Visar resultat 1 till 10 av 10

Diskussion: Bios uppdatering på Aladdin Advance 64?

  1. #1
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    148
    Respekt
    0

    Question Bios uppdatering på Aladdin Advance 64?

    Hej!

    Har precis lämnat in min xbox för chippning med Aladdin Advance 64. Min fråga är hur jag uppdaterar bioset till X2_4979? Jag har hört att man måste bränna en skiva med bios.bin på.

    Tacksam för en liten guide tack!

    MVH

    jEjK

  2. #2
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Om du vill använda ett annat BIOS måste du bränna en CD med det bios du vill använda som BIOS.BIN (256K). (Bara första gången)

    Sen flashar du från dashboardens flashkommando när du vill uppdatera bioset.

    Chipets funktioner styrs genom att man startar xboxen på olika sätt:

    1: Ett snabbt tryck på xboxens powerknapp gör att xboxen startar UTAN att aktivera chipet. Då fungerar xboxen precis som vanligt, man kan använda XBOX Live osv.

    2: Håll in xboxens powerknapp i en sekund vid uppstart så startar boxen med chipet aktiverat. Beroende på vilket BIOS du använder så kan du nu köra Linux, Evolution-X, XBOX Media player osv. I detta läge är chipet "skyddat" mot biosuppdatering.

    3: Håll in xboxens powerknapp i två sekunder. Nu aktiveras chipet precis som punkt 2, men det är även "öppnat" för biosuppdatering.
    Last edited by pege63; 2003-12-08 at 11:16.

  3. #3
    Registrerade
    Jun 2003
    Inlägg
    27
    Respekt
    0
    gjorde så som du skrev men när jag håller in knappen i två sekunder så startas boxen i en halv sekund och sedan så stängs den av och detta händer två gånger innan xboxen startar men när den väl startar så är det en svart bild och eject lampan blinkar grönt och rött.

    vad kan vara felet och hur kan man fixa det ??

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Hörde att man bara behövde installera från CD första gången sen kan man använda EvoXdashen interna flash för att uppdatera bioset.

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Värmland
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Har också funderat på att uppdatera bios, pga att fläkten låter väldigt mycket läste att det beror på det bios som jag har i nu.

    Hämtade hem x2 4979 repack och lade in filerna 4979.06 & 4979.67 på c:/bios.

    Är det bara att starta boxen enligt 3 alt. och gå in i "system utils" och gå in på "flash bios" och köra filen 4979.06?

    Vad kan gå fel?
    Ifall det blir fel är det något som jag kan åtgärda eller måste jag skicka in det till psxcare och få chippet omflashat?

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Har du bara en F: partion på din HD så skall du ta 4979.06 bioset, tar du 4979.67 bioset så raderar det allt du har på F: partionen.
    Så ta du 4979.06 bioset

  7. #7
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    148
    Respekt
    0

    Lyckad uppdatering!

    Tänkte bara meddela att uppdateringen lyckades. Jag lade bara över x2_4979_06 till c:\bios och flashade det med evo-x.
    Till er som har samma chip och tänker flasha: Glöm inte att öppna chippet för flashning först bara genom att hålla 5 sek på power knappen.

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2003
    Från
    Värmland
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Nu så är det gjort, jag flashade om mitt bios och det gick jättebra.

    Varvtalet på fläkten gick ner en bit och boxen blev lite tystare.

  9. #9
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    148
    Respekt
    0
    Vad bra. Du vet att du kan ändra hastigheten på fläkten genom att ändra bios filen med xbtool va?

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2000
    Inlägg
    25
    Respekt
    0
    måste man lägga in bios.bin på c:\ eller? går det inte lika bra att bränna på dvd+r med lite skräpfiler?

Liknande diskussioner

  1. Raderat bios på aladdin advance.
    By Pa in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2004-10-13, 14:27
  2. Inlägg: 9
    Senaste inlägg: 2004-06-13, 09:23
  3. Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2004-01-16, 17:55
  4. Spel hänger sig efter Bios uppdatering
    By Trancentral in forum X-ecuter 2 LITE support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-04-03, 23:28
  5. Bios chipp
    By Marcus in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-02-07, 23:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •