Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: varför klagar ni på magic chippen?

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    57
    Respekt
    0

    Post varför klagar ni på magic chippen?

    har själv lött in ett magic 3.1 chipp och det fungerar utan några problem ibland så undrar man nästan om folk rekommenderar messiah pro för att de vill tjäna lite extra pengar på alla som lämnar in sina ps2 men det klart det kan ju krångla med vilket chip man än har det verkar ju som det är fler i detta forumet som har problem med sina messiha2 pro chip än med magic 3.1 chippen =) ville bara säga att det inte är något fel på magic 3.1 chippen iallafall även om vissa hävdar det

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Hoppas du är lika nöjd med det efter några månader också...alltid någon som har tur...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    919
    Respekt
    23

    Post

    Lite fakta om chipet: Magic3 är nog marknaden sämsta chip! Varför?...jo...Chippet (Komponenten i sig) är en mikroprocessor som är överklockad till 75Mhz, och därför helt enkelt inte stabil nog för att patcha data från bios (fråga vilken programmera som helst). Dessutom kan den inte utföra instruktioner som ett logikchip kan, sjäva programvaran (koden) är det inget större fel på men vissa små detaljer som skulle göra chippet mer stabilt saknas tyvärr. Detta innebär att chippet fungerar 7 gånger utav 10 om du har tur! Vi har frågat våra kollegor runt om i världen, varför de säljer detta ruttna chip? Svaret vi fick var: "Om folk vill ha billigt skit så får dem det!!:-)". Magic3s stora popularitet beror på att mjukvaran till den finns ute överallt, och egentligen kan vem som helst programmera chippen (man har ju alltid hört att handlarna har en exklusivare kod (sk original) än den som finns på nätet eller att man får chippen från originaltillverkaren. Låt oss berätta mer... Magic 3 koden var gjord exklusivt för ett företag som köpte koden och därefter sålde den vidare, och vidare, och vidare och vidare...vilket gör att alla som hämtar den från nätet har originalkoden!). Tillverkningskostnaden för Magic3 ligger under 100 kronor, och om man dessutom inte har några kostnader för utveckling och dyr utrustning så är det lätt att hålla priserna nere...

    <small>[ 20 February 2003, 00:23: Meddelandet redigerat av: Hansi ]</small>

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    gbg
    Inlägg
    38
    Respekt
    22

    Post

    när jag fick tillbaka min scph30004 med magic 3.1 så kan jag inte starta brända psxspel! fast jag har växlat till psxläge.och det är inte skivorna som det är fel på.kan han ha gjort nåt fel när han lödde? kan jag fixa detta själv?

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    Post

    "SPEL" borde du inte ha källhänvisning till det du har skrivit?? Folk kan tro att det e du som har skrivit det här.. e det verkligen det?

    <small>[ 20 February 2003, 14:59: Meddelandet redigerat av: luckychris ]</small>

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    71
    Respekt
    22

    Post

    luckychris: svaret är "Nej, troligen är det inte han som skrivit det..." kolla när spel la in sitt inlägg och kolla sen i slutet av det:

    [ 20 February 2003, 00:23: Meddelandet redigerat av: Hansi ]

    D.v.s. troligen har Hansi redigerat hela inlägget och glömt att förtydliga att det är hans och inte spel's ord. "Våra kollegor runt om i världen" låter liksom som nått ett företag i den här branschen säger
    /Tommy 2Tall

    There are doors I haven't opened, windows yet to look through...
    going forward may not be the answer. Maybe I should go back.

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Jag tog bara bort en olämplig rad som innehöll en prisuppgift på Magic 3, vi gör inte reklam för andra som vill sälja chip här.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2002
    Inlägg
    57
    Respekt
    0

    Post

    lustigt nog så hör man från "andra ställen" som säljer både messiha 2 och andra chip blandat annat i usa att det är samma tillverkare av messiah2 då denna koden också är frisläpp..... chipen har ju samma funktioner båda magic 3.1 och messiah2 går att stänga av du startar spelen på samma sätt de har samma löd ytor på ps2 modellerna (alltså för chipen) det kan ju vara så att magic3.1 är fixat från alla buggar magic 3 hade då eftersom det står på flera ställen har jag läst användare på bland annat en annan messageboard att chippet fungerar lika bra som messiah 2 kan det vara en ren slump att 40 pers skriver att chippet är bra (magic 3.1) eller var det så att ni köpt överklockadat chippen själva *skämt* om man tittar på många chip som finns ute så ser de istortsätt likadana ut....... vd skulle det vara som skiljer messiah2 då från andra chip då ? den koden finns ju också att ladda hem på internet iallafall fanns den på en tysk hemsida för några veckor sen .... men men glad att det fungerar som det skall för mig iallafall även om det nu skulle vara unikt eller inte

    en nyfiken fråga vad har ni för inköps pris på ett messiah 2 chip? ni måste gå med ganska bra med vinst på en chippning av en ps2 eller?

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2002
    Inlägg
    919
    Respekt
    23

    Post

    </font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av luckychris:
    <strong>"SPEL" borde du inte ha källhänvisning till det du har skrivit?? Folk kan tro att det e du som har skrivit det här.. e det verkligen det?</strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Nej de är inte jag som har skrivit det! Jag klippte de från en konkurent till psxcare.
    Nej,om jag ger en länk till dom då lär jag bli "bannad" igen. och de vill jag inte.

  10. #10
    Registrerade
    Jan 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Post

    Jag har sjäv ett Magic3 chipp, som jag själv lött in. Det funkar alldeles utmärkt. Jag är dock inte främmade för att det kan dyka upp problem, men jag har svårt att se att ett modchip, oavsett vilket fungerar till 100% hela tiden. Om man drar en snabb parallell till pc-världen så vet väl alla att den minsta modifikationen klan resultera i haveri, även om den är gjort tusen ggr av tusen användare. Jag kan däremot tänka mig att rippningen av ett spel, samt allmänstatus på ps2:an i övrigt är betydligt mer avgörande. Det kan ju vara så att magic3 ställer högre krav på ps2:an?!
    Det finns alltid folk som försöker åka skridskor i motlut...

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Post

    Magic3 är en "råare" konstruktion än Messiah 2.

    Ett enda chip som pressas till sitt yttersta skall utan "hjälp" hålla ordning på alla signaler.

    På Messiah 2 sitter ett mer lämpligt chip som tuffar på utan större ansträngning, samt har hjälp av flera komponenter som reglerar spänning osv.

    Våra Messiah 2 kunder har INGA problem om vi inte råkat göra något misstag vid monteringen.

    Inköpspriset på Messiah 2 är c:a 5ggr högre än Magic 3.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Jan 2003
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    71
    Respekt
    22

    Post

    OK.. får ursäkta om jag blev lite väl "Storebror ser dig"-nojjig, Hansi, man har ju sett ett å annat plockas bort.

    Ett litter "//Red. anm.: ..." kanske skulle vara en bra idé?
    /Tommy 2Tall

    There are doors I haven't opened, windows yet to look through...
    going forward may not be the answer. Maybe I should go back.

Liknande diskussioner

  1. MAGIC 2
    By Ronny in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-02-08, 16:44
  2. magic 3.1? Pris?
    By orcko in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-02-03, 09:59
  3. Hansi, viktig fråga ang. Magic 3 buggar
    By warp in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-15, 11:26
  4. samma lödställen på magic 3 å magic 3.1?
    By GoBiE in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-13, 08:10
  5. Varför två "hårddiskar" med EvoX?
    By Steeth in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-12-23, 17:59

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •