att inse att min lödning som en 1.5 box när det verkar vara en 1.4 box, tog död på X-boxen....

Kan det verkligen vara så djäxxigt? att man sätter ström på chippet, när det redan finns ström där, kan blåsa boxen?

Registrerade
    Nov 2003
    Respekt
    0
    Vill du sälja kan jag kanske vara intresserad av den...

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0
    Originally posted by Forsgren
    Vill du sälja kan jag kanske vara intresserad av den...
    Jo, ett tag tänkte jag det..Men killen som gjorde "moddningen" gav inte upp, så han tog sin lupp, och kollade boxen, men inget, sen så tog han ett 50x mikroskop och "vola" han hittade en brygga av ev ett "spån" som hadde lagt sig i mellan två kretsar.....så nu är det borta, och jag kan boooooota igen...

So case is closed...

Vill bara tacka alla som har försökt hjälpa till...ett kanon forum detta.....

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    22

soft..

Så problemet var att det fanns lite tenn kvar på moderkorter som gjorde att den kortslöt grafikortet. Därmed kunde ingen bild visas? Men Xboxen kunde väl boota i vanliga fall utan bild?
    // Vincent

#Nintendo Entertainment System
    #SNES
    #Nintento 64
    #Sega Master System
    #Playstation Multi X (95')
    #Plastation Portable @ CFW 6.60 ME-1.3
    #PS2 (original)
    #XBOX 1.4 @ Akiraship & 120GB Seagate.
    #XBOX 360 - Softmod
    #Nintendo Wii @ Wiikey - Mod by PSXcare.

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0
    exakt...den bootade upp, och det visades ingen bild....innan jag visste det, så testade jag att komma åt den genom nätverket, men det gick inte att komma dit heller....men det kan bero på att ip# var inte vad jag trodde det skulle vara på boxen......

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    22
    Fixade min Xbox med AKira chip och det var simpelt som f**...
    Men jag behöver nog flasha BIOS, har du gjort det än?
    // Vincent

#Nintendo Entertainment System
    #SNES
    #Nintento 64
    #Sega Master System
    #Playstation Multi X (95')
    #Plastation Portable @ CFW 6.60 ME-1.3
    #PS2 (original)
    #XBOX 1.4 @ Akiraship & 120GB Seagate.
    #XBOX 360 - Softmod
    #Nintendo Wii @ Wiikey - Mod by PSXcare.

Registrerade
    Oct 2003
    Respekt
    0
    jepp, använde först den som följer med sd 3.7..för att kunna nyttja min 160gigare.. sen när man kände sig lite modig(are), så la jag in det nya 4979.06 bioset...och det är absolut inga problem....det rullar på som bara den nu....

Liknande diskussioner

1. Byta DVD-Rom mellan en moddad och en omoddad box!!
    By X-Jojje in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-12-16, 21:34
  2. Jag Får Damp På Min Box!
    By jEjK in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-06-30, 23:20
  3. Xbox live med moddad box? [Hansi]
    By Bagger in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-06-19, 10:21
  4. Död box - inte nätaggregatet!
    By Arne Minis in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-05-02, 12:13
  5. PS2'a helt död :(