Visar resultat 1 till 18 av 18

Diskussion: Widscreen signal från Avalaunch?

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28

    Widscreen signal från Avalaunch?

    Tänkte titta lite på Avalaunch som dash. Nu startar jag bara upp Ava när jag ska använda Qwix...

    Kan man inte ställa in videoformat i Ava? När jag startar Ava (från EvoX dash) så slår Tvn över från wide till 4:3...
    Det är ju bara amatörer som inte lägger in det i sina prog...
    EvoX dash, XBMP, XBMC har det tex.

    Det finns ju en liten, YTTERST LITEN, chans att jag missat vart man ställer in det bara...

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    249
    Respekt
    21
    Kan du ändra formatet på tv:n med tv:ns fjärrkontroll?
    Det kanske inte är Ava som det är fel på. På brorsans tv ställs den in hela tiden i widescreen när man startar eller rebootar xboxen men det ändrar han bara med fjärrkontrollen till tv:n.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Hoppas du skämtar!

    Klart man kan ändra på fjärren, men ett bra skrivet program skickar vilket format bilden ska ha så att Tvn ställer om sig till det.

    Exempel...

    XBMC skickar till och med vilken mode Tvn ska ha beroende på om filmen är 16:9 eller 4:3. Med XBMC behöver man alltså aldrig ändra menuellt...

    I EvoX dashboard kan man i connfig filen välja om man vill ha 4:3 eller 16:9 optimerad dash...

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    25
    Jag har alltid min WS TV på WIDE oavsett utsignal. Tål inte svarta ränder på sidan även om det kanske ser aningen bättre ut. Autolägen där den switchar själv tycker jag suger.

    Förövrigt så skickar inte ava ut WS signal än.

  5. #5
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Jösses. Personligen tycker jag att det värsta som finns är när folk stretchar en 4:3 till 16:9. Folk ser ju helt bisarra ut. Lyckligtvis kan man zooma min TV steglöst från 4:3 ända till 16:9 så man kan anpassa den efter hur mycket över- och underkant det man ser på har.

    En sak som retar mig otroligt är dock att nästan alla kanaler envisas med att lägga textremsan nedanför bilden

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    25
    Personligen tycker jag att det är mycke värre att ha svarta ränder på sidan. Zoom funktionen är ju ingen hjälp heller då bilden hamnar utanför TV´n under/över. Och jag tror inte du kan zooma från 4:3 till 16:9 isåf kan du ändra AR steglöst och det är skillnad.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Originally posted by bewing77
    Jösses. Personligen tycker jag att det värsta som finns är när folk stretchar en 4:3 till 16:9. Folk ser ju helt bisarra ut. Lyckligtvis kan man zooma min TV steglöst från 4:3 ända till 16:9 så man kan anpassa den efter hur mycket över- och underkant det man ser på har.

    En sak som retar mig otroligt är dock att nästan alla kanaler envisas med att lägga textremsan nedanför bilden
    Det är ju så man vill ha det & inte i vägen för bilden.

  8. #8
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Hatar oxå strechad 4:3 till 16:9!!!

    Min Sony har ett läge som heter smartzoom bland 4 lägen. Bilden Zoomas upp så att hela rutan precis blir fylld. Visst förlorar man lite uppe & nere men det är inget som stör. Man kan oxå flytta bilden upp och ner beroende på var den relevanta infon ligger i just den sändningen...

    Det är ju så man vill ha det & inte i vägen för bilden.
    Nä, man vill ha 100% 16:9 anamorfiska sändningar!!!

    Förövrigt så skickar inte ava ut WS signal än.
    Hmm, amatörer som skriver det alltså!!!
    Tur att EvoX finns...
    Last edited by ktd; 2003-12-11 at 15:08.

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    25
    Ehh joråsåatehhh.. amatör haha


    Jämför man evox med avalaunch och sen säger att den som kodat Avalaunch är en amatör så är det ngt fel....

    Om man gillar att zooma och kolla på en croppad video el tv sändning så vsg jag tycker det suger och det gör de flesta eftersom tex alla releaser som är croppade blir nukade direkt....

    Och hur konstigt ser avalaunch ut i stretched läge då...inte värst konstigt det är en dashboard spelar ingen roll om den är stretched eller inte. Anpassar man skin/menyer osv har det ingen betydelse,.
    Last edited by wmadoss; 2003-12-11 at 15:12.

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Självklart är dom inte amatörer för då hade vem som helst kunnat göra en dash men alla andra "seriösa" prog till boxen har det så...

    Och hur konstigt ser avalaunch ut i stretched läge då...
    Inte konstigt alls. Men i och med att dom inte skickar ut en WS signal så ställer Tvn om sig till smart, 4:3 eller vad ens Tvs läge heter för 4:3 och det är inte kul alls.
    Visst kan man anpassa skins osv men då kan man använda EvoX som redan har det...

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    själv skiter jag i vicket bara det ställer om sig automatiskt som det gör nu på DVD/Video/Tv så e jag nöjd iaf

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Men jag vill att Tvn ska ställa om sig eftersom XBMC har den funktionen när man tittar på film...
    Är det en 4:3 film skickas en 4:3 signalen och Tvn slår över till SmartMode och är den en 16:9 film så slår den över till WS...
    Och jag använder boxen till att titta på film VÄLDIGT ofta så det är en jätte bra funktiion!

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    25
    Körde som dig för längesen men tyckte det var så otroligt irriterande när den höll på och switchade när man bytte kanal osv plus att jag hatar svarta ränder på sidan så jag har den nu alltid på wide.

    Men visst om du föredrar det på ditt sätt så kan jag förstå att du vill ha den funktionen.

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    men med smartmode får man inga svarta rändere på sidorna... Man zoomar ju bara upp bilden så pass så att den fyller hela rutan. Det är så lite så det man förlorar i över/underkant är försumbart...

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2001
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    708
    Respekt
    25
    Antar att ditt smartmode är någon slags stretch och inte zoom funktion. För eftersom WS tv´s är 33% bredare (vid samma höjd) så skulle man tappa ganska mycket i under/överkant om man ska zooma upp en 4:3 bild att fylla ut dem 33% (som ligger som svarta ränder på sidorna)

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2000
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    2 386
    Respekt
    28
    Stämmer.
    Fast om det vore strech så skulle väl folk & annat se konstiga ut eller? Det gör dom inte...

  17. #17
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    10
    Respekt
    0
    Originally posted by pege63
    Det är ju så man vill ha det & inte i vägen för bilden.
    Inte om man har WS-TV. Då vill man ju kunna zooma, och när texten ligger nedanför så ser man ju inte den då..

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    min WS follows the source

Liknande diskussioner

  1. Gör Avalaunch till din standard Dashboard!
    By Slite in forum Evolution-X Dashboard
    Inlägg: 49
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 19:49
  2. Funkar från skiva, ej från hårddisk
    By T-Bone in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-11-07, 08:40
  3. Visa bilder från digitalkameran ... ?
    By fixedwire in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-02-12, 10:24
  4. Dolby Digital signal från Xbox till extern förstärkare
    By TheRunnerUp in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-01-25, 00:03
  5. Hur laddar man xbox program från PC´ns hårddisk
    By brusa in forum XBOX Media Player / Media Center
    Inlägg: 4
    Senaste inlägg: 2003-01-21, 23:05

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •