Visar resultat 1 till 16 av 16

Diskussion: frag

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0

frag

Hejsan!
    Installera ett X-ecutor 2.3 pro chipp igår men får det inte att funka

När jag ställer så att den ska bota från chippet så startar den upp och den gröna lysdiodern börjar blinka på ejektknappen. sen stänger den av sig. Gör likadant igen, men den tredje gången så börjar den blinka grön/rött istället för att stänga av sig och släden kommer inte ut då heller.

Lysdiodern på det externa kortet tänder inte, och som det ser ut så tänder inte heller dom lysdioder som sitter på själva chippet heller. Är lite svårt att se eftersom jag gjorde en pin head installation.

Har mätt alla tänkbara ställen och kommit fram till att jag inte har kortslutit något.

När jag botar upp med brytaren ställt på disabled så botar den upp orginal men den tappar klockan hela tiden.

Så min fråga är då vad fan felet kan vara?
    //Odin

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    mm samma problem som jag fick.

Jag gjorde om hela inlödningen, till en header pin installation.
    sen "chansade jag" att de var något fuxxat med hur bioset agerade.

Läste att på vissa versioner av xbox ser man ingenting när man bootar på cromwell bioset ( det bios som chipet är flashat med när man får det ).

Jag startade upp XBOXEN med en dvd-rw skiva, jag tankade hem senaste executer bioset 4980.06 kopierade det till en 1024 stor bios fil med copy /b 256kbios.bin + 256kbios.bin + 256kbios.bin + 256kbios.bin BIOS.BIN

Sen fyllde jag ut dvd-rw skivan med ett par hundra meg fjask, filmsnuttar, mp3 osv., detta för att skivan ska bli lättare att läsa.

brände ( ej joliet samt stängd session )

Efter att xboxen startat med skivan dröjde det 20-30 sekunder sen slocknade xboxen, under denna tid syntes ingenting på TV´n.
    När jag slog på den igen så var bioset flashat och allt var frid och fröjd.

jag kunde ej flasha med kabel för att det verkar som om 2.3b eller iaf en hel drös av dom inte funkar att flasha med paralell kabel.

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    Okej.. Ska prova det. Men lös någon lysdioder på ditt chipp? För ingen lyser på mitt, varken på externa kortet eller på själva chippet
    //Odin

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    jo när chipet är PÅ lyser modchipet inuti boxen med blåa lysdioder, och en grön lysdiod lyser på switch modulen.

När chipet är avstängt med switchen på fronten så lyser dioden röd. och modchipet är svart.

Dessa ska lysa oavsett om du har bios eller ej på chipet.

så tror nog att du har gjort något knas i installationen.

Kolla så du inte har en v1.5 box, mät på lpc bussen punkten mitt emot där den svarta kabeln ska sitta.
    Mätt med ohm mätning mellan den punkten och mot en jordpunkt (skruvhål)
    har du 0 ohm så måste du modifiera den lite. tror det står i guiden hur du ska göra isåfall.

sedan vet jag inte hur din guide är men den guide jag fick var felaktig.
    jag gjorde om och följde guiden på hos tillverkaren av chipet.

http://www.teamxecuter.com/x23b_pro_method.htm

det som är felaktigt är hur kablarna ska lödas in på LPC bussen.
    Sedan var pin headern jag fick felaktig också och jag fick rycka ut ett stift.

bland annat är då BILDKVALISORTEN betydligt bättre, hehe
    Tror psxcare köpt en kopiator på ett 80tals överskottlager jag *hint*hint*

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    Okej, ser ut som om jag har en 1.5
    Dår får jag väl leta reda på hur jag ska modda då.. hoppas att det löser mina problem annars blir det nog träklubba och skrustäd
    //Odin

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    GAH vad skrev jag

har du 0 ohm ska du INTE modifiera den

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    ok ok. Verkar som om jag inte har någon kontakt mellan jord och pin2. MEN har 3.3V mellan jord och pin9
    Har iofs bara mätt på själva pin head pinnarna som man sätter chippet på.. får nog göra så att jag skruvar isär och kollar ifall den sitter dit lött som det ska..

--EDIT--
    Har nu mätt och den hade kontakt som den skulle, men fortfarande ingen kontakt till jort.. går det bra att göra så att man drar fram jord till den från pin12? blir ju lite special kanske men det verkar ju vara helknas med den.
    Last edited by 0d1n; 2004-01-13 at 12:50.
    //Odin

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    mja ska faktiskt inta ha någon betydelse, eftersom man plockar jord från en jordskruv till chipet.

Tror installations guiden är uppdaterad för att ta hänsyn till det.

Jag följde guiden på teamxecuters hemsida istället för guiden jag fick med modchipet. de 2 överenstämmer ej, så jag utgick från att skaparna av chipets version var rätt.
    och plockade D0 från undersidan. (3ggr större) kabeln räcker om du stoppar den igenom ett tomt hål i LPC bussen.

har du lött PINheader rejält försök använda ganska rikligt med lötenn och håll moderkortet uppochned är du löder så lödtennet även kommer åt på översidan moderkortet.

Använder du headerpin så är det bara D0 och JORD du behöver ansluta.

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    Behöver chippet jord på pin2 för att det ska funka? borde ju räcka med jorden från skruven..
    //Odin

Registrerade
    Dec 2003
    Från
    Gotland
    Respekt
    0
    Jag har inte läst alla inlägg för jag inte orkade..
    Men om ni kör Pin header så måste du se till att chippet är vänt åt rätt håll!!
    det ska vara vänt så det är precis emot IDE anslutningen och mot kanten på boxen, inte inåt.. jag råkade klanta mig första gången..
    *kaka*

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    mja på guiden jag läste så sitter iaf ett stift i 2, så jag behöll det stiftet.

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    chippet sitter åt rätt håll, det var jag noga på när jag satt dit det från första början.
    Jo, det sitter ett stift på pin2 men det gjorde det ju även dära där det inte är något hål på moderkortet
    //Odin

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    mjo i guiden sitter stiftet i 2 där, visst behövs "förmodligen inte" men allt blir bara stabilare ju fler stift som finns.

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    Jo.. får väl ta och prova att dra fram en jord dit från något lämpligt ställe
    //Odin

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    21
    mja det ska du inte behöva göra eftersom du har kabeln med jord på till chippet. Det är det som är så bra det gör chipet lite universellt.

kabeln du skruvar fast = jord.

vi är inte iktigt på samma våglängd här, det jag fösökt säga.

Men bara för att ett stift inte behövs så ta inte bort det, det get chippet stabilitet på moderkortet.

Satte in 2st executer 2.3b pro i helgen gick fin fint, dock så var det samma problem för dom med att flasha med kabel.

Registrerade
    Dec 2003
    Respekt
    0
    ok ok, men då får jag forsätta leta vad felet kan vara då. Fan att allt inte kan funka direkt

--EDIT--
    Tänkte bara säga att jag löst mina problem nu. Gjorde så att jag lödde med kablarna istället och nu verkar det funka som det ska.

Stort tack till mrhex som orkat med mig
    Last edited by 0d1n; 2004-01-14 at 17:02.
    //Odin

Liknande diskussioner

1. X.B.I.T FRAG.. hjälp
    By blaze101 in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Senaste inlägg: 2003-10-21, 17:01

Bookmarks

Behörigheter

• Du får inte starta nya diskussioner