Visar resultat 1 till 13 av 13

Diskussion: Blåste sönder min ps2 !!! Hjälp Behövs av kompetent personal !!

  1. #1

    Blåste sönder min ps2 !!! Hjälp Behövs av kompetent personal !!

    Nu ska ja berätta om en fredagskväll nere i linköping.

    Allt börjar med att jag precis avslutat min Dms3 V2.0 installation, allt såg bra ut. Men jag har bara vänt på en kontakt, så ja var tvungen att lossa på de små skruvarna som håller plåten till moderkortet på plats för att komma åt. Ja slänger på nätagget, o slår på strömmen....

    BOOOM!!!

    Hela lägenheten slockna.... Ja vimsade bort till mitt elskåp o lyckades få på strömmen. Det e då tankarna börjar komma om vad statusen e på min nya ps2 som jag köpt. Försiktigt så tar jag ur strömkabeln o börjar montera isär den.
    Det första jag tittade på var säkringen, men den var bara helt vit o såg inte trasig ut. Sen så montera ja bort nätagget, och gissa vad som hade hänt ?

    Jag hade lyckas glömma en skruv, samt att plastskyddet hade ja glömt med, så skruven hade alltså legat mot nätagget mot plåtskyddet till moderkortet!!!
    Runt skruven var det ca 3cm svarta avbränningar.. Skruven var bara o slänga, gängorna hade pajat av värmen.
    På plåtskyddet så såg det ut som en svetsloppa från skruven som smält.

    Jag tog bort skruven o putsade av undersidan på nätagget, samt plåtskyddet. Och tänkte att den kanske skulle starta för säkringen såg hel ut.
    Men icke...

    Den e stendöd....

    Hur, HUR ska ja kunna laga detta???
    Ser man på säkringen om den e paj? För den borde ju ha pajat.
    Hur vet man vilken säkring man ska köpa? Verkar inte stå så mkt på den direkt.

    Jag har (hade) en v9 konsoll, sprillans Men ett ny monterat dms3, som bootade mina testskivor, det som utlöste allt var att handkontrollen inte fungerade för ja vänt på kabeln, så det var bara det ja skulle fixa till. Och se vad som kan hända.

    Finns det någon liten själ som har lust att vägleda mig genom detta fasansfulla som hänt?
    Jag e bara en fattig student som glömde bort en skruv o ett plastskydd.

    Jag hoppas att det räcker att bya säkringen...

    Tacksam för svar, gärna snabbt...

    // M

  2. #2
    Jag mätte upp min keramik säkring nu, det står T2.5A H / 250V~. Och den ger ingen ström när ja sätter mätspetsarna på varsin sida, dvs den måste vara paj ! Läste att det finns en till säkring som sitter på moderkortet?

    Har ni dessa säkringar i lager hansi? Vad kostar dem? El kan man köpa dem från Elfa, för ja vet inte om man orkar åka 20mil för en säkring om den finns på elfa i linköping.

    Tacksam för svar..

  3. #3
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Köp en säkring på macken och löd fast parallellt, du kan ju dra vanlig elkabel och tejpa fast säkringen där den får plats.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  4. #4
    Tack för hjälpen. Har dock inte hittat nån mack som säljer Kermiksäkring på 2.5A 250V.

    Kan det hända nåt om man tar tex. e 3A el 2A säkring, såg att dem hade på elfa men inte 2.5 som ps2 har orginal, dem hade antigen 2 el 3 A.

    Har ni lust att skicka ner en annars?

    tack för hjälpen, hoppas att det räcker att byta säkringen bara.

  5. #5
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Du kan nog ta en helt vanlig bilsäkring, och en halv ampere hit eller dit brukar inte spela så stor roll - säkringar är faktiskt inte direkt exakt specifierade.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  6. #6
    Men vadå, kan ja köra med glassäkring el nåt sånt ?
    Det behöver inte vara keramik då?

    Thx man ..

  7. #7
    Registrerade
    Aug 2003
    Inlägg
    127
    Respekt
    22
    Morphem Ja du kan köra med en Spik också men det rekommenderar jag inte.

  8. #8
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Citat Original inlägg av Morphem
    Men vadå, kan ja köra med glassäkring el nåt sånt ?
    Det behöver inte vara keramik då?

    Thx man ..
    Det viktigaste är ju att säkringen brinner av när man försöker leda mer än x ampere ström genom den.

    Jag tror inte det spelar någon större roll hur många volt den är specifierad till, ampere är ju ampere oavsett spänning.

    Antagligen är voltspecifikationen mer en fråga om hur säkringen är designad i övrigt.

    Kanske inte så smart att köra 220V över en ytmonterad säkring som bara är 1mm bred eftersom det skulle kunna slå en gnista över hela säkringen om det är lite fukt inblandat i ekvationen också.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  9. #9
    Hittade nog en säkring på elfa som stämmer exakt. Kan proffsen kika på denna länk

    http://www.elfa.se/pdf/33/03302700.pdf

    Tänkte på artnr. 33-027-26

    Det e ju precis som den som pajade, men eftesom ja e kass på alla olika värden o sånt så tänkte ja fråga innan man beställer.

  10. #10
    Prövade den ps2 med ett nytt nätagg så ps2.an e hel. Så jag trodde att det skulle räcka att byta säkring, men varenda säkring ja satt i bränner han direkt.

    Vad kan det vara för fel då?
    Är det dags att leta reda på ett nytt kanske?, el kan det vara nåt lättare fel.

    Tack på förhand//M

  11. #11
    Registrerade
    Aug 2000
    Från
    Stockholm, Sweden
    Inlägg
    22 483
    Respekt
    10
    Det är nog en zenerdiod i likriktarbryggan som brunnit också, tyvärr var det så länge sedan vi satt och lagade brända 110V nätdelar (det var väldigt vanligt i början när många körde importerade Ps2) så jag kommer inte ihåg värdena på den.
    Läs forumets avdelning för Vanliga Frågor Och Svar, XBOX Guider eller prova forumets SÖKFUNKTION - Dina vänner här i forumet orkar kanske inte formulera ännu ett svar på en fråga som redan är avhandlad flera gånger tidigare. Titta hur många inlägg jag skrivit - försök hitta på en fråga jag inte svarat på redan...

  12. #12
    Hej igen !
    Jag har bara en sista fråga eftersom den gamla inte går att laga tydligen. Är det samma nätagg på en v8 som v9 ?
    Tänkt på nåt sånt här :
    http://www.kanection********/product.php/213/12/
    el
    http://www.divineo********/cgi-bin/div-uk/uk-ps2-v4ps

    Borde väl funka?

  13. #13
    JAja, inga länkr tydligen, men det visade bara nätagg som var till v4-v8 ps2, ser ut att vara samma. funkar dessa?

Liknande diskussioner

  1. Snälla, hjälp mig med mitt RGB-problem innan jag slår sönder mitt PS2!!!!
    By degas in forum Playstation 2 - produktsupport - MULTI-X CHIP
    Inlägg: 3
    Senaste inlägg: 2003-08-06, 01:51
  2. TV'n krånglar med min NTSC/US PS2!! HJÄLP
    By Goro in forum Playstation 2 - Övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2003-07-13, 22:37
  3. Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2002-12-08, 18:34
  4. min PS2 DVD fungerar dåligt!! HJÄLP!!!!
    By patterer in forum Playstation 2 - produktsupport övrigt
    Inlägg: 2
    Senaste inlägg: 2001-10-26, 09:55

Bookmarks

Behörigheter

  • Du får inte starta nya diskussioner
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts
  •