Visar resultat 1 till 4 av 4

Diskussion: Rädd för Bios byte.Hjälp behöves.

  1. #1
    Registrerade
    Aug 2003
    Från
    Sweden
    Inlägg
    1
    Respekt
    0

    Question Rädd för Bios byte.Hjälp behöves.

    Nu kommer jag säkert få som svar, "kolla och sökigenom de gamla trådarna!?dumhuvve."
    Men jag tycker att för att förstå dem så måste man kunna lite innan vilket jag inte kan.

    Så här är det.
    Jag vet inte vad jag har för chip till och börja med, men ni som kan det här kan kanske relatera det till vilket Bios man har?.
    Altt som står när jag startar upp boxen är som följer:
    Evox D.6.ef
    samt
    RemoteX v.1.8.3285
    Eftersom jag inte har gjort något åt xboxen på ca.6 månader tänkte jag att det förmodligen är Bios som står för problemen när inte spel laddar eller hänger sig, då det inte har gjort det tills för 1o1/2 månad sen.

    Nu för att gå vidare till "omflashing", om det nu är det som betyder att byta bios (?). Vilka program behöver jag?. kan jag göra det från Xboxens hårddisk då jag för tillfället saknar brännare?.
    Om jag väljer fel Bios eller en korrupt Bios, kommer jag att sluta upp som mannen i Plutonen, nerfallen på knä, gråtande med min förstörda Xbox höjd överhuvudet och skrika WHY!?
    Är det olika biosar mellan olika chipptillverkare?, jag menar om jag har ett Executer2 chip och laddar ner en Bios, men den är lämpad till en annan chip tillverkare, kommer mitt vardagsrum att implodera i ett inferno av ljud och ljus, eller kan man Ctrl+Z så att säga om man begår något av vad kan liknas en uppsjö av fatala misstag?
    Och som sista tingest, jag har för mig att jag har sett reklam för en Mirc. kanal som denna sidan håller i, men nu när jag letade efter den så ser jag den inte!. Vet nån om det finns en sån.

    Tack på förhand mina goda män.
    Dude airlines will rise again.

  2. #2
    Registrerade
    Nov 2003
    Inlägg
    249
    Respekt
    21
    Olika chip använder olika bios. EVOX D6 bioset kan användas på rätt så många chip och det är ett ganska gammalt bios.
    Vad står det där XBOX-logan syns när du startar xboxen?

    För att få reda på vad du har för chip måste du kanske öppna xboxen. Chippet brukar sitta under dvd-läsaren i xboxen.

    Har för mig att om det står t.ex. XECUTER2 när har du ett xecuter 2,X chip eller nåt eller nåt chip som använder samma bios som xecuter 2 chippen. Det nyaste X2 bioset heter 4980. Men byt inte bios förrän du är helt säker på att du har ett chip som klarar av det bioset. Xboxen startar inte om du flashar om med fel bios!

    Gå in i system utilits... och FLASH BIOS och välja bioset och följa instruktionerna.
    Så enkelt är det att flasha om xboxen. Om du har tre swichar på sidan av xboxen så har du ett X-ecuter 2.2 Lite chip. Då måste den mittersta swichen vara i nere läge för att det ska gå att flasha om xboxen.
    OBS! Ingen omflashning förrän du är helt säker på vad du har för chip.
    XBOX
    X-ecuter 2.2 Lite
    X2_4983.06 Bios
    120GB HD
    SAMSUNG DVD

    Wii 4.2E
    WiiKey 1.99 Beta firmware

    Nintendo DSi XL
    M3i Zero

    Nintendo 3DS

    XBOX360
    Flashad Iextreme ??

    Playstation 3

  3. #3
    Registrerade
    Dec 2003
    Inlägg
    389
    Respekt
    21
    Alla bios går att använda till alla chip förutsatt att dom får plats storleksmässigt,men till nyare boxar med Focus Tv-chip v1.4 &1.5 fungerar endast EvoX-M7,Xecuter2 4979 och Xecuter2 4980 bios, dessa bios fungerar även på älldre boxar. Alla bios idag för "normalanvändaren" ligger på 256kb och om du tex har ett chip med 512kb el 1Mb minnesbank får du lägga ihop biosen 256+256=512, 256+256+256+256=1Mb har du en nyare version av evolution-X och flashar med EvoX interna flasher då sköts allt automatiskt, den lägger själv ihop bioset till rätt storlek, själv använder jag endast EvoX interna flasher för att flasha chip, och det har funkat utan problem på alla chip jag testat:********, Akira, Alladin och Chameleon.
    Last edited by Droopy; 2004-01-21 at 09:16.

  4. #4
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    1. Uppdatera till senaste evolution-X dashboard, så att du vet att du har en som automatiskt ser till att ett 256K bios flashas in 4ggr på rad om du råkar ha ett 1024K chip eller 1024K flashat bios.

    2: Ftp:a in x-ecuter 2 4979.06 till c:\bios

    3: Kör "flash bios" under system utils menyn

    Om det inte fungerar så får du tala om vad det blir för felmeddelanden.

Liknande diskussioner

  1. patchad bios för stora HD
    By carman in forum XBOX Hårddiskbyte / Minnesuppgradering
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2003-11-10, 00:55
  2. Flasha bios för första gången...
    By Liftwaffe in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-08-05, 21:43
  3. Omflashning av original bios för Xbox v1.3
    By jme in forum BIOS versioner och flashning
    Inlägg: 5
    Senaste inlägg: 2003-07-08, 19:23
  4. Tråkiga nyheter för er som uppgraderat BIOS
    By ozzy in forum X-BOX Hårdvaruforum
    Inlägg: 13
    Senaste inlägg: 2002-08-03, 18:40
  5. Bios chipp
    By Marcus in forum Playstation produktsupport - Multi-X
    Inlägg: 1
    Senaste inlägg: 2001-02-07, 23:41

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •