Visar resultat 1 till 23 av 23

Diskussion: några simpla frågor

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0

    några simpla frågor

    Hej,

    har surfat runder här på forumet och försökt få mig ett hum om xbox, flashning osv men det lite oklart

    Hade tänkt investera en box nu till jul och min fråga är, räcker det med att flash bios och så för att kunna spel brända spel (dvd-r) import osv, även kunna lägga in saker på disken? (bryr mig inte om live)

    om detta är fallet, vad behövs för att lyckas?

    /tack

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det räcker, lämna in boxen till oss så fixar vi allt för 600:-

    (flashning, evolution-x, mediaspelare, emulatorer, filhanteringsverktyg m.m.)

    Nackdelen med flashat bios är egentigen mest om du råkar ut för problem i samband med en uppdatering. Vi tar 700:- för att återställa en xbox med felflashat bios (förutsatt att vi flashade den första gången, annars tar vi 1000:-)

  3. #3
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jag bor i nedre delan av Sverige (skåne) så har ingen möjlighet att ta mig till er butik, tyvärr.

    Därför lutar det åt att jag får göra det själv, så en trevlig guide är ju välkommet :-)
    weeE!

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    okej, då undrar jag om boxen ni säljer:

    XBOX med modifierat BIOS (Evolution-X M7) 2800:- har samma prylar som ni fixar om man lämnar in den för de 600:- ? köpa en box och sen skicka upp och få fixad kostar ungefär samma som att köpa den för 2800:-
    weeE!

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by buh
    okej, då undrar jag om boxen ni säljer:

    XBOX med modifierat BIOS (Evolution-X M7) 2800:- har samma prylar som ni fixar om man lämnar in den för de 600:- ? köpa en box och sen skicka upp och få fixad kostar ungefär samma som att köpa den för 2800:-
    Japp, vi tar inte bort något. Det är paketet med halo och midtown madness. 2 månaders livekonto ingår, men det kan du inte använda på en flashad box.

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0

    Sammanställning?

    Är oxo väldigt grön med XBOX:en... den är påväg in, har inte sett den ännu..

    Stämmer följande???

    På en ny xbox kan man flasha om det inbyggda bioset utan att behöva
    öppna maskinen (bibehållen garanti?) och få alla funktioner förutom
    att kunna ansluta sig mot xbox-live.

    Med ngn form utav extra chip så kan man växla mellan "eget" bios samt orginal bios. Har tidigare(?) fungerat med xbox-live när man kör i orginal bios mode.

    Val utav chip styr endast(??) möjligheten till antalet olika bios att kunna växla mellan.

    Vad jag inte riktigt känner att jag har koll på:

    * Kan man byta HD med orginal bios flashning?
    * Är det ngn utav de "egna" bios versionerna som kräver mer minne än vad som finns inbyggt i xboxen?
    * Finns det ngn mer skillnad mellan chipen än antalet möjliga bios som man kan köra med?

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Re: Sammanställning?

    Originally posted by Mippen
    Är oxo väldigt grön med XBOX:en... den är påväg in, har inte sett den ännu..

    Stämmer följande???

    På en ny xbox kan man flasha om det inbyggda bioset utan att behöva
    öppna maskinen (bibehållen garanti?) och få alla funktioner förutom
    att kunna ansluta sig mot xbox-live.

    Med ngn form utav extra chip så kan man växla mellan "eget" bios samt orginal bios. Har tidigare(?) fungerat med xbox-live när man kör i orginal bios mode.

    Val utav chip styr endast(??) möjligheten till antalet olika bios att kunna växla mellan.

    Vad jag inte riktigt känner att jag har koll på:

    * Kan man byta HD med orginal bios flashning?
    * Är det ngn utav de "egna" bios versionerna som kräver mer minne än vad som finns inbyggt i xboxen?
    * Finns det ngn mer skillnad mellan chipen än antalet möjliga bios som man kan köra med?
    Du kan inte flasha om bioset utan att öppna xboxen och löda lite på moderkortet. Man KAN använda "software exploits" för att köra olika bios utan att öppna/flasha/chippa boxen, men så fort man råkar pilla för mycket på sina filer så att något blir det minsta fel så måste man chippa den för att den öht skall fungera igen.

    Du kan byta HD med omflashat bios.
    Debug-bios, vga-bios och x-ecuter 2 4978.03 med inbyggd ftp-server kräver 512K, de nya boxarna har bara 256K. Gamla boxar har 1024K.

    Det finns skillnader i hur enkelt det är att montera chippet, hur enkelt det är att flasha om (speciellt när man flashat helt galet), hur man stänger av chippet när man vill spela xbox live.

  9. #9
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Har läst en del om ngt som kallas SuperDisc.
    Stämmer det att en sådan är "allt" man behöver för att få iordning
    på sin xbox?

    Kräver denna att man har monterat ngt chipp i boxen?
    Misstänker detta i mitt fall då jag har en ny xbox med troligen endast 256 Mb flash.

    Om man skall chippa boxen, vad är skillnaden mellan chippen.
    Följande varianter hittar jag hos psxcare:

    345:- Alladin Advance v3 256K XBOX chip (går ej att köra x-ecuter???)
    495:- Matrix-X-odus Lödfritt Multi-X chip till XBOX
    595:- X-Ecuter 2 Lite version 2.2 Multi-X chip
    795:- X-Ecuter 2.2 PRO Multi-X chip
    995:- X-B.I.T 2M lödfritt chip till XBOX

    Är skillnaden endast storleken på flashet (antal samtida bios) eller
    finns det ngn mer skillnad mellan chippen?
    Vill inte behöva köpa ngn tillägssutrustning (extern brännare) för att kunna använda ngt utav dom. Har dock inga problem med att behöva löda villt i boxen.

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Det är storlekar på CHIPENS bios vissa har bara 256k därav det låga priset är av enklare slag.

    X-Ecuter 2.2 LITE/PRO, som har lite mer variation i sig, du kan på LITE ha två olika bioser på chipet, bank1, bank2, man måste göra om dom till en bios 1024k bios (bios1 512+bios2 512) el (bios1 256+bios1 256+bios2 256+bios2 256).

    PRO varianten kan du har 4 olika bioser bank1, bank2, bank3, bank4,
    man måste göra om dom till en bios 1024k bios (bios1 256+bios2 256+bios3 256+bios4 256).

    X-B.I.T har ett 2MB bios möjlighet att blanda olika 256K, 512K och 1024K biosar.

  11. #11
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Hmm... Bara så jag inte går och gör några dummheter..
    Är det rätt uppfattat att om jag vill köra evelution-x på min xbox så kräver denna mer bios minne än vad orginal bioset har?
    Hur mycket krävs?

    Med lite tanke på plånbok så känns X-Ecuter LITE som det som ligger närmast till hands men missar jag ngt mer än bios utrymme?
    Fungerar evelution-x på en X-Ecuter LITE?

    Såg att PSXCARE har en väldigt fin "fixa till" support om man om allt förmodan råkar låsa ett X-Exuter chip. Men kan man bara montera loss chippet och få orginalbox funktion?

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    evelution-x då menar du då EvoX bioset M7?
    Ja du kan ha det men jag rekomenderar X2 4979.06 det är det senaste.
    Eller menar du EvelutionX le remotex som det kallas (dashboarden) Ja det funkar d med.

    Allt funkar även på ett 256K bios.

    Men som sagt Xecuter 2.2 LITE räcker väl & misslyckas flashningen är det bara att ta loss & flasha om i en annan box som har samma chip el flasha om med en programerare eller skicka in till psxcare.

    X-B.I.T följer med en USB sladd som man kan flasha om med hjälp av datorns USB port.

  13. #13
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Har inte en susning om vilka olika bios flashar som finns och vad funktionen i dom ger.. Har sett ngt som kallas "SuperDisc". Frågan är om det är allt man behöver för att kunna få sina funktioner.

    Men om alla fungerar med 256Kb kretsar, varför kan / bör man inte köra med xboxen orginal bios och ladda om denna?

    Xbit:en är lite dyr för min plånbok. Speciellt om det bara skiljer programerings möjlighet samt mer minne.

    Är det ngn nackdel med Alladin Advanced som bara har 256Mb minne?

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Vill du komma billigt undan så köp ALLADIN.
    Själv har jag Xecuter2.1 LITE är nöjd (har orginalbios på bank1 & X2 4979 på bank2).
    Skaffar du SD3.7 har du allt du behöver för att göra allt du vill.
    Flasha orginalbios på xbox gör att du inte kan spela LIVE då måste nämligen modchipet vara avstängt, har man en större HD måste man låsa denna med Config Magic finns på SD 3.7.

  15. #15
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Kanske dum fråga men disablar inte ett chip orginal bios?
    Dvs behöver man lägga en kopia(?) utav orginal bioset på bank1 och moddat bios i bank2?
    Skulle det inte fungerat med ett moddat bios som disablar orginalbios när man inte vill köra Live, och enablar när man vill göra det?

    Om man inte är intresserad utav Live, då kan man köra med Alladin?
    Men varför behöver man ett chip alls?

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Jo ett chip stänger av orgbios antingen med en switch eller med knapptryckningar som i ALLADIN fallet. Chipets funktioner styrs genom att man startar xboxen på olika sätt:

    1: Ett snabbt tryck på xboxens powerknapp gör att xboxen startar UTAN att aktivera chipet. Då fungerar xboxen precis som vanligt, man kan använda XBOX Live osv.

    2: Håll in xboxens powerknapp i en sekund vid uppstart så startar boxen med chipet aktiverat. Beroende på vilket BIOS du använder så kan du nu köra Linux, Evolution-X, XBOX Media player osv. I detta läge är chipet "skyddat" mot biosuppdatering.

    3: Håll in xboxens powerknapp i två sekunder. Nu aktiveras chipet precis som punkt 2, men det är även "öppnat" för biosuppdatering.
    -----------------------------------------------------------------

    Du flashar ditt X2.2 LITE med tex X2 4979.06 bioset, anledningen till att jag har orginalbios på bank1 är att boxen inte startar när man stänger av chipet för att ngn klåfingrig jävel har löddat sönder en punkt på MK

    LIVE kan du köra med villket chip som helst som går att stänga av, så att orginalbios går igång.

    Chip behövs för att köra backupspel, kolla på DivX filmer, för att kunna installera SD 3.7 osv, osv OM du nu inte flashar orginalbioset dvs men då kan du inte köra LIVE.

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Man borde alltså kunna använda sig utav Xboxen orgian bios och flasha om detta med evolutionX soften eller??
    Rent minnesmässigt så låter det som om det borde fungera.

    Är mediaplayern ett separat bios eller ingår det i evolutionX?

    Har man allt på en SuperDisc (dock svårt att hitta version 3.7) eller krävs det ngt annat? I ngn manual jag läst till SD så står det att extra chip krävs. Stämmer det?

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    MAN flashar från dashboardens flashkommando under APPS/FLASH så görs en 256k bios om till en 1024k automatiskt.

    Mediaplayer är en mjukvara som du spelar upp filmer med typ Divx.
    Allt som du behöver finns på SD 3.6 el 3.6 det är bara att installera efter att du chipat din box, bootar du upp med denna SD i din DVD spelare i xboxen.

  19. #19
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Görs en 256 flash om till en 1024?
    Betyder inte detta att man behöver 1024 Kb till en modd bios?
    Dvs går inte att utnyttja orginal bioset?

    Räcker det då med ett alladin som bara har 256 på sig?

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    vad kostar det att få xboxet chippat så man kan spela live å brända spel??

  21. #21
    Registrerade
    Jan 2004
    Från
    Stockholm!
    Inlägg
    36
    Respekt
    21
    gäller (flashning, evolution-x, mediaspelare, emulatorer, filhanteringsverktyg m.m.) också när man köper en klar moddad X-box hos er?
    GB, MegaDrive, GBC, DreamCast, GameCube (Viper GC), PS2 (DMS4 Pro), NDS (M3+1GB)+(R4 SDHC+4GB), PSP (fw 1.5), XBOX360 (iXtreme), Wii (WiiKey), iPhone 4 (fw 4.1), Playstation 3 (CFW-KMEAW 3.55), 3DS (GateWay 3DS)

  22. #22
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av ikuid
    vad kostar det att få xboxet chippat så man kan spela live å brända spel??
    845:- (alladin)
    995:- (x-ecuter 2 lite)
    1195:- (xenium)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    okej sorry jag e ny här

Liknande diskussioner

  1. Några frågor
    By Cellectra in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-11-27, 08:38
  2. Några nybörjar frågor om nån orkar:)
    By kewl in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-13, 09:38
  3. några snabb frågor
    By HackerFarfar in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-04-23, 23:05
  4. Svart-vit bild på DVD, några frågor
    By Alpha190 in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-04-09, 18:43
  5. några frågor.
    By myrek in forum Playstation 2 - backup/patchar
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-11-27, 18:43

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •