Så har det hänt igen.... När allt snurrar som bäst och man är jävligt nöjd med boxen så kommer det... ...felet som ger mig mardrömmar: det klassiska Röd-grön blinkande reboot3x -felet(tm)
Jag är ledsen men detta kommer bli ett långt inlägg för er hardcore-xbox-mekare och jag hoppas verkligen att jag kan få några tips och råd från er.
Specifikationer:
Xbox 1.3
X2.2 Lite modchip
80gb Seagate Barracuda
Philips DVD
Historia:
När jag köpt och installerat chippet så funkade det inte. Cromwell bootade inte, istället bootade boxen om 3x för att sedan blinka rött/grönt. Jag fixade då omlödning av allt och fick då igång boxen.
Jag flashade då med X4977 och installerade SD3.6. När jag sedan körde en IGR så dog boxen och vägrade komma igång igen (3 reboot och blink).
Efter mycket om och men så kom jag fram till att Pin-header inte var någon bra installationsmetod eftersom det tydligen kan glappa inne i "honan" på chippet. Jag tog då den fetare kabelbunten som följde med chipet och lödde den på pinnarna som jag lät sitta kvar i moderkortet. Eftersom jag inte är kung på att löda så lät jag d0:an från den tunnare kabelbunten (lödd i alternativ punkt på undersidan) sitta kvar. Chipet klistrat i sidan av boxen.
För att samanfatta min något röriga installation:
Pin-header med 8 pålödda trådar på ovansidan
Jorden som från den bredare kontakten är skruvad i jord
d0:an från den bredare kontakten är isolerad (eltejp)
Jorden från den smala kontakten är isolerad (eltejp)
d0:an från den smala kontakten är lödd på undersidan av moderkortet
Rörigt?! JA! men det fungerade i en dryg månad i alla fall.
Nu till mitt problem!
Jag körde alderles nyss NFSU och körde en IGR. Allt blev svart men boxen gick. Jag tryckte frenetiskt IGR IGR IGR men inget händer. Gick därför fram och tryckte off och väntade i vanlig ordning c:a 5 sek innan jag startade upp igen. 3x reboot och blinka röd-grönt.
När jag sedan öppnar boxen ser jag att den överflödiga kabeln för lödning på d0 inte längre är isolerad. Limmet på eltejpen har smält i värmen i lådan och tråden ligger således mot ett ben på en annan krets i lådan.
Jag isolerar på nytt (LOADS med eltejp) och startar upp..
samma problem boxen startar inte med chippet aktiverat.
Kan jag på något sätt ha fuckat upp biosen genom att provocera IGR?
Har min lösning med dåligt isolerad d0 och aningen rörig dubbel installation fuckat upp någon krets på modchipet?
Där fick ni något att bita i. Minsta lilla aning?! ge mig allt ni har. ALLT ALLT
sorry igen för att det blev en hel uppsats
/
David
Bookmarks