Visar resultat 1 till 14 av 14

Diskussion: S-video eller komponent kabel ?

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    20
    Respekt
    0

    Question S-video eller komponent kabel ?

    Tjo har en projektor som ja matar med s-video och har en fundering på att köra komponentkabel istället, någon som vet om det blir bättre bild eller ?

  2. #2
    Registrerade
    Oct 2002
    Inlägg
    189
    Respekt
    22
    Skojar du, skillnaden är ju som natt och dag liksom. Nu när jag testat att köra komponent kommer jag alldrig att återvända till s-vhs, OBS förväxla inte nu komponent och komposit som det är ännu mera skillnad emellan. Så med enkla ord kan man använda komponent så tycker jag att man ska göra det.....Ha det.....
    Om du inte leker med livet leker livet med dig

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Om projektorn klarar HD-upplösning (t.ex. 720P) och du spelar ett spel som ger 720P så blir det definitivt skillnad. I övrigt så tycker inte jag det är så extremt stor skillnad mellan s-video, rgb och component. Men hade man en 10 meters s-video modell skosnöre och byter till 10 meter seriös komponentvideokabel så blir det givetvis skillnad bara av den anledningen.

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Vad kul att det kanske är en sådan stor skillnad
    Mitt största prob är att det är så jäkla mörkt på vissa spel, fixar komponent det med så är det ju inte mycket att funfera över.

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Karlskoga
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Att det är mörkt kan ju också ha med projektorns ljusstyrka att göra. Många projektorer är ljussvaga, så tänk på att mörka ordentligt när du ska lira.

    Att köra med component behöver inte ge vidare mycket bättre bild, såvida det inte är fel på din S-Video-kabel, men som det tidigare påpekats så är skillnaden märkvärd när du kör spel som har stöd för HDTV. Då är 720p att rekommendera.
    For every sprinkle I find, I shall kill you.

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    20
    Respekt
    0
    Tänkte fortsätta gnaga lite på den här tråden.
    Jo nu har ja köpt hd-paketet och kör komponent från boxen till projjen och det blir bild och allt. Ändrade i settings till 720 och satte på ntsc med enigma, ska ja vara ärlig så ser ja ingen större skillnad nu i spel än när ja hade s-video kabel
    Kan man se någonstans på boxen vilken upplösning den går i ?
    Skulle testa att sätta på en divx film men nu startar inte xbmp ska man göra något åt den med eller ?

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    På min projektor står det t.ex. 480P eller 720P i ena hörnet när signalkällan växlar videoläge.

    Vad har din projektor för upplösning?

    När jag råkade starta need for speed underground med boxen i normalt videoläge (480i) så kunde jag knappt se banorna kändes det som, fattade inte vad som hänt innan jag gick in i settings och såg att boxen glömt bort att 480P osv skulle vara enabled. Och just det spelet går bara i 480P, inte 720P...

    Soul Calibur 2 ser sjukt snyggt ut i 720P, men då måste projektorn klara 1280x720 utan något hokuspokus :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Har bara en komponetingång på projjen... Finns det nån splitter/switch eller liknande?
    Xbox v1.0
    "Silver Edition"
    Papst 8412NGL
    Alladin Advanced
    Samsung DVD

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Nån skillnad på dom förutom antalet ingångar?

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Nej. Båda är lika plastiga/billiga :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Oki

    Hansi, har skaffat plasma nu och ljudet kan lätt bli osyncat iom att plasman tar tid på sig att prosessa bilden... Har ni nån box som man kan delaya ljudet (digital) med?
    Det går i XBMC så där är inga problem med andra enheter som man inte kan ställa det i vore det bra om det fanns en extern box som klarade det...

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det finns säkert inbyggt i moderna surroundförstärkare?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Jo, men det känns dumt att behöva lägga 15000:- på en ny stärkare för att få den funktonen och komma upp i samma klass på stärkare jag har ...

Liknande diskussioner

  1. advansed video kabel till xbox.. bra? dårlig?
    By athex in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-06-09, 18:07
  2. Komponent på 9002-kretskort
    By mansnet in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-08, 21:46
  3. Komponent video kabel
    By Hanzo in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2002-03-23, 22:01
  4. RGB eller S-VIDEO kabel?
    By il_Duce in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-11-26, 19:55
  5. RGB KABEL
    By baathen in forum Playstation produktsupport - övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2001-02-01, 19:58

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •