Nu ska ja berätta om en fredagskväll nere i linköping.
Allt börjar med att jag precis avslutat min Dms3 V2.0 installation, allt såg bra ut. Men jag har bara vänt på en kontakt, så ja var tvungen att lossa på de små skruvarna som håller plåten till moderkortet på plats för att komma åt. Ja slänger på nätagget, o slår på strömmen....
BOOOM!!!
Hela lägenheten slockna.... Ja vimsade bort till mitt elskåp o lyckades få på strömmen. Det e då tankarna börjar komma om vad statusen e på min nya ps2 som jag köpt. Försiktigt så tar jag ur strömkabeln o börjar montera isär den.
Det första jag tittade på var säkringen, men den var bara helt vit o såg inte trasig ut. Sen så montera ja bort nätagget, och gissa vad som hade hänt ?
Jag hade lyckas glömma en skruv, samt att plastskyddet hade ja glömt med, så skruven hade alltså legat mot nätagget mot plåtskyddet till moderkortet!!!
Runt skruven var det ca 3cm svarta avbränningar.. Skruven var bara o slänga, gängorna hade pajat av värmen.
På plåtskyddet så såg det ut som en svetsloppa från skruven som smält.
Jag tog bort skruven o putsade av undersidan på nätagget, samt plåtskyddet. Och tänkte att den kanske skulle starta för säkringen såg hel ut.
Men icke...
Den e stendöd....
Hur, HUR ska ja kunna laga detta???
Ser man på säkringen om den e paj? För den borde ju ha pajat.
Hur vet man vilken säkring man ska köpa? Verkar inte stå så mkt på den direkt.
Jag har (hade) en v9 konsoll, sprillans Men ett ny monterat dms3, som bootade mina testskivor, det som utlöste allt var att handkontrollen inte fungerade för ja vänt på kabeln, så det var bara det ja skulle fixa till. Och se vad som kan hända.
Finns det någon liten själ som har lust att vägleda mig genom detta fasansfulla som hänt?
Jag e bara en fattig student som glömde bort en skruv o ett plastskydd.
Jag hoppas att det räcker att bya säkringen...
Tacksam för svar, gärna snabbt...
// M
Bookmarks