Sida 1 av 4 123 ... SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 106

Diskussion: För er som är trötta på fläktljud och inte har garanti kvar.

  1. #1
    Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Sthlm
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    För er som är trötta på fläktljud och inte har garanti kvar.

    Jag ledsnade på att ha den där surrande fläkten i Xboxen och funderade på hur jag skulle byta den.
    Man kan sätta den inne i Xboxen men även på utsidan. Eftersom min Xbox inte visar baksidan så valde jag att sätta på utsidan.
    Fläkten jag använder heter Papst 8412N/2GL och är en 80 mm fläkt som enligt spec ska låta 12dB. Den finns att köpa på de flesta ställen som säljer datortillbehör.

    Jag låter bilderna tala för sej själva.
    http://w1.851.telia.com/~u85115563/Xbox/Bild(009).jpg
    http://w1.851.telia.com/~u85115563/Xbox/Bild(013).jpg
    http://w1.851.telia.com/~u85115563/Xbox/Bild(014).jpg
    http://w1.851.telia.com/~u85115563/Xbox/Bild(012).jpg
    http://w1.851.telia.com/~u85115563/Xbox/Bild(011).jpg
    http://w1.851.telia.com/~u85115563/Xbox/Bild(010).jpg

    Ursäkta den dåliga kvaliteten men korten är tagna med min enda kamera, som sitter i mobilen.

    Resultatet av detta jobb är en Xbox som är knäpptyst utom när man för över filer till den, då knaprar hårddisken litegrann. Jag har lite jobb kvar på locket, lite mer plast måste bort för att den ska gå att stangas ordentligt.
    Last edited by hkman2; 2004-01-10 at 19:44.
    Jag vill inte bli bannad igen...

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    79
    Respekt
    21

    Wink Najs

    Najs, skulle aldrig kommit på att byta fläkten själv, tack för idéen. Går det att bara rycka ut kablarna från gamla xboxfläkten och stoppa i i modellen du visade, och är de samma storlek så man bara kan byta ut dem ?
    Cheers
    //Larscha

    X-bit
    IND-Bios.5003
    250 gb hd
    Thomson DVD

  3. #3
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    14
    Respekt
    0
    Hej.

    Ville bara tack för ditt tips om att byte fläkt men jag gick ett steg längre.

    Jag köpte en likadan fläkt och stoppade in den i boxen i stället. Fick brya av piggarna som håller i den andra fläkten samt att jag sågade lite i plastlådan som hårddisken sitter i. Sen så gick boxen att stänga helt och hållet. Kanske ska tillägga att jag sågade av hörnen på fläkten i nederkant också så att den kom ner till botten.

    Detta gav mig en väldigt tyst xbox.

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av krull
    Hej.

    Ville bara tack för ditt tips om att byte fläkt men jag gick ett steg längre.

    Jag köpte en likadan fläkt och stoppade in den i boxen i stället. Fick brya av piggarna som håller i den andra fläkten samt att jag sågade lite i plastlådan som hårddisken sitter i. Sen så gick boxen att stänga helt och hållet. Kanske ska tillägga att jag sågade av hörnen på fläkten i nederkant också så att den kom ner till botten.

    Detta gav mig en väldigt tyst xbox.

    lust att posta bilder och kanske lite diagram eller något?

    hur fäste du den?

  5. #5
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Ny fläkt

    Jag har tagit bilder på detta men jag har ingen web server så om någon kunde ge mig en länk så kan jag skicka dom dit.

  6. #6
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan attacha bilder när du skriver i den här delen av forumet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  7. #7
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av krull
    Jag har tagit bilder på detta men jag har ingen web server så om någon kunde ge mig en länk så kan jag skicka dom dit.
    eftersom det går att ladda upp dem, kan du snälla posta dem? .. ska själv göra detta och har allt.. men vill gärna se hur du löste det.. verkar va svårt att hitta något bra sätt att fästa den och kan va bra att veta hur mkt och vart man ska kapa. =)

  8. #8
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Här kommer bilderna

    Dom är tagna med telefonen så.... :-)
    Attached Images Attached Images

  9. #9
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    23
    Respekt
    0
    Ett tips som jag fick är att man sågar ur HD trayen. Man sågar ur en bit av botten för att få bättre luftgenomströmmning och på så vis få lite lägre HD temperatur. Det är rätt enkelt, men kräver att man öppnar boxen. Kolla dessa bilder för att se ungefär hur vi gjorde:

    http://www.xb-t.com/gallery/details.php?image_id=992
    http://www.xb-t.com/gallery/details.php?image_id=993
    http://www.xb-t.com/gallery/details.php?image_id=994
    http://www.xb-t.com/gallery/details.php?image_id=991

  10. #10
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    136
    Respekt
    21
    Ett tips som jag fick är att man sågar ur HD trayen. Man sågar ur en bit av botten för att få bättre luftgenomströmmning och på så vis få lite lägre HD temperatur. Det är rätt enkelt, men kräver att man öppnar boxen. Kolla dessa bilder för att se ungefär hur vi gjorde:
    det där måste man fixa..=)
    "-Jag är inte rädd för att dö.. Jag vill bara inte!"

  11. #11
    Registrerade
    Sep 2003
    Inlägg
    14
    Respekt
    0

    Lördag och jag fortsatte lite till.. :-)

    Klippte bort gallret samt tog en bild på hur jag sågade av fläkten.

    temperaturen sjönk när jag tog bort gallret och det blev tystare.
    Attached Images Attached Images

  12. #12
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    136
    Respekt
    21
    Ett tips som jag fick är att man sågar ur HD trayen. Man sågar ur en bit av botten för att få bättre luftgenomströmmning och på så vis få lite lägre HD temperatur. Det är rätt enkelt, men kräver att man öppnar boxen. Kolla dessa bilder för att se ungefär hur vi gjorde:
    klart, gjorde som du visa..! tack för tipset=)
    "-Jag är inte rädd för att dö.. Jag vill bara inte!"

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    11
    Respekt
    0
    har moddat med papst 80mm fläkt...

    cpu temp på 55 grader vid spelande efter mod.

    måste justera fläkten lite till så ja får igen locket utan problem (just nu expanderar fläkten för mkt när boxen blir varm och börjar skeva emot lite men lite slipande till så är det nog löst )

  14. #14
    Registrerade
    Mar 2003
    Inlägg
    148
    Respekt
    0
    Har oxå bytt fläkt i min, men jag bytte ut originalfläkten och klämde in en 80mm papst 12db fläkt där istället. Fick modifiera "hårddisklådan" för att den skulle få plats men det blev bra. Ser ut precis som original utifrån.

  15. #15
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    98
    Respekt
    20

    Cool

    Har precis gjort exakt samma sak med min...har satt in en Papst 8412/2GL i boxen...Det enda problemet jag har är att den inte alls suger ut lika mycket luft som standard och märker egentligen ingen ljud skillnad alls...Men kan det vara så att boxen inte drar på fläkten på högvarv förrän den blivit varm, och att standard fläkten egentligen går för fullt hela tiden Ska man på något sätt koppla in fläkten så den går på 12v isstället för original är väll bara på 7v???

  16. #16
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    20
    originalfläkten är temperaturstyrd från moderkortet och går vanligtvis på 20% (dess lägsta hastighet). när fläkten går på 100% låter det som den ska lyfta och flyga igenom väggen. Det finns ett program som heter FanThing (finns på xbins) som man kan leka lite med hastigheten.
    Last edited by natno; 2004-05-23 at 22:57.

  17. #17
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    98
    Respekt
    20

    Red face

    Okej...det låter roligt Måste ladda ner...!
    Men på original fläkten sitter det bara plus(röd sladd) och minus (svart sladd)....på min nya papst fläkt sitter det även en vit sladd vad är då denna för? Trodde att den var till för att reglera hastigheten men eftersom du säger att man kan ändra hastighet på original också så börjar man ju undra?

  18. #18
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    20
    genom den sladden går en puls som talar om hur snabbt fläkten snurrar.

  19. #19
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    98
    Respekt
    20
    Aha okej...så det den gör är att tala om varvtalet för boxen och det är en funktion som originalfläkten saknar

  20. #20
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    20
    nja, boxen tar inte emot varvtalssignaler (tror jag iaf) men det är samma kontakt som på datormoderkort och dom gör det. men annars är du rätt på det

  21. #21
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    98
    Respekt
    20
    Okej...Tack för snabbt svar

  22. #22
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    328
    Respekt
    20
    ingen fara

  23. #23
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Inlägg
    196
    Respekt
    21
    Hur stor skillnad gör utsågningaen ur trayen?

  24. #24
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    hur menar du?
    Du är kung Lucif3r, jag bugar mig inför dig!
    respekt


    Jag har nu gått vidare i livet och hänger inte här längre.
    Min xbox kör web/bild/irc-server nu för tiden...
    http://945gl.no-ip.org
    #svenska7/900klubben @ eu.undernet.org bara kika in!

  25. #25
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Inlägg
    196
    Respekt
    21
    Några här har sågat hål i hdd-vaggan och säger att det sänker temperaturen.. Hur mycke cirka gurka undrar jag...

  26. #26
    Registrerade
    Dec 2002
    Från
    Engelholm, Sweden
    Inlägg
    6 389
    Respekt
    34
    Det var ju det första man gjorde plast alstrar värme

  27. #27
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Inlägg
    196
    Respekt
    21
    Om jag nu köper en såndär fläkt från Papst. Behöver jag någe motstånd el. liknande?? Eller kan jag använda befintliga kontakter???

  28. #28
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1 728
    Respekt
    24
    nej....... givetvis inte...... fläktar går på +12V (OK vissa går på 7 men men) så det är bara att plugga i den.... men kom ihåg att Xboxen har "spärrat" fläkten från att snurra fortare än 20%... om du vill ha full flås på den finns det lite olika sätt:
    enklaste är att klippa den svarta kabeln å fästa den nån annan stans... t ex på "metall ramen"
    finns även program så att man kan ställa upp fläktens hastighet.......
    Du är kung Lucif3r, jag bugar mig inför dig!
    respekt


    Jag har nu gått vidare i livet och hänger inte här längre.
    Min xbox kör web/bild/irc-server nu för tiden...
    http://945gl.no-ip.org
    #svenska7/900klubben @ eu.undernet.org bara kika in!

  29. #29
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    98
    Respekt
    20
    Jag drog den svarta kabeln först till en tvåvägs strömmställare och sedan till en skruv...Den andra kabeln drog jag till original svarta kabeln typ så jag kan välja med switchen vilken hastighet jag vill ha...

  30. #30
    Registrerade
    Sep 2003
    Från
    Ankarsrum
    Inlägg
    196
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av natno
    originalfläkten är temperaturstyrd från moderkortet och går vanligtvis på 20% (dess lägsta hastighet). när fläkten går på 100% låter det som den ska lyfta och flyga igenom väggen. Det finns ett program som heter FanThing (finns på xbins) som man kan leka lite med hastigheten.
    Betyder inte det att fläkten automatiskt ökar i varv om den blir varm? Hur mycket ström ger orginal kontakten då? Kan man inte redigera ett BIOS och sätta upp hastigheten till 100% och sedan använda orginalkontakten?

Sida 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Vill ha svar...
    By Calle_A in forum Ris & Ros
    Inlägg: 19
    Senaste inlägg: 2003-04-08, 16:23
  2. ARG...över PSXCare och en massa andra saker
    By wyntoon in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-10-06, 18:13
  3. 3.1 Installation av Evolution-X BETA 1.8.458
    By Hansi in forum XBOX / Evolution-X FAQ och Guider
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2002-08-20, 21:49
  4. Aktivera RGB för bästa bild med DVD-spelare samt ställ in ljudet rätt
    By Hansi in forum FAQ / Vanliga frågor och svar
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-05-10, 18:44

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •