Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Raderat bios på aladdin advance.

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    Raderat bios på aladdin advance.

    Jag satte i ett aladdin advance 64 i min xbox häromdagen....allt funkade bra men så tänkte jag lägga in en annan bios (x-ecuter) från dashboarden. Detta har jag gjort tidigare med ett annat chip och annan xbox. Jag visste inte att man tydligen måste döpa om filen till bios.bin innan....och därför hängde sej allting. När jag senare startade om boxen så var chippet raderat (original bios funkar precis som innan chippningen). Nu undrar jag om det går att flasha om chippet med en programmerare..helst utan att jag behöver löda ur chippet då det sitter direkt på moderkortet. Detta chip har inte någon sockel som epromet sitter i utan det sitter lött direkt på chippet. Nån som vet vad jag kan göra?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vad är det för skumt aladdin du har? De vi säljer har chippet i sockel, då är det bara att pilla loss chippet och skicka till oss så flashar vi det i programmerare.

    Jag vet faktiskt inte om det finns något enkelt sätt att disabla alladinchippet och montera ett annat chip parallellt för att boota, men lyckas man med det så kan man ju boota på ett annat chip och sedan växla tillbaka till alladin för att flasha det.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Finns 2 st olika Alladin Advance chip en med sockel & en med fasst LPC chip, föredrar med sockel då kan man få ut det & programera om det i en programerare som Hansi säger.

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Andledningen till att jag ville byta bios i chippet var att jag inte fick IGR att funka fast jag satt på det i settings. Jag ville ha det senaste xecuter isället som har det inbyggt. Men hur gör jag för att byta nu när jag får ett nytt chip? Måste jag bränna en cdr med endast biosfilen på, som ska vara döpt till "bios.bin" eller kan man lägga över filen i biosmappen på hd´n och flasha därifrån? Hur tar jag reda på vilken bios som finns i chippet från början?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by Pa
    Andledningen till att jag ville byta bios i chippet var att jag inte fick IGR att funka fast jag satt på det i settings. Jag ville ha det senaste xecuter isället som har det inbyggt. Men hur gör jag för att byta nu när jag får ett nytt chip? Måste jag bränna en cdr med endast biosfilen på, som ska vara döpt till "bios.bin" eller kan man lägga över filen i biosmappen på hd´n och flasha därifrån? Hur tar jag reda på vilken bios som finns i chippet från början?
    Enklast är väl att fråga den du köper chipet av vilket bios dom levereras med?

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Man kan flasha dom i Evoxdashen interna flash lägg över bioset i C:\Bios mappen & flasha.

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Ok, det låter ju smidigare än att behöva bränna en skiva först.
    Men måste jag döpa om filen också (till bios.bin)? Det är väl i så fall unikt för detta chip eller?

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Men hur det är på ett chip med en sockel vet jag INTE, ett advance med ett fastlöddat chip på krets kan man göra så för det är ju ett vanligt LPC chip:

    Enligt beskrivning för Alladin Advance på sockel står det:

    Chipet har ett 256K BIOS.
    Chipets funktioner styrs genom att man startar xboxen på olika sätt:

    1: Ett snabbt tryck på xboxens powerknapp gör att xboxen startar UTAN att aktivera chipet. Då fungerar xboxen precis som vanligt, man kan använda XBOX Live osv.

    2: Håll in xboxens powerknapp i en sekund vid uppstart så startar boxen med chipet aktiverat. Beroende på vilket BIOS du använder så kan du nu köra Linux, Evolution-X, XBOX Media player osv. I detta läge är chipet "skyddat" mot biosuppdatering.

    3: Håll in xboxens powerknapp i två sekunder. Nu aktiveras chipet precis som punkt 2, men det är även "öppnat" för biosuppdatering.

    Detta chip levereras med "Legal Cromwell flash BIOS". Om du vill använda ett annat BIOS måste du bränna en CD med det bios du vill använda som BIOS.BIN (256K) och starta xboxen enligt punkt 3 ovan.

    Om du någon gång flashar "fel" så kan du plocka bort flashkretsen från sin sockel och skicka in till oss så lägger vi in Cromwellbioset igen. Du måste inte löda bort hela chippet.

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    148
    Respekt
    0
    hmm har suttit och funderat på detta chip till min nya box, men nu blir man ju lite tveksam om det inte går att lägga in vilket bios man vill.
    Nån annan som har detta chip men som har lyckats att lägga in X-ecuter 2 bioset istället?

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2000
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    Jag har lyckats göra samma sak, hehe. fast jag har mitt i sockel. satans skitchip!

Liknande diskussioner

  1. Bios uppdatering på Aladdin Advance 64?
    By jEjK in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2004-10-13, 14:30
  2. Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2004-06-13, 09:23
  3. Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-01-16, 17:55
  4. Felmeddelande flasha bios med Xecuter2 Bios Manager
    By Backen in forum X-ecuter 2 PRO support
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-24, 09:33
  5. Bios chipp
    By Marcus in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-02-07, 23:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •