-
nätvärk (aj aj)
Jag ska ansluta en PC med Win 98 till X-box - för att ladda över lite spel förstås. Har dock inte hittat nån så där jättebra guide på forumet (eller har jag bara missat?)
PC:n är ansluten till internet via ADSL, därför har den förstås ett nätverkskort redan. Obs! Det är inte aktuellt med live-spel över internet (inte just nu i alla fall).
Jag kan tänka mig en massa alternativ:
1. Koppla loss nätverkskabeln från ADSL-modemet o stoppa in den i X-box i stället. Fast hur får man temporärt bort gamla ip-adressen o dit en ny osv. Kanske blir lite pyssligt att konfigurera fram och tillbaka varje gång man ska ladda över nåt till x-boxen?
2. Sätta i ytterligare ett nätverkskort som används mellan PC o X-box. Det borde vara lätt att konfigurera i Windows tycker jag.
3. Skaffa en switch (eller hub?) och ansluta både PC, ADSL o x-box dit. Men funkar det utan router? Telia ADSL ger dynamiska ip-adresser (DHCP) men x-box ska väl ha en statisk tycker jag mig ha läst här på forumet.
4. Skaffa en switch med inbyggd router. El-giganten säljer en burk som heter D-Link DI604 för 399 spänn som tydligen ska ha router-funktion och enligt D-Links hemsida är den "X-box compatible" !
Kul om nån har lite tips om detta!
-
Om du vill vara upkopplad samtidigt som du drar över spel osv måste du köra med en router, eller alternativt ett till nätverkskort då, men det verkar lite väl långsökt och knepigt. för tillfället kör jag med din lösning nr 1 och det funkar alderles utmärkt, varför skulle ip adresserna ändras? eller, vilken ipadress menar du egentligen?
-
Du säkert redan ett 100 mbit nätverkskort i datorn som du surfar på...
Isåfall, köp ett gammalt 10 mbit-kort för 50 kr och surfa på och använd 100 mbit till Xboxen...allt du behöver då är en korsad nätverkskabel.
-
ok tack för svaren!
Jag har faktiskt gått o köpt en router-switch pryl på onoff (den var returnerad av kund o såldes för 399 :-) som jag nu "bara" ska koppla in, konfigurera o få att funka...
Hoppas det ska gå att ge pc:n och xboxen statiska ip-adresser.
Telia lär ge routern en dynamisk (dhcp) men det är ju ok.
-
Så här blir det. Telia ger din router ett ip (internetip) och routern ger dina dstorer i nätverket ip (lanip via DHCP) men dom får alltid samma. Tror det är bundet till macadressen eller nåt. Men däremot kör jag min xbox på static ip ändå. Fick inte xbconnect att funka annars.
-
Så här funkar det..
Som någon innan skrev så ger din ISP dig EN IP address, det är en DHCP server som delar ut den. När det gäller ISPns DHCP server så är "lease-timen" väldigt kort. Du får således en ny IP när du loggar ut och loggar in.
När det gäller ditt LAN, så är "lease-timen" betydligt längre. (timmar eller dagar beronde på config) Men eftersom det inte är fler än 254 datorer på ditt LAN (förhoppningsvis ) så kommer Din DHCP att ge ut samma adress till klienten igen. När man köper en router med DHCP server så är det bara att kasta in alla kablar i den och köra, men WAN (ISP) kabeln ska sitta som Uplink eller i WAN porten.
Eftersom SOHO routrar är så billiga så är det mycket bättre att köra med en "riktig" router istället för med en dator med två NICs.
Mvh
David
*kaka*
Behörigheter
- Du får inte starta nya diskussioner