Sida 1 av 2 12 SistaSista
Visar resultat 1 till 30 av 50

Diskussion: Xenium Anvisningar m.m.

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10

    Xenium Anvisningar m.m.

    Vi får snart in XENIUM chippet till XBOX. Här kan du ladda ner anvisningar för det.
    Attached Files Attached Files

  2. #2
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    2
    Respekt
    0

    bättre än Xbit?

    Kommer Xenium vare ett bättre chip än Xbit?
    Kommer ni att få dessa 2 i lager igen ungefär samtidigt?

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Vi har knappt 20st xbit på lager just nu, så vill du ha chip inklusive montering eller en färdig xbox kan vi leverera. Chip för att sälja "löst" får vi nog in efter helgen.

    Xenium borde också komma in efter helgen.

    Det är nog en smaksak vilket chip som är "bäst", jag återkommer om det när jag fått se ett xenium "in action". Xenium verkar ju hur trevligt som helst annars, skönt att slippa switchar samt slippa koppla chippet till pc för omflashning även om man flashat in felaktiga biosar.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    24
    Respekt
    0

    Bios till Xenium?

    Vilket bios ska man vällja till Xenium? Eller flashar ni bios samtidigt som ni chippar?

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    X-ecuter 2 4980.06
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Jag har sökt på xbox bios och Xenium men inte hittat något svar därav så la jag in det här

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av harmik
    Jag har sökt på xbox bios och Xenium men inte hittat något svar därav så la jag in det här
    Bry dig inte så mycket om min signatur, den står under alla inlägg jag skriver så att fler besökare hittar till "hjälp dig själv" delarna i forumet :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    OK, idag fick vi alltså hem xenium-chippen.

    Eftersom jag inte hade läst på ordentligt så trodde jag att man kunde använda chippets hela 2M flashminne till att lägga in biosar på, ungefär som på XBIT.

    Det stämmer inte, endast 1M går att använda, och det fungerar som på X-ecuter 2 PRO att man kan ha 1x1024K ELLER 2x512K ELLER 1x512K + 2x256K ELLER 4x256K.

    Nåja, det borde ju vara fullt tillräckligt ändå.

    Vi stoppade även alla leveranser vi tänkte skicka idag, för det var helt omöjligt att få fram chippets inbyggda menyer på den xbox version 1.4 vi testade med. Med en äldre XBOX gick det alldeles utmärkt. Först efter att posten hämtat alla paket (vi hade t.o.m. packat chippen, men plockat ur dom ur säcken!) upptäckte vi att det endast berodde på att vi inte använt en original videokabel!

    Den nuvarande programvaran (Xenium OS) som chippen levereras med har nämligen begränsat stöd för det nya FOCUS videochippet som sitter i alla nya XBOX. Upplösningen på menyerna är inte samma som på de äldre xbox (640x480 istället för 800x600) och man kan inte använda alla typer av bildkabel.

    Detta påverkar INTE på något sätt vilka spel man kan spela osv, bara att man måste byta kabel när man skall konfigurera om/flasha om chippet ifall man normalt använder en kabel som inte stöds.

    Och det kommer snart en uppdatering av "xenium OS" man själv kan lägga in i chippet.

    Alla beställda chip kommer skickas imorgon. Och vi kan verkligen rekommendera detta chip, mycket trevligt och innovativt!
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Vadå Hansi.Funkar det nu?Jag var & hämtade tillbaka min XBox för att ni ej fick bild på Xenium,vi skulle jag har en 1.4 el 1.5.Kan jag komma imorgon bitti,så ni bara sätter dit ett Xenium & få bild på det?Iså fall kommer jag in imorgon på förmiddagen.Jag har kvar Serviceorder lappen sedan idag
    Jag har 2 st scart kablar.Den ena är original som följer med XBoxen & den andra är en XBOX Advanced SCART.
    Funkar Xenium med dessa 2.
    Kommer spelen att köras i 800X600 el 640X480?
    Last edited by Nijo; 2004-01-26 at 22:15.

  10. #10
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Nijo
    Vadå Hansi.Funkar det nu?Jag var & hämtade tillbaka min XBox för att ni ej fick bild på Xenium,vi skulle jag har en 1.4 el 1.5.Kan jag komma imorgon bitti,så ni bara sätter dit ett Xenium & få bild på det?Iså fall kommer jag in imorgon på förmiddagen.Jag har kvar Serviceorder lappen sedan idag
    Jag har 2 st scart kablar.Den ena är original som följer med XBoxen & den andra är en XBOX Advanced SCART.
    Funkar Xenium med dessa 2.
    Kommer spelen att köras i 800X600 el 640X480?
    Xenium fungerar åtminstonde med originalkabeln. Och chippet påverkar som sagt inte spelens upplösning! Vi kommer testa med diverse olika kablar under dagen.

    Och ja, vi kan chippa din xbox om du kommer in med den idag.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  11. #11
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Hansi
    Xenium fungerar åtminstonde med originalkabeln. Och chippet påverkar som sagt inte spelens upplösning! Vi kommer testa med diverse olika kablar under dagen.

    Och ja, vi kan chippa din xbox om du kommer in med den idag.
    Tack för hjälpen idag.Jqag har inte äns orkat installera med superdisk än men jag kollade om Xenium funkar med min Advanced scart kabel men icke så nicke.Men dom kommer väl göra nån uppdatering snart får man hoppas.Är det derans boot dash som det e fel på hansi?Eller handlar det om BIOS till Xenium chippet?

  12. #12
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Xeniums operativsystem är baserat på cromwell/linux. Det är först alldeles nyligen som man börjat lära sig utnyttja det nya FOCUS chippet, men så fort dom är färdiga med nästa version av Xenium OS som har bättre stöd med högre upplösning och olika typer av kablar så kommer vi lägga det för nerladdning här i forumet.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  13. #13
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    24
    Respekt
    0
    Jag har en box som är gjord i november, och köpt i januari vet inte rigtigt vilken version det är men det är väl den nyaste kan jag tänka mig, och jag fick xenium monterat i den igår och jag kan bara säga att det fungerar klockrent och det är ju kanon att allt styrs via paden

  14. #14
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av harmik
    Jag har en box som är gjord i november, och köpt i januari vet inte rigtigt vilken version det är men det är väl den nyaste kan jag tänka mig, och jag fick xenium monterat i den igår och jag kan bara säga att det fungerar klockrent och det är ju kanon att allt styrs via paden
    Japp det funkar klockrent nu om man använder original scart kabeln som medföljer xboxen.Det kommer väl support för andra senare(får man hoppas).

  15. #15
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Hmm!!.. Jag fick 2 chip i dag! Glad i vågen så löder jag i detta (den andra skulle en polare ha)

    I med en stor disk!

    O pluggar i alla kablar!.

    startar. chippet lyser rött till att börja med. bytter färg. visar bakgrunds bilden för chippet! Man ser menyn i max 0,5 sec! Och sen bootar om XBOXEN!..
    Fel söker. mäter från baksidan av moderkortet till chippets kontakt punket mm med multimeter. alla lödpunkter har kontakt

    Desperat så trycker jag hysteriskt på alla knapper i olika kominationer, o får då up någon "boot meny för linux" eller nö sånt!

    Löder ur det o stopper i polarens chip! samma sak!.
    Börjar nu bli ARG!

    Är detta buggen ni pratar OM
    O hur fan gör jag för att kunna använda mitt XBOX utan att det bootar om!

    Jag lever nu på nåder, Mina Ungar är INTE glada.

    Pappa har ju förstört spelet JU
    Tur man har kvar det gammla Playstation consolen

  16. #16
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Doh!

    Får du upp "bakgrundsbilden" så fungerar ju chippet helt perfekt! Du skulle ha ringt oss i det läget istället om du inte orkade läsa xenium os-anvisningen...

    Du skulle bara ha tryckt på den vita knappen och sedan flashat in ett bios i chippet genom att bränna en cd-rw med "bios.bin" och navigera runt i menyerna lite. Anledningen till att boxen bootar om efter 5 sekunder är ju att det inte finns något bios på chippet vid leverans...
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  17. #17
    Registrerade
    Jan 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Citat Original inlägg av Hansi
    Doh!

    Får du upp "bakgrundsbilden" så fungerar ju chippet helt perfekt! Du skulle ha ringt oss i det läget istället om du inte orkade läsa xenium os-anvisningen...

    Du skulle bara ha tryckt på den vita knappen och sedan flashat in ett bios i chippet genom att bränna en cd-rw med "bios.bin" och navigera runt i menyerna lite. Anledningen till att boxen bootar om efter 5 sekunder är ju att det inte finns något bios på chippet vid leverans...

    Jag läste.. Men det stog ingen om att man är TVUNGEN att "flacha" för att få det att fungera!... (inte somg fatta det iaf)

    (e nybörjar på detta med Xbox o chippning )

    SKal läsa den igen NU!...

    Men tack för ditt snabba svar!..
    Last edited by Lefman; 2004-01-30 at 00:09.

  18. #18
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Är det inte stöd för 720p via komponent?
    Det som står ovan om stöd till alla kablar finns inte i hembiovärlden.
    Varför skulle det finnas i denna? VGA, komponent och DVI/HDMI stöder progressiv
    signal. Och de skulle förvåna mej om något annan gör det, sen vad som finns för
    xbox har jag inte fått koll på än, förutom de kablar som går att köpa på hemsidan.

  19. #19
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av MegaUser
    Är det inte stöd för 720p via komponent?
    Det som står ovan om stöd till alla kablar finns inte i hembiovärlden.
    Varför skulle det finnas i denna? VGA, komponent och DVI/HDMI stöder progressiv
    signal. Och de skulle förvåna mej om något annan gör det, sen vad som finns för
    xbox har jag inte fått koll på än, förutom de kablar som går att köpa på hemsidan.

    Det är inte det vi pratar om, du har läst inläggen i tråden lite väl slarvigt. Det är xenium chippet som inte kan visa sina inbyggda menyer med alla typer av kablar på de nyaste xboxarna.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  20. #20
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Kanske kommer en Xenium OS Update idag!Dom har lagt ut OS Update manual på deras hemsida idag + att dom "lovat" att uppdateringen skulle komma innan SmartXX skulle släppas,vilket är imorgon.Jaja vi får väl hoppas.
    Kolla här http://www.xbox-scene.com/index.php?...EAFFZFvnRxKtbv
    Vet ej om man får länka så här??Annars får du väl ta bort denna länk,tänkte bara på oss Xenium ägare som äntligen får detta nya OS .
    Last edited by Nijo; 2004-02-19 at 14:10.

  21. #21
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det rimmar väl med att diverse xbox linuxdistributioner börjar få till det med focus-supporten, gentoox nyheterna också :-)
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  22. #22
    Registrerade
    Feb 2004
    Inlägg
    139
    Respekt
    21
    Citat Original inlägg av Hansi
    Det är inte det vi pratar om, du har läst inläggen i tråden lite väl slarvigt. Det är xenium chippet som inte kan visa sina inbyggda menyer med alla typer av kablar på de nyaste xboxarna.
    Jag har inte slarvläst, jag har inte förstått det som stod i texten!

  23. #23
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    499
    Respekt
    21
    Nu har dom släppt Xenium OS Update 1.1,
    finns på derans hemsida.Uppdateringen kommer i 2 format,1:CD ISO & 2:BIN fil att uppdatera från HDD.
    Glöm ej att tanka hem OS Update Manual.

  24. #24
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  25. #25
    Registrerade
    Apr 2004
    Inlägg
    8
    Respekt
    0
    Jag funderar på ett Xenium chip till min Xbox!
    Vad bör man ha för olika bios i de olika bankerna?

  26. #26
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det räcker nog med att ha x-ecuter 2 4983.06 i någon av bankerna. Den dagen du behöver fler bios vet du garanterat vilka det skulle vara.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  27. #27
    Registrerade
    May 2002
    Från
    Stockholm
    Inlägg
    314
    Respekt
    22
    EvoxM7 kan vara bra som komplement, då vissa spel (inte många) inte funkar med Xecuter2 bios

  28. #28
    Registrerade
    May 2004
    Inlägg
    3
    Respekt
    0
    Jag har ett xbox limited edition, det silvriga..jag har köpt xenium chippet och den lödfria adaptern.. allt är installerat och när jag startar boxen så ser allt ut som det ska enligt anvisningarna..jag har även uppdaterat xenium OS till 1.1
    När jag ska lägga in bioset som hansi har tippsat om x-ecuter 2 4983.06 så är allt som det ska fram tills det att man har flashat..då komemr det aldrig upp att man kan välja att spara bioset på bank 1,2,3,4 utan det går abra tillbaka till menyn..om jag däremot lägger in X-ecuter 2 4980.06 så funkar det som det ska..men då när jag går in på banken där det bioset ligger så blinkar boxen rött och grönt..enligt tillverkarna av chippet så betyder det att chippet är dåligt installerat lr trasigt..jg har installerat om chippet två gånger..men det bör väl fungera om menyerna kommer upp osv..vad är det för fel på mitt xbox! jag vill spela nu =D

  29. #29
    Registrerade
    Aug 2004
    Inlägg
    7
    Respekt
    0

    V1.0?

    Jag har lödtenn i hålen där den lödfria adaptern ska sitta?Jag vet inte vilken verision av xbox jag har för jag hittar inget som talar om det på moderkortet! (jag är väl blind eller nåt). Är det meningen att man ska få bort tennet innan man monterar? det står inget om det i guiden men jag kan inte se att man kan göra på något annat sätt?! Nån som har något vettigt förslag hur man går tillväga!??

  30. #30
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Chiefo
    Jag har lödtenn i hålen där den lödfria adaptern ska sitta?Jag vet inte vilken verision av xbox jag har för jag hittar inget som talar om det på moderkortet! (jag är väl blind eller nåt). Är det meningen att man ska få bort tennet innan man monterar? det står inget om det i guiden men jag kan inte se att man kan göra på något annat sätt?! Nån som har något vettigt förslag hur man går tillväga!??
    Du har version 1.0

    Om du kollar i ditt "kit" så ser du c:a 9st små kopparfnuttar. Om man har hål i sin xbox skall man stoppa i dom så att det blir bättre kontakt. Eftersom 1.0:ans hål är igenlödda så slipper man använda dom, adaptern fungerar så det är bara att skruva dit den.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

Sida 1 av 2 12 SistaSista

Liknande diskussioner

  1. svcd, divx m.m. "snabt svar :-)"
    By athex in forum X-BOX Spel/Mjukvara
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-05-24, 21:59
  2. Låsning av hårddisk m.m
    By ABSiNSANE in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2003-05-14, 19:03
  3. RGB m.m.
    By Sevve in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2002-10-18, 18:49
  4. Frågor ang. Matrix - framtid, installation, switch m.m.
    By goldfish in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2002-10-09, 15:35
  5. Inlägg: 0
    Senaste inlägg: 2001-12-08, 13:56

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •