Visar resultat 1 till 5 av 5

Diskussion: Varför bootar inte boxen?

  1. #1
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    30
    Respekt
    21

    Varför bootar inte boxen?

    Så har det hänt igen.... När allt snurrar som bäst och man är jävligt nöjd med boxen så kommer det... ...felet som ger mig mardrömmar: det klassiska Röd-grön blinkande reboot3x -felet(tm)

    Jag är ledsen men detta kommer bli ett långt inlägg för er hardcore-xbox-mekare och jag hoppas verkligen att jag kan få några tips och råd från er.

    Specifikationer:
    Xbox 1.3
    X2.2 Lite modchip
    80gb Seagate Barracuda
    Philips DVD

    Historia:
    När jag köpt och installerat chippet så funkade det inte. Cromwell bootade inte, istället bootade boxen om 3x för att sedan blinka rött/grönt. Jag fixade då omlödning av allt och fick då igång boxen.
    Jag flashade då med X4977 och installerade SD3.6. När jag sedan körde en IGR så dog boxen och vägrade komma igång igen (3 reboot och blink).

    Efter mycket om och men så kom jag fram till att Pin-header inte var någon bra installationsmetod eftersom det tydligen kan glappa inne i "honan" på chippet. Jag tog då den fetare kabelbunten som följde med chipet och lödde den på pinnarna som jag lät sitta kvar i moderkortet. Eftersom jag inte är kung på att löda så lät jag d0:an från den tunnare kabelbunten (lödd i alternativ punkt på undersidan) sitta kvar. Chipet klistrat i sidan av boxen.
    För att samanfatta min något röriga installation:
    Pin-header med 8 pålödda trådar på ovansidan
    Jorden som från den bredare kontakten är skruvad i jord
    d0:an från den bredare kontakten är isolerad (eltejp)
    Jorden från den smala kontakten är isolerad (eltejp)
    d0:an från den smala kontakten är lödd på undersidan av moderkortet


    Rörigt?! JA! men det fungerade i en dryg månad i alla fall.

    Nu till mitt problem!

    Jag körde alderles nyss NFSU och körde en IGR. Allt blev svart men boxen gick. Jag tryckte frenetiskt IGR IGR IGR men inget händer. Gick därför fram och tryckte off och väntade i vanlig ordning c:a 5 sek innan jag startade upp igen. 3x reboot och blinka röd-grönt.
    När jag sedan öppnar boxen ser jag att den överflödiga kabeln för lödning på d0 inte längre är isolerad. Limmet på eltejpen har smält i värmen i lådan och tråden ligger således mot ett ben på en annan krets i lådan.
    Jag isolerar på nytt (LOADS med eltejp) och startar upp..
    samma problem boxen startar inte med chippet aktiverat.

    Kan jag på något sätt ha fuckat upp biosen genom att provocera IGR?
    Har min lösning med dåligt isolerad d0 och aningen rörig dubbel installation fuckat upp någon krets på modchipet?

    Där fick ni något att bita i. Minsta lilla aning?! ge mig allt ni har. ALLT ALLT

    sorry igen för att det blev en hel uppsats

    /
    David

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Risken är ju tyvärr stor att din dåligt isolerade kabel fuckat upp något på boxens moderkort, eller med lite tur bara förstört chippet för dig.

    Fungerar boxen när du stänger av chippet?

    Om du plockar bort chippet helt?

  3. #3
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    30
    Respekt
    21
    Plockat bort chippet helt har jag inte testat men om jag disablar det med switchen så går lådan igång som den ska....

    Jag upptäckte efter lite mer trixande att några kardeler i två av trådarna är av.
    Ska se till att allt blir omlött av "behörig personal"
    Jag tror det löser sig då.

    En fråga till.
    Det symptom som min box uppvisar är inte knutet till ETT SPECIFIKT FEL va? Har jag rätt i min uppfattnig om jag tror att det funkar såhär:
    när man löder d0:an så tvingar man boxen att leta efter bios vid LPC (eller vad det kallas där alla trådarna ska lödas) och hittar inte boxen en bios där av en eller annan anledning så försöker den två gånger till och sedan ställer den sig och blinkar rött/grönt?

    Det var bara en parentes, men kan vara bra att veta.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by abaqus
    Plockat bort chippet helt har jag inte testat men om jag disablar det med switchen så går lådan igång som den ska....

    Jag upptäckte efter lite mer trixande att några kardeler i två av trådarna är av.
    Ska se till att allt blir omlött av "behörig personal"
    Jag tror det löser sig då.

    En fråga till.
    Det symptom som min box uppvisar är inte knutet till ETT SPECIFIKT FEL va? Har jag rätt i min uppfattnig om jag tror att det funkar såhär:
    när man löder d0:an så tvingar man boxen att leta efter bios vid LPC (eller vad det kallas där alla trådarna ska lödas) och hittar inte boxen en bios där av en eller annan anledning så försöker den två gånger till och sedan ställer den sig och blinkar rött/grönt?

    Det var bara en parentes, men kan vara bra att veta.

    Japp, exakt så är det. Var beredd på att ditt chip kan vara stekt. Köpte du det av mig så kan du få köpa ett nytt till rabatterat pris.

  5. #5
    Registrerade
    Oct 2003
    Inlägg
    30
    Respekt
    21
    Du har nog rätt i att jag fräst mitt chip. Det fungerar i alla fall inte efter omlödning av trådar på header-pins. Jag ska göra ett par mätningar för att se att det verkligen är bra kontakt mellan chippet och moderkortet.
    Jag river bort den dubbelhäftande tejpen och mäter från kontakternas lödpunkter på chippet och sedan ner på moderkortets undersida.
    Är det bra kontakt på alla punkter och inga kortslutningar så utgår jag från att chippet är kass. Återkommer då för prisuppgift på ominstallaton + nytt chip

    bis weiter!

Liknande diskussioner

  1. Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 01:16
  2. "Flash not writeable" - Varför inte?
    By Arctica in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 8
    Senaste inlägg: 2004-01-17, 22:50
  3. Bootar inte...
    By Ray Tracy in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-09-16, 17:12
  4. Varför tar den inte CD skivan
    By mrosen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-06-02, 18:13
  5. Varför kan jag inte köra ANTI-MOD spel?
    By psxcare0007 in forum Playstation - backup/patchar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2000-09-04, 12:52

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •