Visar resultat 1 till 7 av 7

Diskussion: DVD-R backuper funkar inte... bör jag köpa en v9?

  1. #1
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0

    DVD-R backuper funkar inte... bör jag köpa en v9?

    Hej,
    Jag får inte igång mina DVD-R-kopior på min PS2 (äldsta modellen). Jag har ett Messiah-chip i den och CDR, HongKong, PS1 etc. funkar klockrent annars (lasern bytt ganska nyligen hos er på psxcare).

    Jag har testat 2 olika spel med 3 olika märken av DVD-R skivor (Traxdata, Princo och Monarch), men vid alla bränningar så står den i "Browser/System Config"-skärmen i början och bara vägrar att gå vidare. Man hör att den står o tuggar lite, men vill inte gå vidare.

    Min brännare är nyss inskaffad, en NEC-1300 (firmware hackad 1.07v4), och jag har testat o brännt med både Nero6 och RecordNow, men med samma resultat.

    Så fråga 1 är väl om jag bör testa med något annat brännarprogram eller några andra DVD-R-skivor?

    Fråga 2: Är NEC-1300 en bra brännare för PS2-spel eller finns det någon annan som "ska vara bättre" (Pioneer?)?

    Fråga 3: Är den gamla PS2-versionen erkänt kass på att köra DVD-kopior och bör jag därför köpa mig en splirrans ny v9 PS2:a? Alltså, är de nya modellerna bättre på DVD-R (och DVD+R som dom också klarar har jag för mig)?

    Tacksam för svar.

    PS. Om nån med ungefär samma prylar som jag har fått igång sin PS2:a, så skriv gärna några rader om vad du använder för skivor etc. DS.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Re: DVD-R backuper funkar inte... bör jag köpa en v9?

    Originally posted by Snarko
    Hej,
    Jag får inte igång mina DVD-R-kopior på min PS2 (äldsta modellen). Jag har ett Messiah-chip i den och CDR, HongKong, PS1 etc. funkar klockrent annars (lasern bytt ganska nyligen hos er på psxcare).

    Jag har testat 2 olika spel med 3 olika märken av DVD-R skivor (Traxdata, Princo och Monarch), men vid alla bränningar så står den i "Browser/System Config"-skärmen i början och bara vägrar att gå vidare. Man hör att den står o tuggar lite, men vill inte gå vidare.

    Min brännare är nyss inskaffad, en NEC-1300 (firmware hackad 1.07v4), och jag har testat o brännt med både Nero6 och RecordNow, men med samma resultat.

    Så fråga 1 är väl om jag bör testa med något annat brännarprogram eller några andra DVD-R-skivor?

    Fråga 2: Är NEC-1300 en bra brännare för PS2-spel eller finns det någon annan som "ska vara bättre" (Pioneer?)?

    Fråga 3: Är den gamla PS2-versionen erkänt kass på att köra DVD-kopior och bör jag därför köpa mig en splirrans ny v9 PS2:a? Alltså, är de nya modellerna bättre på DVD-R (och DVD+R som dom också klarar har jag för mig)?

    Tacksam för svar.

    PS. Om nån med ungefär samma prylar som jag har fått igång sin PS2:a, så skriv gärna några rader om vad du använder för skivor etc. DS.

    Det kan även vara chippet som inte är 100%, men det är hur som helst mycket trevligare med en V5-V9 än en gammal V3-V4.

  3. #3
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Du har inget tips om vad det skulle kunna vara för problem med chippet, alltså nån speciell lödpunkt som inte är bra eller nåt dylikt?

    Eller kan det vara själva Messiah-chippet var "dåligt" på DVD-R (det är ett Messiah 1-chip)? Det verkar ju inte så troligt dock...

    Som sagt, allt annat funkar ju dock (PS1, PS2 CDR, HongKong etc.).

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Originally posted by Snarko
    Du har inget tips om vad det skulle kunna vara för problem med chippet, alltså nån speciell lödpunkt som inte är bra eller nåt dylikt?

    Eller kan det vara själva Messiah-chippet var "dåligt" på DVD-R (det är ett Messiah 1-chip)? Det verkar ju inte så troligt dock...

    Som sagt, allt annat funkar ju dock (PS1, PS2 CDR, HongKong etc.).
    Om det är lödningarna så är det antagligen någon av de 9 som sitter brevid varandra på de små benen på den där processorn...

  5. #5
    Registrerade
    Feb 2003
    Inlägg
    6
    Respekt
    0
    Okey, jag har fått det att fungera nu! Det som krävdes var helt enkelt lite bra DVD-R-skivor, nämligen 'Verbatim DataLifePlus 4X'... när jag kör med dom funkar det klockrent!

    Att det kan vara sån skillnad på skivor och skivor...?!?

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    swe
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    prisskillnaden brukar ju bero på något
    men orka

  7. #7
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Gällande DVD-R media så hade jag massa problem med att spel hackade och hängde sig med "MEMOREX DVD-R" skivor, men när jag brände på "Verbatim Datalifeplus 4x" istället så funkar spelen felfritt.

Liknande diskussioner

  1. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  2. original pal - ntsc spel funkar inte på min ps2. svara ( inga spel funkar !!!! )
    By Mephisto-Live in forum Messiah - Teknisk support
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-03-02, 12:08
  3. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 18:13
  4. Messiah med dvd 1.20E och regionX funkar inte?
    By Drem in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2002-08-15, 17:09

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •