Visar resultat 1 till 19 av 19

Diskussion: Göra XBox HDD tystare med HDD program?

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21

    Göra XBox HDD tystare med HDD program?

    HANSI:
    Jag har en Maxtor,den knarrar rätt högt när den läser.Kan man göra den tystare med MaxBlast 3 Bootable CD precis som när den sitter i en PC,eller bootar den inte i en XBox?Eller måste man ta ut den & sätta den i PC:n & göra det?
    Last edited by Nijo; 2003-12-16 at 23:03.

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Re: Göra XBox HDD tystare med HDD program?

    Originally posted by Nijo
    HANSI:
    Jag har en Maxtor,den knarrar rätt högt när den läser.Kan man göra den tystare med MaxBlast 3 Bootable CD precis som när den sitter i en PC,eller bootar den inte i en XBox?Eller måste man ta ut den & sätta den i PC:n & göra det?
    Jag har aldrig hört talas om det du pratar om tidigare, men det mest logiska svaret är nog att det fungerar om du kör det med hårddisken monterad i en pc.

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21

    Re: Re: Göra XBox HDD tystare med HDD program?

    Originally posted by Hansi
    Jag har aldrig hört talas om det du pratar om tidigare, men det mest logiska svaret är nog att det fungerar om du kör det med hårddisken monterad i en pc.
    Kul att man kan lära dig något då
    Till varje märke av hårddiskar finns det program som man kan ställa in tex SMART Enable/Disable, Acoustic LOW/Max etc.Den senaste sätter man om hdd ska låta mindre el högre.Ju högre custic mer prestanda.
    Därför undrade jag om du visste om en sådan skiva kan boota i XBoxen så man slipper ta ur den & sätta den i PC:n.Det kan vara rätt skönt att ha en tyst hdd när xboxen är relativt tyst.
    Last edited by Nijo; 2003-12-17 at 10:18.

  4. #4
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Ronneby - Blekinge - Sweden
    Inlägg
    116
    Respekt
    22
    tror inte att man kan göra hdd tyst. utan man sänker väl varvtalet på ett eller nått annat sätt.
    Går det så vill man.

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Originally posted by Monks
    tror inte att man kan göra hdd tyst. utan man sänker väl varvtalet på ett eller nått annat sätt.
    Jag & många andra har gjort detta på hdd i alla år det gått att göra,om du inte vet att & hur man kan göra det så ska du väl inte kläcka ur dig en så puckad mening!Har du ens hört talas om det?
    Här e en länk åt dig så du kan kolla lite.http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm
    Här e ett utdrag tex på IBM hdd:
    Feature Tool (v1.90)
    The Feature Tool allows you to control some of the features of our Deskstar and Travelstar high performance ATA hard disk drives and supports 48-bit addressing, so it will work with the new large capacity drives. This version adds support for our latest drives. The Feature Tool allows you to:
    Enable or disable the read-ahead or write cache.
    Change the drive Automatic Acoustic Management settings to the:
    Lowest acoustic emanation setting (Quiet Seek Mode), or
    Maximum performance level (Normal Seek Mode).
    Change the predefined capacity of the drive. This option can be used in situations where there is a BIOS limitation and the drive is not recognized. See the Users Guide for specific details.
    Switch the Ultra DMA mode (replaces the IBMATASW utility)
    Change Advanced Power Mode - allows you to change between the lowest power consumption and the highest power consumption (maximum performance level).
    Show Drive Temperature - shows the current drive temperature in Celsius and Farenheit.
    Last edited by Nijo; 2003-12-17 at 10:20.

  6. #6
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Ronneby - Blekinge - Sweden
    Inlägg
    116
    Respekt
    22
    Originally posted by Nijo
    Jag & många andra har gjort detta på hdd i alla år det gått att göra,om du inte vet att & hur man kan göra det så ska du väl inte kläcka ur dig en så puckad mening!Har du ens hört talas om det?
    Förlåt mig då för att jga inte har sett detta program innan.

    Om du själv hade läst texten du bifogade så kanske du hade fattat vad jag menade med min puckade mening.

    Du fattar väl själv att det inte sitter nån "volymratt" på disken som man "vrider" på. Det är ju varvtalet som ändras.

    Lowest acoustic emanation setting (Quiet Seek Mode) <--- ett lägre varvtal
    Maximum performance level (Normal Seek Mode). <--- normalt varvtal
    Går det så vill man.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Originally posted by Monks
    Förlåt mig då för att jga inte har sett detta program innan.

    Om du själv hade läst texten du bifogade så kanske du hade fattat vad jag menade med min puckade mening.

    Du fattar väl själv att det inte sitter nån "volymratt" på disken som man "vrider" på. Det är ju varvtalet som ändras.

    Lowest acoustic emanation setting (Quiet Seek Mode) <--- ett lägre varvtal
    Maximum performance level (Normal Seek Mode). <--- normalt varvtal
    Skämtar du eller???????????

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Hur funkar det då?? Berätta!! *nyfiken*

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Originally posted by BJK
    Hur funkar det då?? Berätta!! *nyfiken*
    http://www.hgst.com/hdd/support/download.htm

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Ronneby - Blekinge - Sweden
    Inlägg
    116
    Respekt
    22
    Originally posted by Nijo
    Skämtar du eller???????????

    Du kan ju förklara hur det funkar isf.
    Går det så vill man.

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Originally posted by Monks
    Du kan ju förklara hur det funkar isf.
    Såg inte du posten innan du skrev detta.Vad har du för problem?

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Ronneby - Blekinge - Sweden
    Inlägg
    116
    Respekt
    22
    Originally posted by Nijo
    Såg inte du posten innan du skrev detta.Vad har du för problem?

    om du kolla på den sidan så står de ju inte HUR programmet gör. står ju bara "Change the drive Automatic Acoustic Management settings... ..."

    förklara då så att jag fattar. eller vet du inte?
    Går det så vill man.

  13. #13
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Originally posted by Monks
    om du kolla på den sidan så står de ju inte HUR programmet gör. står ju bara "Change the drive Automatic Acoustic Management settings... ..."

    förklara då så att jag fattar. eller vet du inte?
    Jag fattar hur man gör & vad programmet gör,men du e ju ute efter att tjafsa,jag har skickat en varning på dig nu.
    Eftesom du e så trög att fatta så länkar jag en guide åt dig,sätt på dig bättre glasögon & plugga på den!
    http://www.hgst.com/hdd/support/ftool.pdf

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Ronneby - Blekinge - Sweden
    Inlägg
    116
    Respekt
    22
    Originally posted by Nijo
    Jag fattar hur man gör & vad programmet gör,men du e ju ute efter att tjafsa,jag har skickat en varning på dig nu.
    Eftesom du e så trög att fatta så länkar jag en guide åt dig,sätt på dig bättre glasögon & plugga på den!
    http://www.hgst.com/hdd/support/ftool.pdf
    men snälla du. jag vill inte tjafsa. jag vill veta HUR programmet ändrar ljudnivån på disken?? jag vet att du vet hur man gör (man använder programmet) och VAD programmet gör (det sänker ljudnivån).

    FÖRKLARA FÖR MIG HUR PROGRAMMET GÖR!!! det är det jag inte fattar.

    det är ju tack vare varvet på hdd:n som den låter. sänker man varvtalet så sänks ju ljudet. precis som i en bil. fullgasar man så varvar bilen upp å den låter mycket. släpper man gasen så sjunker varvet och ljudet med.
    Går det så vill man.

  15. #15
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Originally posted by Monks
    men snälla du. jag vill inte tjafsa. jag vill veta HUR programmet ändrar ljudnivån på disken?? jag vet att du vet hur man gör (man använder programmet) och VAD programmet gör (det sänker ljudnivån).

    FÖRKLARA FÖR MIG HUR PROGRAMMET GÖR!!! det är det jag inte fattar.

    det är ju tack vare varvet på hdd:n som den låter. sänker man varvtalet så sänks ju ljudet. precis som i en bil. fullgasar man så varvar bilen upp å den låter mycket. släpper man gasen så sjunker varvet och ljudet med.
    Nej den tar ner/upp SÖKTIDEN men inte VARVTIDEN.Det är det alla AMSET program gör med hårddiskar.Trodde att du kunde hitta det svaret.
    PS.Din jämförelse med bil funkar likadant,du kan hålla 5000RPM men det kan låta mindre om du sätter dit ett tystare avgassytem.Alltså ej hur mycket varv.DS
    Last edited by Nijo; 2003-12-17 at 20:08.

  16. #16
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Ronneby - Blekinge - Sweden
    Inlägg
    116
    Respekt
    22
    Originally posted by Nijo
    Nej den tar ner/upp SÖKTIDEN men inte VARVTIDEN.Det är det alla AMSET program gör med hårddiskar.Trodde att du kunde hitta det svaret.
    PS.Din jämförelse med bil funkar likadant,du kan hålla 5000RPM men det kan låta mindre om du sätter dit ett tystare avgassytem.Alltså ej hur mycket varv.DS
    jaha. då vet jag det. =) det var väl inte så svårt att förklara
    Går det så vill man.

  17. #17
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Originally posted by Monks
    jaha. då vet jag det. =) det var väl inte så svårt att förklara
    Det e väl för inte så svårt att läsa heller när du ändå e inne & kollar vad AMSET e för nått!

  18. #18
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    389
    Respekt
    21
    Det funkar, gjorde det själv en gång med en IBM 46Gb disk som lät som en rysk traktor, jag gjorde det dok i en dator först och sen flyttade jag över disken till boxen, IBM disken blev rätt så långsam men jäkligt tyst.

  19. #19
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Originally posted by Droopy
    Det funkar, gjorde det själv en gång med en IBM 46Gb disk som lät som en rysk traktor, jag gjorde det dok i en dator först och sen flyttade jag över disken till boxen, IBM disken blev rätt så långsam men jäkligt tyst.
    Exakt,men man kan oftast ställa den i 3 lägen,så kan man få lite balans med performance/Quiet

    /off - Turns Acoustic Management off, the drive operates at normal acoustic levels
    /quiet - Quietest seeks, the speed of the seek operation is reduced to its lowest level to provide the quietest operations, this level has the most impact on drive performance.
    /fast - Fastest seeks, the speed of the seek operation is reduced to provide quieter operation with the least amount of impact on the drive performance.

Liknande diskussioner

  1. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 13:59
  2. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 11:06
  3. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 01:21
  4. Linux på omidifierad XBOX med direkt boot
    By Hansi in forum Linux på XBOX
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2004-03-31, 01:28
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 21:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •