Visar resultat 1 till 12 av 12

Diskussion: Xbox fungerar ibland. vad kan vara fel?

  1. #1
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0

    Xbox fungerar ibland. vad kan vara fel?

    Hej alla!
    Jag köpte ett xbox v1.4 för några månader sen och moddade den med ett aladdin advance 64 chip. Den fungerade hur bra som helst i några veckor, sen började den bete sig konstigt. Ibland vägrade den att starta. Den startade om 3 ggr och blinkade sen grönt/rött. Ibland hände ingenting förutom att man hörde att fläkten snurrade nåt varv. Ibland hände det ingenting när man trycker på knappen. De få gånger den går igång hänger den sig antingen vid uppstart, och kommer man in i dashboarden flimrar bilden jättemycket så att man knappt ser någonting.

    Är det någon som varit med om samma problem? Jag har felsökt den och en kompis trodde det var nätagget som pajat. Jag har nu plockat ur modchipet, men den gör fortfarande samma sak!

    Nån som har några förslag?

    mvh
    Johan
    Last edited by jEtt5; 2004-01-10 at 19:39.

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    någon?

  3. #3
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    48
    Respekt
    21
    Har samma problem som du, rebootar tre gånger och sen felkod 16 (och ibland ingen bild)... Verkar som att det antingen är fel på chippet (trasigt, glapp osv) eller att du har en defekt dashboard. Min box startar ibland, _väldigt_ slumpmässigt men jag ska installera om Evox och Msdahboarden om jag lyckas få igång den igen... Eller har du redan fått igång den?!

  4. #4
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    min startar också väldigt slumpmässigt. Jag har köpt ett nytt nätaggregat och det borde komma imorgon. Jag tänkte att det kanske berodde på att nätdelen inte levererar tillräckligt med spänning till moderkortet och inte klarar av att starta upp boxen helt enkelt. Men vi får väl se...kan ju skriva igen när jag provat.

    *j

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    23
    Respekt
    0

    låter

    som om chippet verkar sitta dåligt/glappt
    prova att löda om det... eller löda på lite mer lödten

  6. #6
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    grejen är att jag inte har kvar mitt chip i längre =P. Boxen fungerar ändå inte som den skall.

  7. #7
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    23
    Respekt
    0

    ...

    det du skrev att "Den startade om 3 ggr och blinkade sen grönt/rött"
    det är garanterat att chippet är glappt... om du nu tagit bort det så kanske det kan vara så att det ligger nått löd-spån kvar eller om du tappat kontakten mellan undersidan och översidan på jordpunkten vid lödningen...

  8. #8
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    jo, det är ju inte helt omöjöigt. Men det konstiga är att ibland startad den inte alls...Alltså, man trycker på knappen och man hör att nätagget försöker starta upp maskinen, men ingenting händer, förutom att man hör ett väldigt lågt klick (antagligen från nätagget) och att den lilla lampan på nätverkskortet på baksidan blinkar till snabbt.

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    23
    Respekt
    0

    hum...

    har du kollat väldigt noga med lupp om du kan hitta något kvarblivet lödtenn?
    det kanske ligger så precis så det bara kortsluter ibland och möjligen på 2 olika punkter... bara en teori... värt att undersöka
    om det som sagt nu inte är nätagget som pajjat... men då är ju frågan varför det har pajjat... inget roligt att sätta i ett nytt och så skulle det också pajja

  10. #10
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    jag har nu bytt nätdel i boxen och nu verkar den fungera som den skall! Jag skall testköra den lite idag och se om den gör som den skall. Hoppas nu bara inte det var något med mitt moderkort som gjorde att det gamla nätagget dog. jaja. skriver igen när jag vet mer

    *johan

  11. #11
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    48
    Respekt
    21
    Efter lite labbande så kan jag nog konstatera att det är nog som sagt chippet som glappar... Har inte undersökt lödningarna men efter att jag "juckat" på chippet så startade den normalt...

  12. #12
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    16
    Respekt
    0
    har nu testkört boxen i drygt en vecka och allt verkar fungera som det skall. Måste haft en jävla otur och fått en nätdel som var dåligt gjord. Vi tittade på lödningarna och några var riktigt dåliga. Synd bara att jag hann öppna boxen och sätta i chippet innan nätdelen pajade. Annars hade jag ju bara kunant byta den =P..jaja..nu fungerar den i alla fall!

    *j

Liknande diskussioner

  1. Playstation 2 versus XBox (updaterad)
    By visuatrox in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 23
    Senaste inlägg: 2004-11-25, 12:59
  2. dvd+R i xbOx?
    By oskarthekungen in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 10
    Senaste inlägg: 2004-09-10, 10:06
  3. Varför så'n stor skillnad mellan montering på PS2 och XBox?
    By Gasbananen in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 25
    Senaste inlägg: 2004-06-08, 00:21
  4. Vart kan felet vara? pc till xbox
    By lehools in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 7
    Senaste inlägg: 2003-11-05, 08:17
  5. Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-08-05, 20:24

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •