Hur kan man kontrollera att det inte är fel på chippet och inte fel på installationen?
Jag har försökt att installera med Pogopininstallation, men får bara em rödgrön kommunistblinkande lampa. Som jag har förstått enligt alla diskussioner så skall detta tyda på att det är felmonterat och att den inte får kontakt med moderkort (även om den lyser vackert grön på dioden utanför boxen). Jag vet att pogopinnen är installerad rätt. Detta är lätt kollat med att voltmäta punkten där den tar spänningen och jordningen. Den är på 5,10 volt när chippet är disablat och när chippet omonterat. Men när chippet är enablat ligger den en spänning på 0 volt. Finns det något annat sätt att kontrollmäta jordningar och spänningar är rätt anslutna?
BIOS kan installeras hur mycket som helst fram och tillbaka men så fort chippet är enablat så fungerar ingenting.
Jag har funderat på att wire-installera chippet men d0 är ju så förbaskat litet och man är ju inte den stadigaste personen med handen.
Något tips om hur man kan avgöra om chippet är korrupt eller om kan mäta sig fram rätt?
// M
Bookmarks