Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 52

Diskussion: Hjälp! Med Xbit... Röd grön blink...

  1. #1
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    48
    Respekt
    21

    Hjälp! Med Xbit... Röd grön blink...

    Har precis köpt ett chip... Först skruvade jag i det men då verkade det inte som om det satt fast för det laddade mx dash trots troligen lyckat flash...
    Så tog ur chipet och försökte igen... Då när jag slår på boxen surrar fläkten 2 gånger sedan blinkar den rött/grönt...

    Vad kan vara fel?

  2. #2
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vilket bios har du?
    Vilken "stapel" från vänster till höger har du formatterat?
    Vilket Bios# nerifrån upp i den stapeln har du använt?
    Hur står switcharna 1,2,3,4 inställda?

    Snälla, kan alla som frågar om problem med xbit ange detta!!
    Last edited by Hansi; 2004-01-16 at 18:27. Anledning: Ooops, glömde det viktigaste: Hur står switcharna?

  3. #3
    Citat Original inlägg av maqen
    Har precis köpt ett chip... Först skruvade jag i det men då verkade det inte som om det satt fast för det laddade mx dash trots troligen lyckat flash...
    Så tog ur chipet och försökte igen... Då när jag slår på boxen surrar fläkten 2 gånger sedan blinkar den rött/grönt...

    Vad kan vara fel?

    Har samma problem.

    Bioset jag har är Xecuter2.4980
    Jag formaterade stapel 6 och sen valde jag nr5
    Precis som d stog här som ett exempel http://www.dms3.com/xswmanual.htm

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Hur står switcharna?

  5. #5
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    55
    Respekt
    21
    Det behövs ju också ett dashbord för att man ska se ngn skillnad, t.ex EvoX

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Red face

    Har något liknande problem med mitt X-BIT som kom i veckan.

    Historia:

    Jag flashade (med alt. 6) och satte i chippet med Pogo-pins. Jag har fortfarande original-HDn i xboxen. När jag har valt bios-bank (testat med Bank 3, 4, 5 & 6 alla Xecuter 4979.06) på det externa kortet och Stealth-mode Off så när jag startar boxen lyser dioden på det externa kortet men boxen startar på original-bioset. (Det står alltså fortfarande Microsoft under Xbox-loggan vid uppstart, där borde det nu stå Xecuter2, eller hur?).

    Då testar jag att ta bort chippet, rengöra med kemiskt ren bensin på kontaktytorna. Samma resultat som innan när jag startar boxen.

    Nu testar jag att löda in chippet med hjälp av de medföljande kablarna. Detta var inga problem då jag installerat fem polares Xecuter2-chip utan problem. När jag lött in det flashar jag om bioset med en annan biosbank-uppdelning (alt. 2). När jag startar boxen är det samma som innan, den startar alltså på original-bioset.

    Så vad drar jag för slutsats av detta? Jo jag anser att min box inte får kontakt med chippet.

    Är det någon annan som har nåt tips jag kan testa? Eller drar ni också slutsatsen att chippet är paj?

    (Under hela tiden har jag haft Slayers 2.5-CD-RW i min Samsung-drive. Slayer-skivan har jag verifierat att den funkar hos en polare.)

    Min box:
    v1.1
    Samsung-drive
    Seagate original-disk

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Jag har precis samma problem som trådstartaren. Jag kom hit för jag skulle göra en tråd om det. Jag har installerat själva chippet. Jag har inte flashat eller gjort någonting. Jag har bara gjort den fysiska installationen. Vi skulle flasha boxen i dag och när jag körde på strömmen så blinkade det röd grönt och det lät som boxen försökte starta 2 gånger men gick inte i gång förrän 3:e gången. Jag kan inte trycka ut cd.rom:en heller när jag trycker på eject knappen

    Jag kan tyvärr inte ange hur switcharna står för jag har inte boxen här just nu. Min fråga är...är det möjligt att det är så här pga. av att jag tryckt i ny hårdvara (x-bit chip) men inte flashat eller gjort några mjukvaru installationer. Vi flashade aldrig i kväll för jag ville gärna fråga lite experter innan jag gick vidare. Tack på förhand!

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Chuppa
    Jag har precis samma problem som trådstartaren. Jag kom hit för jag skulle göra en tråd om det. Jag har installerat själva chippet. Jag har inte flashat eller gjort någonting. Jag har bara gjort den fysiska installationen. Vi skulle flasha boxen i dag och när jag körde på strömmen så blinkade det röd grönt och det lät som boxen försökte starta 2 gånger men gick inte i gång förrän 3:e gången. Jag kan inte trycka ut cd.rom:en heller när jag trycker på eject knappen

    Jag kan tyvärr inte ange hur switcharna står för jag har inte boxen här just nu. Min fråga är...är det möjligt att det är så här pga. av att jag tryckt i ny hårdvara (x-bit chip) men inte flashat eller gjort några mjukvaru installationer. Vi flashade aldrig i kväll för jag ville gärna fråga lite experter innan jag gick vidare. Tack på förhand!
    Har man inget BIOS eller olämligt BIOS i chippet så beter sig boxen precis som du beskriver.

    Ett tips till dom som inte satt i sitt chip ännu: Flasha chippet INNAN det monteras i boxen - det är ju det som är så smidigt med XBIT, att man kan ta det direkt ur påsen, bryta loss skrivskyddet, flasha chippet direkt. De chip som är trasiga från fabrik ger nämligen felmeddelanden redan i det här läget.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Ok!, tack för hjälpen Hansi

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Vilket bios har du?
    Vilken "stapel" från vänster till höger har du formatterat?
    Vilket Bios# nerifrån upp i den stapeln har du använt?
    Hur står switcharna 1,2,3,4 inställda?

    Snälla, kan alla som frågar om problem med xbit ange detta!!

    Jag har fortfarande problem. Jag måste korrigera det förra jag sa. Innan jag hade installerat någon mjukvara var det ett orange o grönt blink. Nu är det rött och grönt. Jag har precis flashat chippet med Xecuter_4981_06. Jag har valt stapel 3 o bios 512, den 1:a. Jag hade endast 2:a eller 3:e switchen på on, kan inte riktigt komma i håg men den som skulle vara on med när man valde 3:e stapeln.

    Nu har jag alla switcharna på off. Boxen startar 2 gånger men går inte i gång på 3:e, cd'n går inte att trycka ut. Den beter sig precis som innan jag flashade. Enda skillnaden är att det nu blinkar rött o grönt i stället för orange o grönt , HILFE!. Vad är fel. Jag vore mycket tacksam för snabbt svar av någon. Jag är hemma hos en kompis för min USB port till datorn funkar inte. Vill gärna ta en "fixad" box med mig hem i kväll

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Varför har du använt en 512K biosbank till ett 256K bios? Hur har du gjort för att få ditt bios till 512K?
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Jag valde 3:an bara och sen valde jag den minsta i den stapeln. Tänkte inte att det spelade någon roll. Borde jag inte ha gjort det ?. Jag har inte gjort något med mitt bios. Det är 256k
    Last edited by Chuppa; 2004-01-30 at 00:02.

  13. #13
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    En 256K bios i en 512K bank är ju kanske inte att rekommendera, speciellt som det inte fungerar för dig. Välj stapel 4 istället, där har du ju ett par 256K banker (Bios3 och Bios4) som är 256K

    Flasha Bios4, sedan sätter du switchen ON ON OFF OFF.

    Sedan är det bara å tacka för hjälpen och sätta igång å lira på boxen istället för att hänga i forumet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  14. #14
    Registrerade
    Aug 2002
    Inlägg
    21
    Respekt
    0
    Haha jag känner mig lite ovälkommen här på forumet . Tack för hjälpen Hansi. Jag ska testa det i morgon. En sista fråga bara....du tror alltså inte att det ska vara något hårdvaru fel med att cd'n inte öppnar sig o den startar 2 gånger etc.

  15. #15
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Boxen är bara sur på dig för att den inte får något bra bios att starta på.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  16. #16
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    15
    Respekt
    0
    Alltså, om jag har fattat det rätt...

    Om boxen startar och funkar som vanligt när chippet är avslaget (STM On), men när man slår på chippet (STM Off) startar boxen två gånger och sedan bilnkar rött/grönt +ingen bild. Då är chippet rätt installerat men man har inte ett fungerande bios.

    Stämmer detta?

  17. #17
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Antingen det eller dålig kontakt på någon av anslutningarna. Eller fel inställda switchar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Har precis fått execute chip att fungera...

    "LostSoul"
    Jag trodde att alllt var kört, och jag hade provat med konstens alla regler.
    Sen insåg jag vad jag hade gjort för fel...
    Jag började med att flasha i X-B.I.T V1.0 som man skulle göra, jag använder
    mig av Bios 4981.06_256k och jag hade provat alla olika binära inställnigar på chipet...men det jag gjorde fel på var att efter varje gång jag hade flashat chipet så Disconnectade jag aldrig i x-bit prog när jag var färdig. Efter jag pratade med en kompis som sa att jag skulle göra det så fungerade det direkt.

    Jag använde mig av 6 parametern och Bios 5...och det fungerade

  19. #19
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    Problem jag med

    Jag hade en helsike problem att få min box att funka. Den bara startade upp 2 gånger och sedan dog och sedan på det tredje gången så startade den och blinkade grönt/rött.
    Provade alla möjliga bios men var exakt likadant varje gång.

    Dum som jag var så hade jag glömmt att ställa in switcharna så efter jag hade kommit på det började jag om igen.
    La in bioset på stabel 4 och det översta bioset (4:a). Använde mig av Xecuter2 490.06 bioset och det fungerade utmärkt.
    Provade även andra olika bios på andra staplar och ställde in staplarna därefter men det funkade inte för mig.
    Rengjorde kontakt ytorna med lite t-sprit innan jag satt dit chippet. Det fungerade efter det helt utmärkt att skruva ner och köra igång!

    Sen var det bara att bränna ut Slayers Auto Installer och köra igång. Brände ut det på en billig blank CD-R skiva och det fungerade perfekt!
    Kanske inget att rekommendera men ändå. Har samsung läsaren och vad jag har fattat så sväljer den flest skivor så kanske därför.


    Nu ska jag bara skruva ihop boxen med. Dum som jag var första gången jag la in chippet så skruvade jag bara fast det så det satt perfekt enligt alla installationsanvisningar och sedan skruvade ihop boxen igen men det fick jag sota för dagen efter då det inte funkade att få igång den med något bios.

    Jaja hoppas man har tillfört något till nån som har problem nu i alla fall.

  20. #20
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    91
    Respekt
    21
    jag har också ett xbit, och problemet att xecuter inte startar... ibland!
    Jag har valt spalt 4 d.v.s. 2x256 1x512 1x1024
    spakarna står |on|on|off|off
    och jag har installerat xecuter på översta 256an, inte heller evoxm7 startar som det skall.

    |Labbrapport-xecuterstart|

    1. dröjer nån sekund innan knappen börjar blinka, sen lyser den, ingen bild.
    2. microsoft startas, tid, datum fel.
    3. Xecuter startar :-)
    4. Xecuter
    5. ingen bild/ljud, knappen lyser
    6. Microsoft startar
    7. Xecuter
    8. Xecuter
    9. Xecuter
    10.Microsoft
    11.Xecuter
    12.Xecuter
    13.Ingen bild/ljud knappen lyser.
    14.Microsoft
    15.Xecuter

    (brukar få rödgrönblink också)
    varför blir det såhär..

  21. #21
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    91
    Respekt
    21
    < sorry, ska testa göra rent, stog inte när ja började på min labbrapport

  22. #22
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    55
    Respekt
    21
    Eftersom du rengjorde med T-sprit, Vallås Locos, så undrar jag om det är något som täcker själva kontakt ytorna. Vilken version har du på boxen?

  23. #23
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0

    ....

    Jag har ingen aning om t-spriten gjorde någon positiv inverkan faktiskt. Eftersom jag gjorde det under tiden då jag inte hade kommit igång med switcharna så vet jag faktiskt inte.
    Möjligtvis damm som täcker kontakt ytorna i sånna fall. Var rätt dammigt i min box så därför jag rengjorde. Men som sagt innan så vet jag inte om det har någon positiv effekt.
    Kommer inte riktigt ihåg helt vilken version jag har men det är antingen v1.3 eller v1.4.

  24. #24
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    91
    Respekt
    21
    jag har inet lött fast mitt xbit chip, kan de vara därför det funkar lite dåligt?

  25. #25
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    18
    Respekt
    0
    Om man löder rätt så är det ju mycket bättre att löda än att bara skruva fast det som med X-bit.
    Men om du fäster det bra utan att löda som jag har gjort så är det oftast inga problem.
    Bara se till att du får kontakt med alla punkter med de fjädrande skruvarna så ska det funka perfekt!

  26. #26
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    91
    Respekt
    21
    efter att xecuter inte startat på 16 försök idag gjorde jag rent och det har inte krånglat en enda gång än så länge. :-) tack för hjälpen

  27. #27
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0
    Jag har precis samma problem som gheno. Xboxen startar ibland med xecuter ibland med microsoft ibland inte alls. Men skilnaden är att jag lämnade in mitt till PSXcare så mitt är lött . Det blir svårt att göra rent kontaktytorna då. Fungerar det fortfarande varje gång gheno? Dessutom så provade jag bara att starta en gång innan jag byte till större hårddisk så där rök garantin.

  28. #28
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    ...vi är inte speciellt hårda på det där med garanti efter att kunden bytt hårddisk själv, kom in och låt oss titta, ser felet ut som om det beror på att vi inte gjort ett bra lödjobb så fixar vi det gärna.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  29. #29
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    91
    Respekt
    21
    jorå, inte blivit fel en ända gång sen jag rengjorde

  30. #30
    Shivaspace Guest

    Talking

    Citat Original inlägg av Hansi
    En 256K bios i en 512K bank är ju kanske inte att rekommendera, speciellt som det inte fungerar för dig. Välj stapel 4 istället, där har du ju ett par 256K banker (Bios3 och Bios4) som är 256K

    Flasha Bios4, sedan sätter du switchen ON ON OFF OFF.

    Sedan är det bara å tacka för hjälpen och sätta igång å lira på boxen istället för att hänga i forumet.
    Underbart!.. Jag köpte mitt chip för ett halvår sedan och jag fick det aldrig och funka... testade massa men sen la jag ner det... sen av en slump gick jag in här idag och läste vad du skrev så jag bytte från stapel 6 till 4 och helt plötsligt funka det, varför det inte funka på stapel 6 vet jag inte... men strunt samma nu funkar det iaf!!! Tack igen!

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. Snälla, hjälp mig med mitt RGB-problem innan jag slår sönder mitt PS2!!!!
    By degas in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-08-06, 01:51
  2. Blink blink
    By Madscion in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-01-28, 18:15
  3. Ett grönt blink på en v1.0 box med Matrix. Hjälp!
    By ulph in forum Matrix/Xodus Support
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-01-06, 10:41
  4. Hjälp mig med mitt origa chip
    By Tuppen in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-01-02, 10:47

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •