Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Hårdvarufel?

Registrerade
    Feb 2003
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

Post Hårdvarufel?

Jag har problem med ett spel, Final Fantasy X. När jag kommer till ett visst ställe i spelet och stöter på ett visst monster så låser sig burken. Även under andra delar av spelet så kan spelet låsa sig, gärna under lite längre filmer. Men dessa låsningar brukar inte inträffa på samma ställe så det räcker i regel med att starta om och hoppas att det inte inträffar igen. Men nu har jag kommit till ett ställe där det inte spelar någon roll hur mycket jag startar om.

Jag har en chippad PS2 och vet inte vilket chip som sitter i. Enligt någon här på forumet så verkar det vara Magic 3.x.

Det lustiga är att jag får samma fel vid samma monstermöte både på en backup av "Final Fantasy X International" och den svenska originalversionen av "Final Fantasy X".

Registrerade
    Feb 2003
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

Hansi, plz!

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

</font><blockquote><font size="1" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">referat:</font><hr /><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Originally posted by
    Ursprungligen skrivet av sullon:
    <strong>Hansi, plz! </strong></font><hr /></blockquote><font size="2" face="Verdana, Helvetica, sans-serif">Vaddå, du har ju Magic 3. Byt ut det till Messiah 2 PRO så kanske det löser sig :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2003
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

Hehe, ok. Men om jag byter till Messiah 2 Pro kollar ni så allt fungerar? Tar ni bort det gamla chippet också eller måste jag göra det själv?

Det kan inte vara något fel på maskinen, förutom själva chippet?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Jag tror inte det är fel på din PS2, men ingenting är ju omöjligt.

Vi tar bort magic 3 chippet utan extra kostnad. Hade du köpt det av oss så drar vi av det du betalade för chippet från priset för messiah 2 modifieringen.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Registrerade
    Feb 2003
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

Jag hittade följande produkt på nätet. Skulle ni kunna installera den åt mig? (Har ni den?)

"Magic 3 Anti-Freeze Chip
    Problems with your Magic 3 chip and DVD-R backups?
    Then this is the solution!
    Please note that this chip is not necessary for the new Magic 3.1 chip as this has the code already built in.
    It only happens on a few games and on a few consoles but if it happens to you then it can be annoying. Because the code is continuously sent out, the Magic 3 chip can cause some games to start freezing. This simple 5 wire chip when piggy backed on to your Magic 3 chip will put the Magic 3 in to sleep mode after 1 minute and this will resolve the problem.

We sell the chip bare with a 4K7 resistor that is needed or we can supply it all pre-soldered ready to go.

If you already have a pic programmer you can download the hex code for free from"

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Har du köpt ditt magic från oss så maila ditt kundnummer bara så skickar jag ett sådant chip + motstånd. Annars kostar det 198:- inkl frakt.

Registrerade
    Feb 2003
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

Den är inte köpt hos er. Vad skulle ni ta för chippet samt montering om jag lämnar in den i er butik?

Å andra sidan, tror du det fungerar?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

150:- för chippet, 500:- för monteringen, totalt 650:-

Det skall fungera vad jag hört.

Registrerade
    Feb 2003
    Från
    Stockholm
    Respekt
    0

Du får ursäkta att strängen blir lång....

Mitt första intresse är givetvis en fungerande PS2:a. Därför skulle det vara skönt om ovannämnda konstruktion skulle fungera. Men, säg att jag ber er installera den och det fortfarande inte fungerar. Jag är bara rädd att detta blir en nästan evig rull av reparationskostnader. Har du någon lösning?

Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Respekt
    10

Vi kastar Magic 3 i soptunnan där det hör hemma och sätter i Messiah 2 PRO för 2295:-

Registrerade
    Nov 2002
    Respekt
    24

Vad hansi menar är att magic 3 är inte så bra.
    Du kommer säkert ha massa problem med det chipet.
    De har jag läst om från en konkurrent till psxcare!

Så här står det enligt dom!
    Magic3 (PS2 Mod)

Magic3 är nog marknadens sämsta chip! Varför?...jo...Chippet (Komponenten i sig) är en mikroprocessor som är överklockad till 75Mhz, och därför helt enkelt inte stabil nog för att patcha data från bios (fråga vilken programmerare som helst). Dessutom kan den inte utföra instruktioner som ett logikchip kan, sjäva programvaran (koden) är det inget större fel på men vissa små detaljer som skulle göra chippet mer stabilt saknas tyvärr. Detta innebär att chippet fungerar 7 gånger utav 10 om du har tur! Vi har frågat våra kollegor runt om i världen, varför de säljer detta ruttna chip? Svaret vi fick var: "Om folk vill ha billigt skit så får dem det!!:-)". Magic3s stora popularitet beror på att mjukvaran till den finns ute överallt, och egentligen kan vem som helst programmera chippen (man har ju alltid hört att handlarna har en exklusivare kod (sk original) än den som finns på nätet eller att man får chippen från originaltillverkaren. Låt oss berätta mer... Magic 3 koden var gjord exklusivt för ett företag som köpte koden och därefter sålde den vidare, och vidare, och vidare och vidare...vilket gör att alla som hämtar den från nätet har originalkoden!). Tillverkningskostnaden för Magic3 ligger under 100 kronor, och om man dessutom inte har några kostnader för utveckling och dyr utrustning så är det lätt att hålla priserna nere...

<small>[ 01 March 2003, 18:38: Meddelandet redigerat av: spel ]</small>

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner